«ابتکار» تاثیر ورود قوه قضاییه به موضوع بورس بر بازگشت اعتماد سهامداران بررسی کرد متخلفان بورسی زیر ذره بین عدلیه


کیمیا نجفی
بازار سرمایه دوشنبه، روز پرنوسانی را پشت سر گذاشت؛ به طوری که شاخص کل بورس در ساعات میانی معاملات تا یک میلیون و ۳۴۵ هزار واحد افزایش یافت اما در ساعات پایانی روندی نزولی به خود گرفت و به رقم یک میلیون و ۳۴۲ هزار واحد رسید. حالا به نظر می‌رسد که بازار و سهام‌داران به نوسانی بودن شاخص عادت کرده‌اند.
بازار سرمایه ‌این‌ روزها شاهد رشدهای کم‌جان و ریزش‌های پی‌درپی است و در این میان کمتر سرمایه‌گذاری پیدا می‌شود که امیدوار به بهبود وضعیت بازار باشد. به گفته برخی از کارشناسان کاهش اعتماد و امید سرمایه‌گذاران می‌تواند تهدید جدی برای بازار باشد و مسئولان باید با راهکارهایی اعتماد از دست‌رفته را به بازار بازگردانند. البته اخیرا رئیس قوه قضائیه به اعتماد از دست رفته سرمایه‌گذاران اشاره و به بررسی وضعیت بورس تاکید کرده‌اند.
محسنی‌اژه‌ای صبح روز دوشنبه (۱۵ آذر) در جلسه شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به اهمیت رسیدگی به وضعیت بورس تاکید کرد: «مسئله بورس از سوی سازمان بازرسی کل کشور و دادستان کل کشور در گذشته دنبال شده است، اما به نظر من کفایت نمی‌کند و عقیده دارم بسیاری از موضوعات را اگر یک‌بار دنبال شوند و سپس رها شوند ما به نتیجه مطلوب خود نخواهیم رسید. کماکان به ذهن می‌رسد و قرائن و شواهد این گونه حکایت می‌کند یک روال عادی و متعارف در بورس رقم نمی‌خورد، بنابراین بار دیگر رسیدگی به این موضوع را درخواست می‌کنم. دستور مکتوب این موضوع به رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم ابلاغ شد، گزارشات قبلی خود را به روز کرده و این موضوع را دنبال، پیگیری و تعقیب کنید تا اگر تخلف و جرمی صورت گرفته است به هیچ وجه قابل بخشش بخشش و اغماض نیست. تعداد کثیری از مردم ما اعتماد کردند و پول خود را وارد بورس کردند و حالا متضرر شده‌اند. بخشی از این ضرر‌ها در بورس طبیعی است، زیرا باید آموزش می‌دیدند و توجه و رعایت می‌کردند اما به هر صورت بسیاری از افراد تقریبا هستی خود را وارد بورس کردند؛ بنابراین بازرسی کل کشور به گزارش‌های قبل اکتفا نکنند و این موضوع را به صورت جدی دنبال و پیگیری کنید و اگر تخلف و جرمی رخ داده بود آن را به دادگستری و مسئولان ذی‌ربط گزارش کنید.»


هر جرم و تخلفی باید شناسایی و با آن برخورد شود
با توجه به صحبت‌های رئیس قوه‌قضائیه این پرسش مطرح می‌شود که آیا ورود دوباره به بازار سرمایه برای بررسی وضعیت این بخش از اقتصاد می‌تواند در جلب اعتماد سهام‌داران موثر باشد یا خیر؟ ‌شاهین احمدی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش به «ابتکار» گفت: بدون شک هر جرم و تخلفی باید شناسایی و با آن برخورد شود در آن شرایط وضعیت به شکل دیگری خواهد بود. در نیمه اول سال ۹۹ بازار رشد قابل توجهی کرد و موارد کمی از توقف نمادها به دلیل ظن دستکاری را شاهد بودیم و در یک سال و نیم گذشته بازار دائماً در حال ریزش بوداما تا نمادی با رشد سریع قیمت همراه می‌شد با ظن دستکاری مواجه می‌شد که این عدم ثبات رویه در مواجهه با نوسانات، شائبه‌ساز است. اگر بتوان تخلفات را شناسایی کرد و با آن برخورد کنند تاثیر مثبتی خواهد داشت و اتفاق خوبی خواهد بود اما تنها صحبت در این باره تاثیری در بازار ندارد.
وی گفت: همانطور که بیان شد صحبت تاثیری نخواهد داشت مگر اینکه اقدام عملی انجام و مستنداتی تهیه شود که نشان دهد گروه‌هایی تخلف کرده و بعد از آن با آنها برخورد شود بدون شک این روند اتفاق خوبی برای بازار است.
بررسی مشکلات موجب اعتماد و اطمینان سهام‌داران خواهد شد
فردین آقابزرگی نیز با اشاره به مشکلات بازار سرمایه و تاثیر رسیدگی به مشکلات بازار بر اعتماد سهام‌داران به ابتکار گفت: فضای بازار سرمایه با توجه به گستردگی، حجیم شدن و افزایش کدهای معاملاتی که در سال‌های اخیر داشته است در سطحی قرار گرفته است که نه به عنوان یک بازار کارا ولی به عنوان بازاری که تقریباً کلیه اطلاعات و کلیه متغیرها و اثراتی که در بازار سرمایه ممکن است منعکس شود را در خود تا حدود بسیار زیادی نسبت به ۱۰ سال گذشته می‌بیند. بی رمق بودن وضعیت بازار عمدتاً ناشی از دو مسئله بسیار واضح و روشن است و دلیل اصلی ریزش‌ها به همین دو محور باز می‌گردد. اولین دلیل انتشار اوراق بدهی بوده که نقدینگی را از بازار سرمایه خارج کرده است و دومین دلیل افزایش نرخ بهره موثر همین اوراقی است که معامله می‌شود که با نرخی بیش از ۲۴ درصد است. یعنی در شرایطی که حکم اقتصاد، اصول و ادبیات سرمایه‌گذاری بر این قائل است که رابطه معکوس بین نرخ بهره و حرکت نقدینگی به سمت اوراق بدهی است مسلماً بازار سرمایه به وضعیتی دچار می‌شود که اکنون می‌بینیم. بنابراین هنگامی که هر مقام نظارتی به بازار سرمایه توجه کند و نابهنجاری‌ها را بررسی و کنترل کنند بدون شک موجب اعتماد و اطمینان سهام‌داران خواهد شد.
وی افزود: من معتقدم ممکن است در برخی از موارد استثنا تخلفی صورت گرفته باشد بنابراین بهتر می‌شود که این تخلف شناسایی و به آن رسیدگی شود چراکه در آن شرایط افزایش اعتماد را در بازار خواهیم داشت.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» تاثیر ورود قوه قضاییه به موضوع بورس بر بازگشت اعتماد سهامداران بررسی کرد متخلفان بورسی زیر ذره بین عدلیه جلال‌خو ‌ش چهره تک افتادگی تهران در وین ظهور سویه‌ جدید زنگ خطر را به صدا در آورد امیکرون فصل تازه بحران در جهان؟ چرا مردم از واژه‌های جایگزین شده توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی استفاده نمی‌کنند؟ از درازآویز تا خویش‌انداز به جای گرفتنِ ثروت مملکت از دست گروه‌های خاص، روی حداقل مزد چانه‌زنی می‌کنند پدیده‌ای به نام شاغلانِ فقیر صحبت های صریح و رودرروی دانشجویان با قاضی القضات از اقدامات تحولی دستگاه قضا تا سکوت درباره امور زندان‌ها توسعه روابط تهران - دوحه پشت عینک دودی روابط ایران و امارت در نقطه عطف قالیباف در مراسم روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی: در مجلس به دنبال محدود کردن فضا و فیلترینگ نیستیم سخنگوی وزارت امور خارجه: عزم قطعی برای رسیدن به توافق داریم معاون رئیس جمهوری: لایحه بودجه در دولت نهایی شد کوثری درباره تجمعات اصفهان: الحمدلله نظام تحملش بالاست امیرعبداللهیان با انتقاد از ایده توافق موقت: سه کشور اروپایی ابتکار عمل قابل ارائه‌ای در وین نداشتند