ضربه به پهلوی آسیب‌پذیر صهیونیست‌ها

زهره صفاری/ پلیس رژیم صهیونیستی، دختر 16 ساله فلسطینی را که پس از درگیری با یک زن شهرک‌نشین و مضروب کردن او با چاقو، در ورودی محله شیخ جراح به مدرسه پناه برده بود، دستگیر کرد.
به گزارش رسانه‌های عبری، این نوجوان از اعضای یکی از خانواده‌هایی بود که تهدید به تخلیه خانه‌هایشان شده بودند و در اعتراضات به این خشونت صهیونیست‌ها مشارکت بسیاری داشتند. «حماس» با قهرمانانه خواندن این اقدامات در کرانه باختری و قدس، با تقدیر از رفتار این نوجوان اعلام کرد: «این اقدامات بزرگی مردمانی را نشان می‌دهد که مقاومتشان هرگز شکسته نخواهد شد.» به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اظهارات حماس در تقدیر این نوجوان در حالی بیان شده است که در ماه‌های اخیر حملات پراکنده در قدس شرقی و کرانه باختری علیه رژیم صهیونیستی نگرانی‌هایی را در میان مقامات اسرائیل به وجود آورده است. به واقع تطابق وقایع و عملیات‌های استشهادی فلسطینی‌ها در ماه‌های اخیر برای سران صهیونیستی که 34 سال قبل تبعات سختی از خیزش فلسطین در قالب انتفاضه اول دیدند، چشم انداز تیره ای از آینده تداعی می‌کند. از طرفی سردرگمی این روزهای پلیس نیز بر مشکلات صهیونیست‌ها افزوده است. تنها چند روز قبل بود که یک نوجوان فلسطینی با خودرواش به جایگاه ایست بازرسی اسرائیل در کرانه باختری وارد شد و هدف شلیک مأموران وحشت زده امنیتی قرار گرفت.
یا کمتر از یک ماه پیش «فادی ابوشخیدم» در عملیات شهادت طلبانه‌ای در قدس با به خاک و خون کشیدن 5 صهیونیست، شوک و هراس شدیدی به شهرک‌نشینان در کرانه باختری و قدس وارد آورد.
بی شک واکنش اخیر «بنی گانتس» وزیر دفاع رژیم صهیونیستی برای اعلام وضعیت اضطراری در کرانه باختری، بازتاب همین ترس و نگرانی‌ها است که به رغم رجزخوانی‌ها در رفتار اسرائیلی‌ها بروز کرده است.


گرچه «عمر بار لو»، وزیر امنیت عمومی رژیم صهیونیستی در توییت‌های اخیرش عملکرد پلیس در برخورد با عاملان استشهادی فلسطینی را ستوده و حتی «نفتالی بنت»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز بر این حمایت تأکید کرده است اما وقوع 5 عملیات استشهادی از ماه سپتامبر تاکنون آن هم در حالی که کارشناسان اسرائیلی از بیان دلیل خاصی درباره آن عاجز مانده اند خطر عملی شدن تهدید حماس برای صف آرایی مقابل اسرائیل و آغاز انتفاضه‌ای دیگر به ویژه در کرانه باختری و قدس را جدی‌تر نشان می‌دهد. تحلیلگران روزنامه «جروزالم پست» معتقدند در صورت وقوع هرگونه شرایطی شبیه انتفاضه در کرانه باختری و قدس، صهیونیست‌ها نه تنها ممکن است تلفات سنگین انسانی داشته باشند که از بعد سیاسی و منطقه‌ای نیز دچار مشکلاتی می‌شوند.
از سوی دیگر ناآرامی در کرانه باختری با ایجاد آنارشی، می‌تواند بی سامانی ایجاد کرده و فرصت قدرت گرفتن به مقاومت را به عنوان هدایتگر طرف فلسطینی بیشتر کند. گرچه آخرین تقابل اسرائیل و فلسطین که با موشک باران سنگین مقاومت، صهیونیست‌ها را مجبور به عقب‌نشینی کرد، این جایگاه را در میان فلسطینی‌ها برای مقاومت ایجاد کرده است.
در حالی که در بیش از 6 سالی که انتفاضه اول در جریان بود بیش از هزار فلسطینی شهید  و 190 اسرائیلی نیز کشته شدند، اما نخستین انتفاضه که اولین همکاری جامعه فلسطینی برای رسیدن به اهداف‌شان بود به عنوان اثرگذارترین حرکت فلسطینیان در اذهان صهیونیست‌ها ثبت شده است. در این میان کارشکنی‌هایی رخ داد که به رغم توافق‌های اولیه، در سال 2000 به انتفاضه دوم انجامید اما شدت این مبارزات این بار تا حدی بود که حتی شائبه وقوع سومین انتفاضه نیز سران صهیونیست را به هراس بیندازد.  در این شرایط «تور ونسلند»، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در پروسه صلح خاورمیانه با هشدار درباره افزایش خشونت‌ها در اراضی اشغالی، طمع صهیونیست‌ها برای شهرک‌سازی و تخریب خانه‌های فلسطینیان در نقد تنش‌زایی صهیونیست‌ها گفت: «این وقایع هشداری است که می‌تواند بازگشت به مذاکرات برای رسیدن به رؤیای فلسطین برای ایجاد کشوری آزاد را نیز به مخاطره بیندازد. اسرائیل باید در برنامه‌های شهرک‌سازی خود تجدید نظر کند چراکه در حال حاضر خشونت‌ها علیه این برنامه در بالاترین سطح خود قرار دارد.»