رئیسی به یزد سفر نمی‌کند!

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: «یزد» را می‌شود از چند زاویه دید: استانی تاریخی که مرکز آن - شهر یزد - در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و آثاری تاریخی و در تراز جهانی دارد. یکی از کویری‌ترین استان‌های ایران با کویرهای بکر و محیط زیستی منحصر به فرد با گونه‌هایی گاه نادر و کمیاب که «یوز آسیایی» یکی از شاخص‌ترین‌ آنهاست. استانی که یکی از متنوع‌ترین گونه‌های گیاهی و جانوری را در خود جای داده و در عین حال برخوردار از غنی‌ترین کانی‌های معدنی ارزشمند و کمیاب است. استانی با بی‌نهایت ذخائر معدنیِ ارزشمند که بخش مهمی از صنعت و تجارت بین‌المللی را به تنهایی حمایت و پشتیبانی می‌کند. استانی با جمعیتی بالای یک میلیون و چهارصد هزار نفر که بیست و اندی سال در رتبه‌ی نخست کنکور قرار دارد و در استارت آپ ها، فناوری‌های سبز و نوین و طرح‌های نوآورانه پیشتاز است. یکی از قطب‌های دانشگاهی و پیشرو در تاسیس دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و در نهایت استانی خشک اما برخوردار از متنوع‌ترین محصولات کشاورزیِ تولید شده به روش‌های کشتِ نوین که کمترین میزانِ مصرف آب را به خود اختصاص داده و اما استان یزد در هر صورت استانی چند وجهی یعنی؛ استانی تاریخی، میراثی، معدنی، صنعتی و دانشگاهی است که هر جنبه ی آن جای بحث و بررسی فراوان دارد.
> آقای رئیسی! دولت روحانی در حق یزدی‌ها بد کرد
به گواه آرشیو رسانه‌های کشور و مجموعه گزارشات و مقالاتی که در آفتاب یزد منتشر شده، دو دولت و سه استانداری که حکمرمانی هشت ساله ی یزد و یزدی‌ها را در اختیار داشتند تحقیقاً و نه تقریباً، نه تنها هیچ قدمی برای یزد برنداشتند که بماند(!) بلکه یکی از بهترین فرصت‌ها و ارزشمندترین ثروت‌ها یعنی آنومالی دی ـ 19 را برای انتقال آبی پایدار نه فقط برای یزد که برای چهار استان خراسان جنوبی، سمنان، اصفهان و یزد، به آسانی و لجبازانه از دست دادند گو این که آفتاب یزد طی 5 سال گذشته، هرچه پرسید جوابی نشنید که نشنید و هرچه نوشت و گفت مصداق بارز به سخره گرفتن
خویش بود!


سخنِ ما تقابل با معدن و صنعت و از درجه ی اعتبار ساقط کردنِ زحمات معدنکاران بزرگ و دلسوز نیست بلکه اصلِ موضوع بازمی‌گردد به نحوه ی اجرای یک پروسه که می‌توان نفعِ اجتماعی داشته باشد یا نفعی یک سویه!؟
سخت معتقدیم از آن جایی که قرن‌ها قبل گفته‌اند؛ ماهی را هر وقت از آب بگیرند تازه است و جلو ضرر را از هرکجا که بگیرند منفعت، به آسانی می‌توان با ابطال مزایده ی پر حرف و حدیث و بدون دلیلِ واگذاری آنومالی دی ـ 19، عایدات این معدن ارزشمند و چند آنومالیِ دیگر را مصروف به انتقال منابع آبی پایدار، بدون تنش‌های اجتماعی و با بازدهی بسیار مطمئن کنند و یکبار برای همیشه؛ داستانِ تلخ آب برای کویر نشینان را حل کنند که مردمانِ خوب این استان، نه در معدنی بودن استان خود نقشی داشته‌اند و نه در صنعتی و آلوده و بی‌آب شدنِ این استان اما بالای یک میلیون و چهارصد هزار نفر را قاعدتاً نمی‌توان قربانی یک تصمیم اشتباه و نیز فدایی زیاده‌خواهی چند معدنِ بزرگ کرد که رونقِ تولید و اشتغال آفرینی تا جایی ارزشمند است که زندگانی یزدی‌ها به مخاطره نیفتد.
> موسسه کوثر؛ موسسه‌ای که بی‌آبی یزد را مسخره کرده است!
موضوع دیگری که باید بعدِ بیشتر از دو دهه، تعیینِ تکلیف شود موسسه‌ای است که جن و انس و جمیع خلایق در ماهیت و چرایی ِ وجودی آن مانده‌اند که نامش اگرچه موسسه ی آبرسانی است اما تبدیل به دکه ی نان‌رسانی شده و اذهان و افکار عمومی را منحرف کرده که چگونه موسسه‌ای که تبدیل شده است به یک مشاور املاک و مرکزی برای دلالی(!)می خواهد سهمی در آبرسانی داشته باشد وقتی در تامین آب مورد نیاز درختکاری‌های عجیب و غریبِ خود در میانه ی بیابان درمانده است؟! آن هم زیر پای شهرستانی که ـ تفت ـ شعار ِ «باغ شهر» بودن می‌دهد اما هر روز یکی از بکر‌ترین باغات آن در حال خشک شدن و تبدیل به ساختمان شدن است!
> طرح‌ها را رها کنید، بدون بررسی‌های میدانی مصوبه‌ای تایید نشود
ادعا داریم بدون توجه به اصلاح‌طلب و اصولگرا بودن دولتِ مستقر، خیرخواه مسئولان نظام هستیم و دوست و سید بزرگواری که برای خدمت به مردم آمده است و در این مدت ثابت کرده است خبر رضایت خدا و خلق خدا هیچ نمی‌خواهد و به همین دلیل است که می‌گوییم: «بدون بررسی‌های میدانی مصوبه‌ای تایید نشود » و برای این تایید نشدن‌ها دلیل داریم زیرا: این که عده‌ای دور میز بنشینند و طرح‌های فضایی و ماورایی بدهند بی‌آن که نیازهای اصلیِ این استان را بدانند(!) مصداقِ بارز دولت را در تله افکندن و تخریب خدمت‌رسانی دولت به ملتِ شریف ایران است، اصلاً خودِ تخریب دولت است واگرنه در بوق و کرنا کردنِ مصوبات بی‌پشتوانه ی بدون بررسی‌های میدانی و داشتنِ پیوست‌های لازم که هنر نیست.
> رئیسی به یزد سفر نمی‌کند!
نه گمانه زنی است نه از منابعِ آگاه شنیده‌ایم اما ایمان و باور داریم که رئیسی به این آسانی تن به سفرِ استانی به استان یزد نخواهد داد اصلا چون سید ابراهیم رئیسی را می‌شناسیم به قاطعیت می‌گوییم تا طرح و استراتژیِ مشخصی برای آب در دست نباشد به یزد آمدن دولت، تخریبِ وجهه دولت و دامن زدن به تنشِ آبی موجود است. سخت معتقدیم حالا که تنش و چالش آبی ایران و چند استان به ویژه یزد و اصفهان و سمنان و خراسانِ جنوبی برملا شده، بهترین فرصت است تا بدون درافتادن به تبلیغات بی‌مصرف رسانه‌ای و «به به» گفتن‌های چاپلوسانه، دولت سیزدهم که خود را قوی به پشتوانه‌های مردمی می‌داند با صبر و حوصله و با بررسی تمامی جوانب، ابتدا ایرادها را و کمبودها را در قالب کارگروه‌های استانی و بدون دخالتِ تفکراتِ پوپولیستی یا پیوست‌های رسانه‌ای و میدانی واکاوی کرده سپس با تعیین محورهای چندگانه و مهم، منابع اقتصادی را بررسی کند آن‌گاه‌ اقدام به سفر نماید که جز این اگر باشد خودِ دولت نیز بعدها شرمنده‌ی کویرنشینان خواهد شد.
تعیین اهداف آبی که در بازه‌های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت محقق شود در کنار برخوردار کردنِ اهداف تعیین شده به پشتوانه‌های قویِ مالی می‌تواند یکی از موفقیت‌های ماندگار دولت در این چهارساله باشد که تن در دادن به سفری، بدون برنامه و صرفاً با مصوباتی که باری بر دوش دولتی بگذارد که سخت در تامین منابع مالی ِ خود به تنگناهای بدی گرفتار آمده است؛ نه تنها به مصلحت نیست که خود می‌تواند زمینه ساز مطالبات و تنش‌های بعدی باشد.
اصلا شاید بهتر باشد رک و صریح‌تر با رئیس دولت سیزدهم به بحث بنشینیم و آن این که؛ آقای رئیسی! لطفا تا تکلیف مسائل آبی یزد روشن نشده و تا منابع مالی مورد نیاز محقق نشده از هرگونه سفرِ استانی به یزد خودداری کنید. برادرانه می‌گوییم بیشتر گزارش‌هایی که این روزها راهی پاستور شده، برخی غیرقابل دفاع بوده و رکن اصلی و صفت مشترک بسیاری از برنامه‌های ارسالی تعجیلی بودن است به گونه‌ای که چشم بسته می‌گوییم حتی در جمع و تفریق‌ها نیز دچار اشتباهاتی شده‌اند که اگر قلمِ غلط‌گیری بر آن گذاریم، بیاض کاغذ بی‌شک به سواد و سیاهی تغییر وضعیت خواهد داد!