صدا و سیما باید مردمی اداره شود

تصویر نامطلوب از صدا و سیمای جمهوری اسلامی، ترویح ضد فرهنگی از شبکه‌های مختلف تلویزیونی، رسانه غیر ملی و آیینه تمام نمای شکاف اجتماعی و... بخشی از انتقادات صریح نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در دیدار با پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما بود که بعدازظهر دوشنبه ۱۶ آذرماه به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه صدا و سیما  مطرح شد.
به گزارش مهر، پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما درپاسخ به این انتقادات گفت: به نظرم بهترین توصیف را حضرت آقا فرمودند که صدا و سیما را در جایگاه آسایشگاه، دانشگاه، آوردگاه مبارزه با امواج تحریف و... توصیف کردند. رسانه ملی تریبون نظام برآمده از انقلاب اسلامی است که بر دو پایه جمهوریت و اسلامیت است... جایگاه صدا و سیما روابط عمومی نیست و همه باید باور کنند. اما صدا و سیما با افتخار تریبون نظام اسلامی است و تریبون همه مردم است.
رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه امانت مردم دست ماست و ما امانت‌دار مردم هستیم اظهار کرد: امانت مردم، فرهنگ، دین، باورها، تاریخ، تمدن، شهدا، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آنها است. نباید به اینها خدشه وارد شود. اگر در هدایت فرهنگی جامعه دچار انحراف، خطا و کندی و رخوت شویم به این امانت خیانت کرده‌ایم.
او تأکید کرد که صداوسیما را باید مردمی اداره کرد. شما دانشجویان، قشر نخبگان هستید و مدیران آینده سازمان اید که باید به حل مسائل آن کمک کنید.


جبلی در ادامه صحبت‌های خود افزود: مسائل را در حوزه تبلیغات، فیلم و سریال و همه مسائل تشریح می‌کنیم. ببینیم قبلی‌ها چه کردند که نشد. مسئولان قبلی با همه زحماتی که کشیدند و اگر مورد اعتماد رهبر نبودند، منصوب نمی‌شدند اما نتوانستند و توفیقات لازم را نداشتند و باید اینها را آسیب‌شناسی کنیم.
او به پوشش اخبار اصفهان اشاره و بیان کرد: در تمام مدت زمانی که کشاورزان زخم خورده و حق به جانب که حق به جانب‌شان بود و بسیاری از قشر متدین و پدر شهید بودند، به خاطر بی‌تدبیری مسئولان در طول سال‌های متمادی زندگی‌شان متلاشی شده است و هیچی ندارند، اخبار را پوشش دادیم. فرد یزدی آب ندارد، چهارمحالی و خوزستانی هم همین طور. ما اینها را پوشش دادیم و رسید به جمعیتی که نادیده گرفتنش سر بردن در برف بود. وظیفه ما بود. حق‌شان و مطالبه‌شان بود. ما این را گفتیم همان طور که در ماجرای بنزین صاف و صادق به مردم گفتیم که حمله سایبری است ما تصمیم گرفتیم با مردم صادق باشیم.
او در بخش دیگر درباره تعلیق ۱۵ سریال گفت: واقعاً ۱۵ سریال نبود. کمتر بود. آنچه را که به نظر می‌رسد با دغدغه‌ها تعارض دارد در مسیر اصلاح بیندازیم. وقتی سریالی ضد فرهنگی است با همه هزینه‌هایی که کرده‌ایم اما نباید پخشش کنیم. هدف ما این است که رسانه ملی فرماندهی کند. نه اینکه از بیرون اثری به رسانه ملی تزریق شود. صدا و سیما در دهه‌های گذشته روی صندلی خود ننشسته بود بلکه فرد یا جریان دیگری نشسته بود.
جبلی درباره فضای سلبریتی محور تلویزیون هم عنوان کرد: بازیکن‌های حرفه‌ای در رسانه داریم اما جایگاه آنها را درست تشخیص نداده‌ایم که باید در دفاع باشد یا جای دیگر. بازیکن هم باید بداند که باید در خدمت راهبرد باشد و اگر نه تعویض می‌شود. شما چهره هستید سلبریتی هستید اما باید به راهبرد و تاکتیک وفادار باشید، تلاش می‌کنیم راهبرد ما مشخص باشد و درهای رسانه ملی هم به روی همه چهره‌هایی که در خدمت راهبردها باشند، باز است. مدیران را هم به گونه‌ای تربیت می‌کنیم که قدر سرمایه‌ها را بدانند.
او درباره ورود ساترا به شبکه خانگی و تعارض آن با کارکرد صدا و سیما گفت: در جمهوری اسلامی ایران و در قانون اساسی یک صدا و سیما داریم یا دو صدا و سیما؟ کار ویژه تلویزیون در همه جای دنیا چیست؟ فیلمسازی است یا سریال‌سازی؟ کار سریال‌سازی در همه جای دنیا کار تلویزیون است. بر این اساس هر کار نمایشی در خارج از صدا و سیما حتماً باید تحت حاکمیت صدا و سیما باشد. ما تلاش می‌کنیم که با نیروها و مجموعه‌هایی که خارج از صدا و سیما اقدام به تولید می‌کنند جلساتی داشته باشیم و خود را رقیب مجموعه نمایشی در خارج از صدا و سیما نمی‌دانیم.
جبلی در ادامه در پاسخ به گلایه‌های مطرح شده پیرامون عدم استقلال مالی رسانه ملی و حجم بالای تبلیغات که بعضاً به لحاظ فرهنگی آسیب رسان هستند گفت: صداوسیمایی با 30 هزار کارمند (15 هزار کارمند رسمی، 15 هزار کارمند قراردادی) و 12 هزار بازنشسته یعنی مجموعاً 50 هزار کارمند و حقوق بگیر داریم که تک تکشان اهل و عیال سازمان هستند که گردن بنده حق دارند زیرا بار سازمان روی دوش آنهاست. اداره کردن این حجم از نیروی انسانی کار آسانی نیست‌. یکی از مسائل که شما باید روی آن فکر کنید این است که چه طور می‌شود صداوسیما را با رعایتشان و حق کارمند کوچک و چابک کنیم و تولیداتمان را هم داشته باشیم.