توافق موقت اساسا مطرح نیست

شهروند| سعید خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات در وین و ادعاهایی که در این زمینه مطرح شده است، گفت: «ما در وین بر اساس پیش‌نویس‌هایی که برای رفع تحریم‌ها و چگونگی توقف اقدامات جبرانی ایران در مقابل رفع تحریم‌ها داده‌ایم، مذاکره می‌کنیم و این پیش‌نویس‌ها هم کاملا در جلسات قبلی توضیح داده شده. چیزی به نام توافق گام‌به‌گام یا طرح موقت اساسا مطرح نیست.» نکات مهم سخنان او چنین است:
طرف‌های مقابل هیچ ایرادی بر متون ایران در برجام نگرفتند و فقط گفتند بررسی شود و نمی‌توانیم همه آن را تامین کنیم. برخی بدعهدی‌ها و بی‌عملی‌ها اتفاق افتاد و اگر این راستی‌آزمایی‌ها انجام نشود، به گفته خود غربی‌ها هیچ کار و فعالیت تجاری و اقتصادی با ایران انجام نخواهد شد.  منتظر دریافت نظر طرف مقابل از این دو سند هستیم. مهم این است آخر این هفته که گفت‌وگوها از سر گرفته می‌شود، باید بگویم.

رویکرد آمریکا و اروپایی‌ها به اجرای تعهدات‌شان حداقلی است
مذاکرات را درون اتاق‌های مداکرات پیگیری می‌کنند. ما دو پیشنهاد را براساس نشست‌ها و مذاکرات قبلی به‌صورت مکتوب ارایه کردیم. اولی درخصوص رفع تحریم‌هاست که در چارچوب کارزار فشار حداکثری بعد از ۲۰۱۵ علیه ایران اعمال شده و موارد جزئی و بندبند در متن این سند نوشته شده است. متاسفانه رویکرد طرف‌های اروپایی و ایالات متحده به انجام تعهدات‌شان حداقلی است و این حداقلی بودن نگاه آنها باعث شده مذاکرات به نقطه‌ای برسد که طرف‌های اروپایی فورا درخواست کردند به پایتخت‌های خودشان برگردند و مشورت کنند.

روز مذاکرات در گفت‌وگوی باقری و مورا مشخص می‌شود
در گفت‌وگوی آقایان مورا و باقری به‌زودی نهایی خواهد شد که در چه روزی گفت‌وگوها آغاز شود.



همین الان اگر توافق امضا شود و این ملاحظات و تضمین‌ها و راستی‌آزمایی‌ها صورت نگیرد، به گفته خود غربی‌ها هیچ کدام از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در ایران اتفاق نخواهد افتاد. طبیعی است به عنوان حافظ منافع مردم تمامی تلاش‌مان را خواهیم کرد منافع مردم حفظ شود، نه تعجیل داریم و نه اجازه می‌دهیم کسی با وقت و انرژی ما در وین بازی کند.

پیش‌نویس‌های جدید قابل رد و بدل شدن است
منتظر هستیم هم نظرات طرف مقابل را درباره دو سند دریافت کنیم - همین دو سندی که بر اساس پیش‌نویس 6 دور قبل داده شد- و هم اینکه اگر پیشنهاد مکتوب واقعی دارند - غیر از اظهارات پراکنده رسانه‌ای- به ما بدهند. هر کجا که لازم باشد هم سندها و پیش‌نویس‌های جدید قابل رد و بدل شدن است. بر اساس ادبیات بین‌الملل ما همچنان در مذاکره هستیم. تنفس چند روزه‌ای داده شده که ادامه گفت‌وگوها بعد از آن انجام می‌شود. هر جا در میان گفت‌وگوها و مذاکرات لازم باشد پیش‌نویس‌های دیگری داده می‌شود.

 قرار نبود در دور اول مذاکرات به جایی برسیم
قرار نبود در دور اول مذاکرات به جایی برسیم و این نه پیروزی و نه شکست است. توصیه می‌کنم سیاست خارجی را گروگان سیاست داخلی نکنند. نمی‌گویم انتقاد نکنند، اما اجازه ندهند رسانه‌هایی که ابزار مذاکراتی برخی طرف‌های غربی هستند، با کپی‌پیست وارد ایران شوند. حریم امن مردم خود را باید حفظ کنیم.

اتفاقات رخ‌داده در مرز ایران و افغانستان
 آنچه در مرزهای ما رخ داد یک اتفاقی بود که ناشی از عدم آشنایی مرزبانان هیأت حاکمه سرپرستی طالبان بود. جانب طالبان که مرزبانی را انجام می‌دادند با نقطه صفر مرزی ناآشنا بودند و بر اساس این سوءتفاهم به برخی اتباع ایران آتش گشودند که نیروهای مرزبانی ما مجبور به پاسخ بجا و فوری شدند و بعد از آن دو طرف در ایران و افغانستان تلاش کردند این موضوع به نقطه‌ای برای فهم بیشتر بینجامد.
در بین دو طرف خطوط ارتباطی مستقیمی را گذاشتیم که اگر مواردی از این دست بود، صحبت کنند.