مرگ 2 دانش‌آموز در تصادف سرویس مدرسه

گروه حوادث: کامران علمدهی / در پی تصادف یک دستگاه مینی‌‌بوس سرویس دانش‌آموزان با یک کمپرسی و واژگونی آن در محور هلشی به ماهیدشت، 2 دانش‌آموز دختر جان باختند و 18 نفر مصدوم شدند‌.به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، ساعت 8 و 50 دقیقه صبح روز چهارشنبه مینی‌بوس حامل دانش‌آموزان دختر که راهی مدرسه کوثر بودند در سه راهی قلعه نجفخان شهرستان کرمانشاه با یک دستگاه کمپرسی تصادف کرد. بلافاصله تیم‌های امدادی و هلال احمر به منطقه اعزام شدند و مشخص شد که 2 دانش‌آموز به نام‌های مبینا مرادی 15 ساله و عسل اخوت 14 ساله که در صندلی جلوی مینی‌بوس نشسته بودند در محل کشته شدند و 17 دانش‌آموز دیگر به همراه راننده که مصدوم شده بودند به بیمارستان آیت‌الله طالقانی کرمانشاه منتقل شدند.
مجید یزدان‌پناه مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در این باره به «ایران» گفت: پس از اعلام گزارش این حادثه ما به همراه استاندار و رئیس دانشکده علوم پزشکی بلافاصله به بیمارستان رفتیم از همان مراحل ابتدای ورود مصدومان پیگیر درمانشان شدیم و تا کنون 5 نفر از دانش‌آموزان مصدوم ترخیص شده‌اند.
وی در پاسخ به این سؤال که مقصد سرویس کجا بوده عنوان کرد: در همه کشور طرحی به نام روستامحوری داریم که دانش‌آموزان هر روستا به‌دلیل آنکه در یک مقطع مثل دبیرستان تعدادشان محدود است، جمع می‌شوند و در یک روستا آن مقطع را می‌گذرانند. این مینی‌بوس هم دانش‌آموزان چند روستا را به قصد بردن به یک مدرسه واحد به نام کوثر در روستای دولت‌آباد سوار کرده بود که در میانه راه دچار سانحه شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه درباره علت استفاده از مینی‌بوس فرسوده و ناایمن برای انتقال دانش‌آموزان گفت: متأسفانه خانواده‌ها برای گرفتن سرویس حمل‌ونقل فرزندانشان به ما مراجعه نکردند اگر تقاضایی بود به طور حتم بحث امنیت سرویس را مورد بررسی قرار می‌دادیم. آنها خودشان این سرویس را برای حمل‌ونقل فرزندانشان کرایه کرده بودند. از سوی دیگر این مسأله را هم در نظر داشته باشیم که اگر مینی‌بوس استانداردهای لازم را نداشت نباید ماشین بیمه می‌شد و مجوز حرکت می‌داشت و حالا هم اگر اشکالی به امنیت مینی‌بوس وارد است باید دستگاه‌های ذیربط که مجوز حرکت به آن داده‌اند پاسخگو باشند.  یزدان‌پناه در جواب این پرسش که چگونه در چنین مینی‌بوسی 19 نفر سوار شده‌اند، اظهار کرد: البته این مینی بوس معمولاً تا ظرفیت 15 نفر را سوار می‌کرد اما دیروز 3 نفر از دانش‌آموزان مدرسه استثنایی ماهیدشت نیز با اصرار خانواده هایشان سوار این سرویس شده بودند تا به مدرسه‌شان در روستای ماهیدشت بروند.


وی در این باره که آموزش و پرورش پس از حادثه برای احقاق حقوق دانش‌آموزان چه کرده گفت: ما با مأموران پلیس راه صحبت کردیم و منتظریم تا نتیجه کارشناسی سانحه اعلام شود. چراکه از یک سو اعلام شده که مینی‌بوس با کمپرسی که کنار جاده متوقف بوده برخورد کرده اما راننده سرویس که خودش نیز مصدوم شده مدعی است علت تصادف حرکت دنده عقب راننده کمپرسی بوده است که ما منتظر نظر نهایی پلیس هستیم و به طور قطع با مسببان سانحه برخورد قانونی خواهیم کرد و تا ترخیص آخرین مصدوم هم حامی دانش‌آموزان هستیم.
فرزین معتمدی مدیرعامل جمعیت هلال احمر کرمانشاه هم در این خصوص گفت: پس از اعلام سانحه، عوامل اورژانس به محل اعزام شدند و مشخص شد مینی‌بوس در جاده ماهیدشت – هلشی به خاطر مه شدید و باریک بودن مسیر با یک دستگاه خودروی سنگین که در کنار جاده توقف کرده بود، برخورد کرده و سپس واژگون شده است.
وی افزود: متأسفانه 2 دانش‌آموز فوت کرده‌اند و 16 دانش‌آموز و راننده هم مصدوم شده‌اند که 2 مصدوم با وسیله شخصی و مابقی هم با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند. در این حادثه ناظم مدرسه و فرزندش هم حضور داشتند که جزو مصدومان بودند.
کیخسرو دستغیب رئیس پلیس راه استان کرمانشاه نیز درباره علت سانحه گفت: مینی‌بوس به پشت کامیون برخورد کرده و این علت سانحه بوده است. محور هلشی به ماهیدشت محور فرعی است که در زمان تصادف، مه گرفتگی موجب شده تا راننده کامیون دید کافی نداشته و در حالی که به عقب حرکت می‌کرده از پشت با مینی‌بوس برخورد می‌کند و بر اثر شدت این برخورد مینی بوس 20 متر جلوتر واژگون شد.

   پیام تسلیت

وزیر آموزش و پرورش، درگذشت دو دانش‌آموز کرمانشاهی را بر اثر سانحه ناگوار واژگونی مینی بوس حامل دانش‌آموزان در بخش ماهیدشت شهرستان کرمانشاه تسلیت گفت. یوسف نوری در متن پیام خود آورده است: اینجانب آسمانی شدن دانش‌آموزان عزیز؛ «مبینا مرادی» و «عسل اخوت» را به والدین محترم و داغدیده این نوجوانان سفر کرده، مردم شریف استان کرمانشاه و جامعه تعلیم و تربیت کشور تسلیت عرض می‌کنم و ابراز تأسف از اینکه به دلیل عزیمت به مأموریت اجباری، امکان حضور در کنار سوگواران عزیز این مصیبت برایم مقدور نیست؛ از خداوند سبحان صبر و اجر برای بازماندگان مسألت دارم.
علی بهادری جهرمی ،سخنگوی دولت نیز با ابراز تاسف از حادثه تصادف مینی بوس حامل دانش آموزان در ماهیدشت شهرستان کرمانشاه، جان‌باختن دو تن از دانش‌آموزان را تسلیت گفت.