بهره‌برداری‌های سیاسی اروپا از پناهجویان خشم پاپ را هم برانگیخت

روزی نیست که قایق حامل پناهجویان در دریای مدیترانه غرق نشود و شماری انسان بیگناه که غالبا کشورهایشان از سوی همین کشوهای غربی به نحوی اشغال یا به محل تاخت و تاز تکفیری‌ها تبدیل شده، جان خود را از دست ندهند.
طی سال‌های اخیر هزاران پناهجو در راه رسیدن به اروپا فوت کرده‌اند آنهایی هم که به اروپا می‌رسند، همه سرنوشت خوبی در انتظارشان نیست.
رسانه‌های غربی در این زمینه از ناپدیدشدن هزاران کودک پناهجو خبر داده‌اند. قوی‌ترین احتمال درباره سرنوشت این کودکان نیز افتادن آنها به دست قاچاقچیان انسان و...است. نگاه ابزاری و سیاسی صرف رهبران اروپا به بحران پناهجویان صدای رهبر کاتولیک‌های جهان را نیز درآورده است.
«پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان روز یکشنبه در سخنانی در جریان بازدید از جزیره لسبوس یونان که ورودی اصلی مهاجران به دریای مدیترانه است و به نمادی از رنج و محنت پناهجویان تبدیل شده است، گفت: «دریای مدیترانه به قبرستانی سرد، بدون سنگ‌های یادبود روی قبرها تبدیل شده است.»


به گزارش ایسنا رهبر کاتولیک‌های جهان این را هم گفته که «این حوض بزرگ آب که مهد تمدن‌های بسیاری است، اکنون مانند آینه مرگ به نظر می‌رسد و باید جلوی این غرق شدن تمدن را بگیریم.» پاپ سپس ابراز تاسف کرده که «هیچ چیز در مورد موضوع مهاجرت» از سفر قبلی خود در پنج سال پیش تغییر نکرده است. وی در حضور «کاترینا ساکلاروپولو» رئیس‌جمهور یونان، «مارگاریتیس شیناس» معاون کمیسیون اروپا و «نوتیس میتاراشی» وزیر مهاجرت یونان اضافه کرد: «نباید بگذاریم دریای ما به یک دریای مرده و این دریای خاطرات به دریای فراموشی‌ها تبدیل شود. باید جلوی این غرق شدن تمدن را بگیریم».
پاپ برای دومین روز متوالی از کسانی که از بحران مهاجرت برای اهداف سیاسی سوءاستفاده می‌کنند به شدت انتقاد کرد: «به راحتی می‌توان افکار عمومی را با گسترش ترس از دیگران تحریک کرد...کشورهایی که مهاجران را نمی‌پذیرند، با همان شور و شوق درباره استثمار فقرا، جنگ‌ها و ساخت سلاح صحبت نمی‌کنند.»