کشتی ایران در جهان سر زبان‌ها افتاده است

محمد محمدی سدهی/ اتحادیه جهانی کشتی بهترین کشتی‌گیران سال 2021 را معرفی کرد که نام 3 فرنگی کار ایران در بین برترین‌ها وجود دارد. محمدرضا گرایی، فرنگی کار وزن 67 کیلوگرم در شرایطی نفر اول وزن خود در دنیا شده که سال درخشانی را پشت سر می‌گذارد. او در سال 2021 در المپیک (2020 ) توکیو و مسابقات قهرمانی جهان در اسلو صاحب 2 مدال طلای ارزشمند شد. میثم دلخانی و علی اکبر یوسفی (اوزان 63 و 130 کیلوگرم) 2 فرنگی کار دیگر کشورمان هستند که در میان برترین‌ها قرار گرفتند؛ موضوعی که نشان دهنده پیشرفت کشتی فرنگی و به نوعی سبقت آن از کشتی آزاد است.
محمدرضا گرایی با اشاره به قرارگرفتن در جمع برترین‌های جهان به خبرنگار «ایران» گفت:‌ «سال 2021 با وجود شرایطی که کرونا در جهان ایجاد کرده بود، سال بسیار خوبی برای من بود و توانستم 2 طلای با ارزش بگیرم. کسب مدال طلای المپیک و جهانی نروژ اتفاق خوبی بود که باعث شد تا در رنکینگ جهانی به عنوان نفر اول وزن 67 کیلوگرم انتخاب شوم. خیلی خوشحالم که توانستم در آن شرایط بد کرونایی در رنکینگ یک دنیا قرار بگیرم و حالا هم به عنوان برترین فرنگی کار وزن خودم انتخاب شوم. این موضوع انگیزه من را در ادامه مسیر بیشتر می‌کند.» این فرنگی کار صاحب عنوان درخصوص حضور 2 فرنگی کار دیگر کشورمان در رنکینگ یک جهان اظهار داشت:‌ «حضور 3 فرنگی کار ایران در جمع برترین‌ها اتفاق خوبی است و باعث شده تا کشتی ایران در جهان سرزبان‌ها بیفتد. کشتی فرنگی مسیر خود را پیدا کرده و می‌توانیم با ادامه این مسیر به موفقیت‌های بیشتری در مسابقات آسیایی و جهانی برسیم.»
گفتنی است سهم ایران در میان نفرات برتر کشتی آزاد یک نماینده بود و کامران قاسم‌پور تنها آزادکار کشورمان است که به عنوان نفر اول وزن ۹۲ کیلوگرم  معرفی شد. گرایی درخصوص سبقت کشتی فرنگی از آزاد اظهار داشت: ‌«کشتی فرنگی از المپیک 2012 لندن و قهرمانی در این مسابقات روند رو به رشدی داشته و جرقه این اتفاق از آن زمان زده شد. زمانی که محمد بنا به عنوان سرمربی مشغول به کار شد و آن قهرمانی به جوانان انگیزه زیادی داد و موجب شد تا این خودباوری به وجود بیاید که کشتی فرنگی می‌تواند جایگاه خوبی داشته باشد. امیدوارم این روند در کشتی فرنگی تداوم داشته باشد و کشتی آزاد هم بتواند همچون گذشته بدرخشد و کشتی مثل همیشه پرچم ایران را بالا ببرد. نکته امیدوارکننده اینکه هر 3 نفر برتر فرنگی کار سن پایینی دارند و می‌توانند سال‌ها تیم ملی را بیمه کنند.»
او درخصوص پاداش 10 هزار دلاری اتحادیه جهانی به کشتی‌گیر برتر هر وزن گفت: ‌«اتحادیه جهانی می‌خواهد سطح مسابقات را بالا ببرد و کشتی‌گیران را ترغیب کند تا در همه مسابقات حاضر شوند. این مبلغ برای افزایش انگیزه است و می‌تواند باعث پیشرفت کشتی شود. اتحادیه جهانی کشتی طرح‌های خوبی برای توسعه این رشته دارد و با توجه به استعدادهای درخشان در ایران، می‌توانیم در مسیر خوبی حرکت کنیم. ما چند فرنگی کار دیگر داریم که در رنکینگ جهانی در رده‌های دوم، سوم و چهارم قرار دارند و این پتانسیل وجود دارد که کشتی فرنگی در هر 10 وزن جزو 3 نفر برتر رنکینگ جهانی باشیم. برای کشتی فرنگی هیچ چیز دور از دسترس نیست.»


قهرمان المپیک توکیو با اشاره به نزدیک‌ترین رقابت مهم که حضور در بازی‌های آسیایی است، افزود: «در حال حاضر مشغول برگزاری تمریناتم هستم و امیدوارم بتوانم در بازی‌های آسیایی به مدال طلا برسم. به جز طلای بازی‌های آسیایی به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌کنم. در تمرینات روی نقاط ضعفم کار می‌کنم و انشالله بتوانم در میادین بین‌المللی بعدی هم موفق باشم.» گرایی دلیل غیبتش در لیگ برتر کشتی را چنین عنوان کرد: ‌«در 2 سال اخیر در 3 میدان بزرگ کشتی گرفتم و با تصمیم کادر فنی و رئیس فدراسیون قرار شد که در مسابقات لیگ کشتی نگیرم و استراحت کنم.»