ورود ممنوع مالیاتی برای دلالان ارز

گروه اقتصادی/ سازمان امور مالیاتی کشور دیروز در اطلاعیه‌ای خریداران و فروشندگان ارز را به پرداخت مالیات به میزان علی‌الحساب ۱۰ درصد مکلف کرد؛ این اقدام در راستای تلاش‌های اخیر دولت برای ساماندهی بازار ارز و جلوگیری از دلالی و سفته بازی در این بازار انجام شده است.
در اطلاعیه سازمان امور مالیاتی آمده است: بر اساس ماده ۱۶۳ قانون مالیات‌های مستقیم، خرید و فروش ارز مشمول مالیات بوده و همه اشخاص فعال در این بخش مکلف به ثبت‌نام و پرداخت مالیات تعیین شده هستند.
بر اساس این ماده قانونی سازمان امور مالیاتی کشور مجاز است مشمولان مالیات را در مواردی که مالیات آنان در موقع تحصیل درآمد کسر و پرداخت‌ نمی­ شود به طورکل یا بعضاً مکلف نماید در طول سال، مالیات متعلق به همان سال را به نسبتی از آخرین مالیات قطعی شده سنوات قبل یا به نسبتی از حجم‌ فعالیت به‌طور علی‌الحساب پرداخت نمایند و در صورت تخلف علی‌الحساب مذکور طبق مقررات این قانون وصول خواهد شد.
اطلاعیه سازمان امور مالیاتی اشخاص مذکور را مکلف می‌کند با مراجعه به درگاه الکترونیکی سازمان به‌نشانی


 www.tax.gov.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام نمایند. در صورت عدم ثبت‌نام بموقع و پرداخت مالیات در نظام مالیاتی، علاوه بر شمول مالیات و جرایم غیر قابل بخشش که از طریق عملیات اجرایی وصول خواهد شد، مشمول مجازات‌های مقرر در ماده 274 قانون مالیات‌های مستقیم از جمله مجازات‌های درجه شش محکوم خواهند شد.
این اقدام در ادامه گام‌های عملی اخیر دولت برای ساماندهی بازار ارز است؛ به‌دنبال نوسان قیمت دلار و شائبه اقدامات سازماندهی شده برای بر هم زدن این بازار، رئیس‌جمهور اخیراً از اقدامات شبانه روزی عده‌ای برای اختلال در بازار ارز و گره زدن آن با مذاکرات خبر داد. در همین راستا رئیس‌جمهور سه‌شنبه شب هم در نشست ستاد هماهنگی اقتصادی دولت دستگاه‌های مسئول را ملزم کرد که با جدیت به شناسایی دقیق عوامل مداخله گر و بی‌ثبات کننده بازار ارز اقدام کنند.
سوداگری در این بازار و اقداماتی برای دور زدن قانون و بهره‌گیری از سهمیه ارزی این بازار را با پدیده‌هایی از جمله اجاره کردن کارت ملی و اطلاعات هویتی مواجه کرد و به‌همین دلیل اخیراً بانک مرکزی در بخشنامه‌ای در راستای ساماندهی ارزی سهمیه‌ای علاوه بر بالا بردن میزان آن، آن را محدود به مصارف 25 گانه کرد.
از دیگر اقدامات بانک مرکزی در این راستا راه‌اندازی سامانه‌ای برای ثبت نیازهای ارزی مردم و عرضه ارز در سرفصل‌های مجاز به‌صورت سیستماتیک است که گامی مهم در جهت نظام مند شدن و ایجاد ثبات در بازار ارز و ساماندهی نیازهای خرد و واقعی جامعه تلقی می‌شود، در عین حال که تخلفات احتمالی صرافان برای دور زدن ضوابط اعلامی کاهش یافته و شناسایی متخلفان آسان‌تر خواهد شد.
فعالان خرید و فروش ارز، مکلف به پرداخت مالیات شدند
محمد مسیحی، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی درباره اطلاعیه اخیر این سازمان گفت: به‌عنوان یک قاعده کلی و مطابق مقررات قانون مالیات‌های مستقیم، معاملات ارزی مشمول مالیات خواهد بود، البته مشمول مالیات بر ارزش افزوده با رعایت قانون هم می‌شود.
به‌گفته وی برقراری مالیات علی‌الحساب به میزان 10 درصد از فروش با اعلام بانک‌ مرکزی انجام خواهد شد و همه صرافی‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی که به‌طور رسمی ارز خرید و فروش می‌کنند مشمول مالیات هستند.
وی در عین حال تأکید کرد که مردم عادی و کسانی که برای نیاز شخصی و با کارت ملی ارز می‌خرند، مشمول مالیات نیستند.
کاهش اقتصاد زیرزمینی پیش زمینه سیاست‌های شفاف ساز
کامران ندری اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید می‌کند: اگر زیرساخت‌ها برای شناسایی اقتصاد غیر رسمی و زیرزمینی مهیا بود این اقدام می‌توانست جلوی اقدامات معاملات مخرب ارز را بگیرند اما اکنون امکان تفکیک این معاملات وجود ندارد و ممکن است هزینه‌های ارزی را بالا ببرد.
 وی تأکید می‌کند: باید رفته‌رفته از حجم اقتصاد زیرزمینی که وسیع‌تر از اقتصاد رسمی است کم و فعالیت‌ها رسمی ‌شود و در این صورت چنین اقداماتی می‌تواند به کنترل بازار بینجامد.
سیدکاظم موسوی نماینده مردم اردبیل و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اما اقدام سازمان امور مالیاتی برای برچیده شدن دلالی‌ها در بازار ارز و معاملات غیر شفاف  را مفید می‌داند.
وی اقدامات دولت برای ساماندهی بازار ارز، شناسایی عوامل مداخله گر در بازار ارز و اقداماتی از این دست برای ایجاد شفافیت و نظام مند شدن این بازار را مثبت ارزیابی و اظهار امیدواری کرد با این اقدامات دست دلالان و سفته بازان از این بازار کوتاه شود.
شیوه شناسایی فعالان غیررسمی و دلالان معاملات ارز
آنچنان که معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی می‌گوید: فعالان حوزه خرید و فروش ارز اعم اشخاص حقیقی و حقوقی در فاز اول توسط بانک مرکزی شناسایی و اسامی آنها به سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود که هماهنگی‌های لازم با بانک مرکزی در راستای اجرای این قانون فراهم شده است.
به‌گفته این مقام مسئول ضمانت‌های اجرای این قانون اینگونه است که هم از طریق قوه قهریه نسبت به مطالبه این مالیات اقدام می‌شود و در پایان سال نیز اختیار ورود حسابرسی به سازمان امور مالیاتی به این موضوع داده شده‌ است.
وی درباره شناسایی فعالان غیررسمی و دلالان معاملات ارز برای اخذ مالیات مربوطه توضیح داد: شناسایی اولیه این افراد بر عهده بانک مرکزی خواهد بود و سازمان امور مالیاتی نیز از طریق راه‌هایی که به‌دلیل محرمانه بودن اعلام نمی‌شود، این افراد را شناسایی می‌کند.

برش
نامه بانک مرکزی به صرافی‌ها برای اعلام نیازهای جدید ارزی

بانک مرکزی در مکاتبه‌ای با رئیس شورای عالی کانون صرافان ایران خواستار اعلام نیازهای جدید ارزی متقاضیان واقعی به بانک مرکزی شد.
پس‌از بازدید روز سه‌شنبه علی صالح آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی از صرافی‌ها در میدان فردوسی تهران و تأکید بر آمادگی بانک مرکزی برای رفع مشکلات احتمالی مرتبط با فروش ارز و تأمین نیازهای ارزی مردم، بانک مرکزی در مکاتبه‌ای مراتب را به رئیس شورای عالی کانون صرافان ایران اعلام کرد.
در این مکاتبه آمده است: پیرو اطلاعیه مورخ 06‏/09‏/1400 و در راستای پاسخ به نیاز واقعی متقاضیان ارز، خواهشمند است به قید تسریع ضمن اخذ نظرات شرکت‌های صرافی در خصوص مسائل و مشکلات احتمالی مرتبط با فرایند فروش ارز در سرفصل‌های مصارف خدماتی اعلامی، مراتب به همراه نیازهای جدید ارزی به درخواست متقاضیان واقعی مورد تأیید آن کانون برای این بانک ارسال شود تا موضوع بررسی و اقدامات مقتضی صورت پذیرد.‏