متن مکتوب ایران در چارچوب برجام است

‌ امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه: متن مکتوب ایران در چارچوب برجام است حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه می‌گوید: آنچه هیئت ایرانی به‌عنوان متن مکتوب به طرف‌های مقابل ارائه داده، ‌کاملا در چارچوب برجام است و هیچ چیزی فراتر از آنچه در برجام مورد توافق قرار گرفته، در این متون مورد درخواست طرف ایرانی قرار نگرفته است. جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت، مدیریت، ابتکار و برنامه در دور اول مذاکرات جدید در وین حضور یافته است. از چند روز قبل هم چه در تماس با وزرای خارجه عضو شورای امنیت و چه در گفت‌وگوها با آقای جوزف بوررل اعلام کردیم که شما که آن‌قدر خود را در ماه‌ها و هفته‌های گذشته علاقه‌مند به برپا‌شدن میز مذاکرات نشان می‌دادید، برای لغو تحریم‌های برجام هم حسن نیت و برنامه داشته باشید.
امیرعبداللهیان در نشست خبری با همتای سوری خود به پرسشی درباره مذاکرات پاسخ داد. به گزارش ایرنا، او با بیان اینکه هدف‌گذاری دولت جدید لغو همه تحریم‌ها و بازگشت به تعهدات کامل طرف‌های مقابل و اجرای آن تعهدات در برجام است، خاطرنشان کرد: سه کشور اروپایی ابتکار عمل جدی و اراده‌ای برای پیشرفت مذاکرات نداشتند، بلکه آنها بیشتر به دنبال ارزیابی از تیم ما بودند.
او با اشاره به انفعال سه کشور اروپایی گفت: با توجه به حمایت چین و روسیه از جمهوری اسلامی ایران، سه کشور اروپایی تا این لحظه نتوانستند حرف یا ایده عملی ارائه دهند.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: به آنها گفتیم که دولت آقای رئیسی عمل‌گرا و نتیجه‌محور است و گفت‌وگوهای بدون نتیجه کمکی به ما نمی‌کند. همان‌طور که شما از فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ما نگران هستید، ما هم نسبت به تعهدات شما در برجام ملاحظات خود را داریم.


رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: رابرت مالی (نماینده ویژه آمریکا در امور ایران) در مذاکرات بدون هماهنگی و اخذ نظر جمع و به‌ویژه نظر هیئت ایرانی، پیامی را از طریق جلسه منتقل کرد که در نهایت با تلاش انریکه مورا این گفت‌وگوها ادامه یافت.
امیر‌عبداللهیان همچنین در‌خصوص مذاکرات برای رفع تحریم‌های ایران گفت: ما برای اینکه طرف‌های مقابل بدانند با برنامه در وین حضور داریم، دو متن مکتوب ارائه دادیم تا یکی در کمیته لغو تحریم‌ها و دیگری در کمیته هسته‌ای مورد بررسی قرار بگیرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: در اثنای مذاکرات برخی از رسانه‌ها و لابی‌ها تلاش کردند القا کنند که جمهوری اسلامی ایران هم‌زمان با مذاکرات، غنی‌سازی ۹۰ درصد خود را شروع کرده است. در تماسی که بامداد جمعه آقای جوزف بوررل با من داشت، این موضوع و نگرانی را مطرح کرد. به‌صراحت به ایشان گفتم که این صرفا جوسازی است؛ جمهوری اسلامی در همان چارچوبی که با شفافیت اعلام کرده و در چارچوب ان‌پی‌تی، غنی‌سازی ۲۰ درصد و بالاتر را ادامه می‌دهد و برای غنی‌سازی ۹۰ درصد هیچ خبری را مورد تأیید قرار نمی‌دهیم و کذب محض است.
وزیر امور خارجه یادآور شد: ما با جدیت و حسن نیت در مذاکره حضور پیدا کردیم و هم‌زمان با میز مذاکره به عنوان پلن دو نخواهیم بود. منتظر می‌مانیم و تلاش می‌کنیم با مذاکراتی متین و قوی بتوانیم در راستای لغو تحریم‌ها، پیشرفت‌های مورد انتظار ملت ایران حاصل شود.
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: ما توافق موقت را یک توافق خوب برای کشور خود نمی‌دانیم؛ توافق باید جامع بوده و توافقی باشد که جمهوری اسلامی ایران و مردم به‌طور ملموس از مزایای اقتصادی برجام و رفع تحریم‌ها استفاده کنند. تیم ما با همین رویکرد به وین برمی‌گردد و بحث کارشناسی خود را ادامه می‌دهد.
او افزود: دستورالعمل این بود که رئیس تیم و تیم مذاکره‌کننده برگردند، اما تیم کارشناس در وین حضور داشته باشد. ما به دنبال توافق خوب و از مسیر مذاکرات متین، منطقی و قوی هستیم و از طرف‌های خود هم چنین انتظاری را داریم و امیدواریم به توافقی مرضی‌الطرفین که تأمین‌کننده حقوق ملت ایران است، برسیم.
توافق موقت مطرح نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود گفت: ما بر اساس پیش‌نویس‌هایی که درباره رفع تحریم‌ها و اقدامات جبرانی به طرف‌های مقابل داده‌ایم، مذاکره می‌کنیم و اساسا چیزی به نام توافق گام به گام یا موقت مطرح نیست.
آخر این هفته دور بعدی مذاکرات آغاز می‌شود
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آخر این هفته دور بعدی مذاکرات وین آغاز می‌شود، گفت: روز گفت‌وگوها را آقای مورا و آقای باقری مشخص می‌کنند.
این دیپلمات درخصوص اظهارنظرهای طرف‌های مقابل بعد از پایان مذاکرات اظهار کرد: طرف‌های مقابل هیچ ایرادی بر متون ایران در برجام نگرفتند و فقط گفتند بررسی شود و نمی‌توانیم همه آن را تأمین کنیم. وی افزود: برخی بدعهدی‌ها و بی‌عملی‌ها اتفاق افتاد و اگر این راستی‌آزمایی‌ها انجام نشود، به گفته خود غربی‌ها، هیچ کار و فعالیت تجاری و اقتصادی‌ای با ایران انجام نخواهد شد.
خطیب‌زاده با بیان اینکه هیئت ایرانی با تعامل و انعطاف وارد وین شد اما طرف مقابل تعامل و انعطاف لازم را ندارد، اظهار کرد: منتظر دریافت نظر طرف مقابل از این دو سند هستیم. 
به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی، گفت‌وگوها متوقف نشد، بلکه تنفس داده شد و هر جا لازم باشد پیش‌نویس‌های دیگری داده می‌شود.
متن ایران قابل مذاکره است
خطیب‌زاده یادآور شد: طرف مقابل شاید انتظار نداشت با همین رویکردی که توافق خوب با کمترین زمان به دست بیاید، تیم ایران متون آماده مکتوب به آنها بدهد. برای همین هم به محض اینکه این متون داده شد، برخی از درزهای رسانه‌ای آغاز شد که اینها قابل انجام نیست و حداکثر‌گرایانه است؛ در‌صورتی‌که تمامی آنچه در این متون نوشته شده بود، از آنجا که در چارچوب برجام و مبتنی بر آن و مبتنی بر همان پیش‌نویس شش دور قبل بود، اساسا نمی‌توانست حداکثری باشد.
این دیپلمات کشورمان اظهار کرد: تیم جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد برای اینکه تصمیم گرفته شود، هم این اجازه را دارد و هم ترکیب تیم اجازه می‌دهد مادامی که لازم است در وین بماند و به توافق‌های لازم در‌خصوص متون برسند؛ اما به دلیل اصرار طرف مقابل برای اینکه نیاز داشتند با پایتخت‌های خودشان مشورت کنند، جمهوری اسلامی ایران پذیرفت.
خطیب‌زاده با بیان اینکه مهم این است که طرف مقابل هم مثل ایران با پیشنهادهای مشخص وارد شود، گفت: آنچه ما دادیم حتما قابل مذاکره و بررسی است؛ اما اینکه طرف مقابل فقط اظهارات رسانه‌ای کند و بر اساس این اظهارات رسانه‌ای تصور کند می‌تواند بازی مقصر‌نمایی انجام دهد و بر اساس بازی مقصر‌نمایی افکار نخبگان، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان ایران را تحت تأثیر قرار دهد، باور غلطی است. ما می‌دانیم چه می‌خواهیم و آنچه می‌خواهیم کاملا در چارچوب برجام است.
سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: همین الان اگر توافق امضا شود و این ملاحظات و تضمین‌ها و راستی‌آزمایی‌ها صورت نگیرد، به گفته خود غربی‌ها هیچ‌کدام از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در ایران اتفاق نخواهد افتاد.
خط ارتباطی بین ایران و طالبان راه‌اندازی شده
خطیب‌زاده در پاسخ به پرسشی درخصوص اتفاقی که در روزهای اخیر در مرز ایران و افغانستان رخ داد نیز گفت: آنچه در مرزهای ما اتفاق افتاد، ناشی از عدم آشنایی مرزبانان جدید هیئت حاکمه سرپرستی طالبان بود. در ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترکی که ما با افغانستان داریم، برای جلوگیری از ورود قاچاقچیان و اشرار، در برخی از نقاط دیوارها، میله‌گذاری‌ها و موانعی درست شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: برخی از این موانع چند صد متر داخل خاک ایران و در محل مناسبی گذاشته شده است که امکان کشیده‌شدن آن دیوارها یا موانع وجود داشت. طرف طالبان که مرزبانی را در افغانستان انجام می‌دادند، به اشتباه نقطه صفر مرزی را به دلیل ناآشنا‌بودن تصور می‌کردند که بعد از آن موانع مرز ایران تمام می‌شود و بر اساس این تصور آتش گشوده بودند که نیروهای مرزبان مجبور به پاسخ فوری شدند که متوقف شد.
خطیب‌زاده ادامه داد: بعد از آن دو طرف در تهران و کابل تلاش کردند در اولین فرصت این موضوع به نقطه‌ای برای فهم دقیق‌تر بینجامد که این اتفاق افتاد و الان جانب طالبان به نقاط مرزی آشنایی دارد و برای اینکه در آینده هم پیش نیاید، بین دو طرف خطوط ارتباطی مستقیم گذاشتیم که هرگاه مواردی از این دست بود، فورا بتوانند با هم صحبت کنند پیش از اینکه این اتفاقات بیفتد.
وزیر خارجه ایران هم با اشاره به اتفاقی که در روزهای اخیر در یکی از نقاط مشترک مرزی ما با افغانستان رخ داد، گفت: نیروهای مسلح ما با قدرت این اقدام ناهماهنگ را پاسخ دادند و در وزارت خارجه بر اساس وظیفه دیپلماسی خود، با یادداشت رسمی به سفارت افغانستان در تهران و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، اعتراض رسمی خود را به این تعرض محدود نشان دادیم و نیروهای مسلح با قدرت و به لحظه با این عوامل برخورد کردند. البته شرایط افغانستان را درک می‌کنیم، چون هنوز نیروهای مرتبط با هیئت حاکمه موقت، از همسایگان شناخت لازم را ندارند؛ اما اعلام می‌کنیم جمهوری اسلامی در حفظ تمامیت ارضی و امنیت ملی خود با کسی شوخی ندارد.