دست‌های پشت‌پرده برای بالا‌بردن نرخ ارز

رئیس‌جمهور در دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد دست‌های پشت‌پرده برای بالا‌بردن نرخ ارز شرق: ابراهیم رئیسی برای شرکت در مراسم «روز دانشجو» دانشگاه صنعتی شریف را انتخاب کرد و بیشتر نیز به بحث‌های اقتصادی پرداخت. هر‌چند این اولین حضور او در مراسم روز دانشجو به‌عنوان رئیس‌جمهور بود اما معروف‌ترین حضور رئیسی در دانشگاه به سال 97 برمی‌گردد که به مناسبت این روز به دانشگاه شهید بهشتی رفته بود. او در آن سال تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده داشت و یک ‌سال پیش از آن در انتخابات ریاست‌جمهوری از حسن روحانی شکست خورده بود. در آن زمان نیز قیمت دلار و ارز در‌ حال صعود بود و رئیسی در پاسخ به پرسش دانشجویی که از او پرسیده بود، اگر شما رئیس‌جمهور می‌شدید وضعیت کشور بهتر بود، گفته بود: «خدا رحم کرد که رئیس‌جمهور نشدم که دلار پنج‌ هزار تومان شود!».
رئیسی در مناظره‌های امسال نیز یادی از انتخابات سال 96 کرده و گفته بود: «برخی در مناظرات آن سال گفتند که اگر فلانی بیاید، قیمت دلار ممکن است پنج ‌هزار تومان بشود اما شاهد بودیم که دلار را به 30 هزار تومان رساندند و بعد اعلام می‌کنند که اگر ما نبودیم، مملکت قحطی می‌شد. این مانند دروازه‌بانی است که 17 گل خورد و به او گفتند این‌قدر گل خوردی؟ گفت اگر من نبودم 30 گل خورده می‌شد. این پاسخ نیست».
او گفته بود: «ارز چهارهزارو۲۰۰ تومانی چه مصیبتی برای کشور درست کرد و چقدر پرونده برای قوه قضائیه تولید کرد؟ باید به سمت ارز تک‌نرخی رفت و باید ارز صادراتی را مدیریت کرد. با اعلام اینکه ارز برنگشته کاری پیش نمی‌رود، مدیریت باید کرد و تسهیلات بانکی را باید مدیریت کرد».
رئیس‌جمهور، روز گذشته در‌ حالی در دانشگاه به سخنرانی پرداخت که قیمت دلار چندروزی است وارد کانال 30 هزار تومان شده است‌ او اما گفت که عده‌ای در تلاش‌اند هم‌زمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند.


رئیسی در نشست «صریح، شفاف و دانشجویی‌ با رئیس‌جمهور» که پنج تشکل دانشجویی آن را برگزار کردند، گفت: «خبر دقیق داریم که عده‌ای شبانه‌روز در تلاش‌اند هم‌زمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند و مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند تا خواسته‌های خود را به ملت تحمیل کنند».
در این هنگام دانشجویی پرسید پس چرا این افراد را معرفی نمی‌کنید که رئیس‌جمهور پاسخ داد: «دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر موضوع هستند. برخی از این افراد در داخل و برخی هم در خارج از کشور در فضای مجازی و واقعی به دنبال بالابردن قیمت ارز هستند».
جالب آنکه حجت‌الله عبدالملکی که هم‌اکنون به‌عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت ابراهیم رئیسی حضور دارد، پیش از پیروزی او در انتخابات برای حل مشکل گرانی ارز نسخه پیچیده بود. او در توییتی با هشتگ «انقلاب_ اقتصادی_‌1400» نوشته بود: «دولت با ارزپاشی به میزان 300 میلیون دلار می‌تواند قیمت دلار را به کمتر از 15 هزار تومان رسانده و دو ماه در همان سطح نگه دارد. تأمین این مبلغ برای بانک مرکزی از آب‌خوردن آسان‌تر است». حال باید این سؤال را از او پرسید که چرا اکنون که در دولت حضور دارد این راه‌حل را به رئیس‌جمهور و رئیس بانک مرکزی ارائه نمی‌کند تا قیمت دلار به نصف برسد. اتفاقا رئیس‌جمهور نیز در نشست دیروز عنوان کرد که وقتی وزیر از پشت تریبون به مردم وعده می‌دهد، در‌واقع چیزی از چشم مردم دور نمی‌ماند و اولین ناظر هم خود مردم هستند.
نگران وضع  ارز نیستیم
رئیس‌جمهور همچنین در این مراسم به تشریح اقتصاد حال کشور پرداخت و عنوان کرد: «منابع ارزی موجود در وضعیت خوبی قرار دارد و برخلاف روزهای اولی که دولت را تحویل گرفته‌ایم، نگران وضع ارز نیستیم. اقتصاد، نان و سفره مردم را به مذاکرات گره نمی‌زنیم. فروش نفت نیز به‌رغم تهدیدها و تحریم‌ها شرایط خوبی دارد و صادرات نفت و میعانات بیش از گذشته افزایش یافته است».
رئیسی افزود: «لایحه حذف ارز ترجیحی با مطالعه و حساب‌شده تدوین و ارائه شده است و برخی مطالب مطرح‌شده درباره پس‌گرفتن آن از مجلس، صحت ندارد و خلاف واقع است. فوریت بررسی این لایحه در مجلس رأی نیاورده است».
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ساماندهی یارانه و ارز به‌ویژه ارز ترجیحی و وضعیت بازار با جدیت پیگیری‌ می‌شود، گفت‌ در دولتش هیچ‌یک از فامیل و بستگانش مسئولیت نگرفته‌اند اما برخی انتصابات فامیلی را به‌عنوان اسم رمز برای حمله به دولت به کار گرفتند. رئیس‌جمهور در‌حالی از حمله به دولت سخن می‌گوید که انتصابات فامیلی داد او را هم درآورده بود و گفته بود که در برخورد با آن هیچ خط قرمزی ندارد. یکی از محورهای انتقاد به او از سوی دانشجویان در نشست دیروز نیز همین بحث انتصابات فامیلی بود .