پیمان مولوی عدم دریافت سیگنال‌ها به معنی نبود آنها نیست!

نهنگ‌های گوژپشت در فرستادن پیام‌های بین قاره‌ای مشهور هستند، آنها آوازهای خود را در بستر اقیانوس‌ها به هزاران کیلومتر دورتر می‌فرستند و یا سایر نهنگ‌های گوژپشت ارتباط می‌گیرند، اما این روزها به سبب وجود مسیرهای ترانزیت دریایی زیاد و صدای موتور کشتی‌ها این صدا ها ممکن است دچار خلل شود و به هدف خود نرسد، در برخی موارد این اختلالات موجب بر هم خوردن مسیرهای ارتباطی و پیدا نکردن مسیر نهنگ‌ها می‌شود و آنها به ساحل می‌زنند و می‌میرند.
عدم دریافت سیگنال‌ها و یا دریافت ناقص آنها می تواند مشکل ساز شود، در اقتصاد نیز دقیقا اینگونه است که سیگنال‌هایی به سیاستگذار ارایه می شود ولی به دلایلی نشنیده گرفته می شود و بدان اوجه نمی‌شود و نتیجه‌اش می‌شود وضعیتی که در آن گرفتاریم.
از سال ۱۳۹۰ که تحریم‌ها بر روی اقتصاد ایران سوار شد رشد اقتصادی ایران متوسط صفر درصد است، این عدد برای هر اقتصادی فاجعه بار است اما در ایران بدان کاملا بی‌توجهی می‌شود، وقتی اقتصادی رشد اقتصادی نداشته باشد لاجرم در اقتصاد جهانی جایگاهش را از دست می دهد و در بازار اقتصاد جهانی به گوشه رانده می‌شود. در داخل کشور نیز به سبب کوچک شدن اقتصاد رقابتی ناسالم بین ذی‌نفعان شکل می‌گیرد و درنهایت شما با یک وضعیت بغرنج رودررو می‌شوید.
سیگنال‌های کسری بودجه ناشی از افت درآمدهای و کوچک شدن اقتصاد سالهاست که داده می شود اما عدم اتخاذ به موقع یک سیاست انقباضی موجب شده است که رکوردهای نقدینگی جابجا شود و ما در انتهای سال به عدد ۴۵۰۰ هزار نقدینگی (حداقل) خواهیم رسید، در این مورد هم سیگناله‌ای ارائه شده از اقتصاد کلان دیده نمی‌شود و شرایط را بسیار بد کرده است.


درخصوص شیب منفی سرمایه گذاری ثابت نیز دقیقا همین روند ادامه دارد، از سال ۱۳۹۰ روند سرمایه گذاری ثابت در ساختمان و ماشین آلات منفی است و این روند تا امروز ادامه دارد، این سیگنالی مهم است برای تغییر رویکرد اما خبری از تغییر رویکرد نیست.
به نظر می‌رسد راه درازی در ایران برای شنیدن این سیگنال‌های وجود دارد و زمانی این اتفاق خواهد افتاد که اقتصاد از موضوعی دسته چندم به اولویت اول کشور تبدیل شود.
اقتصاد اول باشد.
سایر اخبار این روزنامه
چه شد که احسان علیخانی از «ماه عسل» به جوکر رسید؟ راز جادویی «خنده»! پیمان مولوی عدم دریافت سیگنال‌ها به معنی نبود آنها نیست! قالیباف وارد حاشیه‌های درگیری فیزیکی یک نماینده با یک سرباز وظیفه در سال گذشته شد جنجال‌های دوباره یک سیلی کشور‌های عربی خود را برای دوران پسا توافق ایران و آمریکا آماده می‌کنند؟ تور منطقه‌ای بن سلمان علیه ایران دلیل تعلیق 15 ساله جنبش دانشجویی چه بود؟ بحران گفتمان پیش روی جنبش دانشجویی ابعاد منفی فعالیت مراکز همسریابی، اصل ماجرا را به انحراف می‌کشد سایت‌های همسریابی یا بنگاه‌های مالی؟ آذری جهرمی به دولت رئیسی: انصاف داشته باشید «ابتکار» تاثیر مجوز افزایش قیمت خودرو بر بازار را بررسی کرد آشفته بازار خودرو در گرو چند فاکتور اقتصادی رئیس جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت: دستگاه‌های مسئول، عوامل مداخله‌گر در بازار ارز را شناسایی کنند خداحافظ مرکل شولتس رسما صدراعظم آلمان شد فیلترینگ منتفی شد؟ جزئیات آخرین نسخه طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی آیت‌الله جنتی: باید اهمیت بیشتری به نسل دانشجو بدهیم به دنبال درخواست عربستان سنای آمریکا با فروش ۶۵۰ میلیون دلار موشک پیشرفته به ریاض موافقت کرد