خداحافظ مرکل شولتس رسما صدراعظم آلمان شد

پارلمان آلمان روز (چهارشنبه) با ۳۹۵ رای مثبت اولاف شولتس را به عنوان نهمین صدراعظم آلمان پس از جنگ جهانی دوم و جانشینی آنگلا مرکل پس از ۱۶ سال تصدی، تایید کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از آسوشیتدپرس، فرانک والتر اشتاینمایر، رئیس‌جمهور آلمان نیز صدراعظمی شولتس را تایید کرد.
دولت شولتس با امید زیادی به مدرن کردن پرجمعیت‌ترین کشور اتحادیه اروپا و مبارزه با تغییرات آب و هوایی قدرت را در دست می‌گیرد اما با چالش فوری مقابله با سخت‌ترین مرحله آلمان از همه‌گیری ویروس کرونا مواجه است.
شولتس ۶۳ ساله، معاون صدراعظم و وزیر دارایی آلمان از سال ۲۰۱۸، تجربه و نظم فراوانی را برای ائتلاف سوسیال دموکرات‌های چپ میانه خود، سبزهای طرفدار محیط زیست و دموکرات‌های آزاد طرفدار تجارت به همراه دارد. این سه حزب ترکیب رقبای سابق را به عنوان یک اتحاد مترقی به تصویر می‌کشند که پس از دوران تقریباً رکوردی مرکل در قدرت، انرژی جدیدی را به کشور وارد می‌کند.


شولتس برای انتخاب شدن به عنوان صدراعظم به حمایت حداقل ۳۶۹ قانونگذار در مجلس ۷۳۶ کرسی پارلمان نیاز داشت. او توانست ۳۹۵ رای از ۷۳۶ رای پارلمان را بدست آورد.
شرکای ائتلاف ۴۱۶ کرسی بین خود دارند، بنابراین خیال او از داشتن اکثریت راحت بود. مرکل که دیگر عضو پارلمان نیست، هنگام افتتاح جلسه از سالن تماشاگران جلسه را نگاه می‌کرد.
در کنفرانس مطبوعاتی، دولت جدید آلمان به رهبری حزب چپ‌میانه سوسیال دموکرات‌ها (SPD) تحت فشار قرار گرفت تا نسبت به اولویت‌های سیاست خارجه خود شفاف‌سازی کند.
به گزارش ایسنا، به نوشته پایگاه دویچه وله، پس از امضای رسمی توافقنامه ائتلاف سه-حزبی، اولاف شولتس، صدر اعظم جدید آلمان و بقیه اعضای کابینه وی قرار است پس از رای‌گیری و مراسم تحلیف در پارلمان آلمان، کار خود را آغاز کنند.
شولتس هم‌زمان با طرح پرسش‌هایی درخصوص روسیه، چین، آمریکا درکنار رابرت هابک، یکی از رهبران سبزها و معاون جدید صدراعظم آلمان و همچنین کریستین لیندنر، رهبر حزب دموکرات آزاد (FDP) و وزیر دارایی جدید آلمان، اروپا را در کانون توجه قرار داد.
شولتس اظهار کرد که تقویت اتحادیه اروپا در سطح جهانی و اطمینان حاصل کردن از اینکه آلمان بخشی از این روند است، از اصلی‌ترین اولویت‌ها محسوب می‌شود.
شولتس درخصوص اولین سفرش به خارج از آلمان به‌عنوان صدراعظم جدید این کشور گفت که وی به این سنت اخیر و سفر به فرانسه افتخار می‌کند؛ سفری که به دنبال بازدید از بروکسل برای ملاقات با رهبران اتحادیه اروپا انجام شد. آنگلا مرکل، گرهارد شرودر، هلموت کوهل و هلموت اشمیت، صدراعظم‌های پیشین آلمان همگی پس از منصوب شدن به مقام صدراعظمی، به فرانسه سفر کردند.
آشتی و دوستی فرانسه و آلمان پس از دو جنگ جهانی به رکن اصلی سیاست خارجی و اروپایی آلمان تبدیل شده است.
شولتس، صدراعظم جدید آلمان متعهد شد که آلمان از لهستان درخصوص بحران مرزی با بلاروس حمایت می‌کند و وی از الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس به‌دلیل استفاده از مهاجران برای اعمال فشار علیه اتحادیه اروپا انتقاد کرد.
همچنین پیرامون مسئله لهستان، رابرت هابک، معاون شولتس اظهار کرد که قوانین برای همه افراد عضو اتحادیه اروپا امری ضروری و حیاتی است. رهبر حزب سبزها نیز افزود که آلمان از کمیسیون اروپایی که در اختلاف با دولت‌های ورشو و بوداپست است، حمایت خواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
چه شد که احسان علیخانی از «ماه عسل» به جوکر رسید؟ راز جادویی «خنده»! پیمان مولوی عدم دریافت سیگنال‌ها به معنی نبود آنها نیست! قالیباف وارد حاشیه‌های درگیری فیزیکی یک نماینده با یک سرباز وظیفه در سال گذشته شد جنجال‌های دوباره یک سیلی کشور‌های عربی خود را برای دوران پسا توافق ایران و آمریکا آماده می‌کنند؟ تور منطقه‌ای بن سلمان علیه ایران دلیل تعلیق 15 ساله جنبش دانشجویی چه بود؟ بحران گفتمان پیش روی جنبش دانشجویی ابعاد منفی فعالیت مراکز همسریابی، اصل ماجرا را به انحراف می‌کشد سایت‌های همسریابی یا بنگاه‌های مالی؟ آذری جهرمی به دولت رئیسی: انصاف داشته باشید «ابتکار» تاثیر مجوز افزایش قیمت خودرو بر بازار را بررسی کرد آشفته بازار خودرو در گرو چند فاکتور اقتصادی رئیس جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت: دستگاه‌های مسئول، عوامل مداخله‌گر در بازار ارز را شناسایی کنند خداحافظ مرکل شولتس رسما صدراعظم آلمان شد فیلترینگ منتفی شد؟ جزئیات آخرین نسخه طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی آیت‌الله جنتی: باید اهمیت بیشتری به نسل دانشجو بدهیم به دنبال درخواست عربستان سنای آمریکا با فروش ۶۵۰ میلیون دلار موشک پیشرفته به ریاض موافقت کرد