تمام نیاز ارزی مردم در بازار نیما و متشکل موجود است

به گزارش خبرگزاری فارس، علی صالح‌آبادی دیروز در جریان بازدید از صرافی‌های میدان فردوسی تهران با اشاره به آخرین وضعیت تأمین ارز، تصریح کرد: در عرضه ارز در بازار متشکل هیچ مشکلی وجود ندارد. صادرکنندگان ایرانی ارز حاصل از صادرات خود را به صورت اسکناس در اختیار ما می‌گذارند، لذا در بازار متشکل به هیچ وجه کمبودی وجود ندارد. بنابراین هر چه تقاضا باشد، مبتنی بر مستندات در مقررات دیده شده است و توسط صرافان تأمین خواهد شد.
او افزود: عرضه ارز در بحث حواله در سامانه نیما به مراتب بیش‌تر از تقاضاست، لذا ما در تأمین ارز با هیچ محدودیتی مواجه نیستیم و حتی وضعیت ارزی کشور رو به بهبود است. در بازار متشکل نیز همان طور که صرافان نیز اذعان کردند، هیچ مشکلی برای عرضه وجود ندارد و هر چه که مردم تقاضا داشته باشند تأمین می‌شود.
رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: درباره اختلاف نرخ دلار بازار متشکل (28 هزار تومان) با بازار غیررسمی (31 هزار تومان) گفت: بازار غیررسمی، بازاری خارج از بازار متشکل است. وقتی در بازار متشکل، عرضه به‌اندازه کافی وجود دارد، چرا مردم به سمت بازار غیررسمی بروند؟ مردم می‌توانند ارز موردنیاز خود را از بازار متشکل تأمین کنند.
صالح آبادی تاکید کرد: ما در بازار متشکل به دنبال راهکارهایی هستیم که دسترسی مردم به ارز را تسهیل بیش‌تری کنیم و به زودی این اقدام انجام می‌شود تا دیگر نیازی نباشد، مردم برای دریافت ارز در صف بایستند. مردم می‌توانند با ارائه مستندات خود در سامانه بازار متشکل ارزی، ارز مورد نیاز را از صرافی‌ها دریافت کنند.


تأیید صرافان
یکی از صرافان میدان فردوسی در تایید اظهارات رئیس‌بانک مرکزی گفت: قیمت 28 هزار و 300 تومانی دلار قیمت رسمی است که در بازار متشکل تعیین شده و مردم می‌توانند با ارائه مدارک 24 گانه برای دریافت ارز مسافرتی، خدماتی و... اقدام کنند. خرید روز دوشنبه ما از بازار متشکل 28 هزار و 100 تومان بوده است و دیروز خریدی نداشتیم، زیرا ارز در دسترس ما با توجه به تقاضاها کفایت می‌کند.
در جریان بازدید رئیس‌کل بانک مرکزی از یکی دیگر از صرافی‌های میدان فردوسی، یکی دیگر از صرافان در پاسخ به پرسش رئیس‌کل بانک مرکزی درباره وضعیت بازار متشکل ارز گفت: در این بازار هیچ کمبودی برای تأمین ارز مورد نیاز مردم وجود ندارد. با تسهیلاتی که انجام شده، دسترسی مردم به ارز در بازار متشکل بهبود یافته
است.
رئیس‌بانک مرکزی در ادامه در پاسخ به صراف گفت: با همکاری کانون صرافان و اتاق بازرگانی هر جا نیاز به تسهیل دسترسی به ارز وجود داشته باشد، این اقدام انجام خواهد شد. در جانب عرضه ارز هیچ کمبود و مشکلی وجود ندارد، چه در حوزه اسکناس (بازارساز، صادرکننده) و چه در حوزه حواله. ما اخیرا جلسه‌ای را با برخی صادرکنندگان داشتیم و قرار شد، برخی صادرکنندگان به طور مستقیم با واردکنندگان وارد تعامل شوند تا بخشی از گروه‌های کالایی بدین صورت تأمین شود.
صالح‌آبادی گفت: حتما نیازهای واقعی مردم به ارز به صورت حواله و اسکناس تأمین خواهد شد. در بازار متشکل روزانه بین 10 تا 15 میلیون دلار  و دو میلیون یورو اسکناس معامله می‌شود. بنابراین اگر نیاز به ارز بیش‌تر شود ما عرضه را افزایش خواهیم داد. ضمن اینکه تأمین ارز ما تا الان 36 میلیارد دلار بوده است. پس مشکلی در تأمین ارز نیست و صف‌ها به زودی در بازار متشکل جمع
می‌شود.
تأمین 11 میلیارد دلار برای اقلام اساسی
همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: در هشت ماهی که از سال ابتدای گذشته است، حدود ۱۱ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو و یک و نیم میلیارد بابت واکسن کرونا تأمین ارز صورت گرفته است.
وی افزود: عرضه ارز در سامانه نیما حرکت رو به رشدی داشته تا جایی که روز دوشنبه معادل ۴۵۶ میلیون دلار در سامانه نیما عرضه شده که از این میزان ۲۳۷ میلیون دلار با متوسط نرخ ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شده است. در بازار متشکل ارزی نیز از ابتدای سال جاری تاکنون،
یک میلیارد و 300 میلیون دلار معامله انجام شده است که این مقدار نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش
سه و هفت دهم برابری داشته است.
سایر اخبار این روزنامه
صریح و صمیمی با دانشجویان/ رئیسی: نرخ ارز را دستکاری می‌کنند تا اقتصاد را به مذاکرات گره بزنند کار برای مردم‌ و دوستان و دشمنانش! (یادداشت روز) اخبار ویژه اعلام 3 روز عزای عمومی در بصره پس از انفجار خونین تروریستی بخشی از اقدامات 100 روزه دولت در حوزه سوخت از مدیریت حمله هکری تا تأمین گاز زمستانی تمام نیاز ارزی مردم در بازار نیما و متشکل موجود است ریاض و 5 شهر بزرگ عربستان زیر ضرب پهپادها و موشک‌های انصارالله ولایتی: رفت و آمد بعضی‌ها به سوریه نشانه بن‌بست دشمن است آمریکا نگران ورود ایران به زمین بازی جدید در عرصه فناوری است محکومیت‌های متوقف‌مانده در بخش اول پرونده «کرسنت» به اجرای احکام رفت وزارت اطلاعات حساب بانکی ۷۰۰ فعال غیرمجاز بازار ارز را مسدود کرد رژیم صهیونیستی به کاهدان زد حمله موشکی به کانتینر برنج در سوریه! ریاض و 5 شهر بزرگ عربستان زیر ضرب پهپادها و موشک‌های انصارالله ریاض و 5 شهر بزرگ عربستان زیر ضرب پهپادها و موشک‌های انصارالله