انتقاد مراجع از برجام عوامانه و حمایت از رویکرد جدید ایران در دیپلماسی

  سرویس سیاسی-

وزیر امور خارجه روز پنج شنبه به شهر قم سفر کرد. حسین امیرعبداللهیان طی این سفر به دیدار مراجع تقلید و علما رفت، پای رهنمودهای آنها نشست و گزارشی از اقدامات وزارت خارجه ارائه کرد.
آیت‌الله جوادی آملی در این دیدار اظهار داشت: مذاکره با جهان، یک فکر جهانی لازم دارد! ما از جهان جدا نیستیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم باید با آنها مذاکره کنیم و با آنها دست بدهیم اما بعد از آن حتما باید انگشتان خود را بشماریم!


به گزارش رسا، این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: در نظام بین‌الملل به هیچ‌کس اعتماد نیست اما در عین حال هیچ کس از مذاکره و تبادل با دیگر کشورها هم بی‌نیاز نیست. لذا مذاکره با کشورهای جهان یک کار سنگینِ علمیِ عمیقِ حقوقی- سیاسی در حوزه بین‌الملل است.
انتقاد آیت‌الله جوادی آملی از نحوه تنظیم برجام
استاد برجسته درس خارج حوزه ادامه داد: مذاکره با جهان، یک فهم و سواد بالغ سیاسی بین‌المللی می‌خواهد. باید طرزی توافقات را نوشت که کسی نتواند زیر آن بزند و از آن خارج شود و از تعهد خود شانه خالی کند؛ اگر کشوری توانست یکطرفه و یکجانبه از توافق و قرارداد صورت گرفته خارج شود، این یعنی این قرارداد عوامانه نوشته شده است! این یعنی آن تکیه‌گاهی که محل سوءاستفاده دشمن قرار گرفته تا بر اساس آن از توافق خارج شود مورد غفلت قرار گرفته است، این یعنی در قرارداد دیده نشده که اگر یکی از طرفین به صورت یکجانبه از توافق خارج شود و آن را فسخ کند، چه عواقبی دارد؟ این یعنی همه جوانب کار دیده نشده است.
وی خاطرنشان کرد: حضرت امیر(ع) در نامه خود به استاندار مصر، مالک اشتر، نوشت که مردم عمود دین هستند، این حرف از سر ترحم زده نشده، این یک حقیقت است. کدام خطر بود که مردم سینه سپر نکردند؟! کجا لازم به فداکاری و ایثار بود که این مردم دریغ کرده باشند؟! مردم، این کشور را با خون حفظ کردند؛ لیاقت این مردم نه آن قراردادهای عوامانه است و نه این اختلاس و سوء مدیریت‌ها و حقوق‌های نجومی. لذا داخل را هم باید محترم بشماریم و با متفکران داخلی و صاحبنظران مشورت کنیم، این سابقه عظیم تاریخی و این فکرها را باید قدر بدانیم و از آنها استفاده کنیم.
آیت‌الله سبحانی: ایران روابط خود را با همسایگان و کشورهای منطقه بیش از پیش بهبود بخشد
آیت‌الله سبحانی نیز در دیدار وزیر امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران باید کوشش کند، روابط خود را با همسایگان حتی کشورهای منطقه، بیش از پیش بهبود بخشد چون در صورت حسن همجواری طرفین می‌توانند به یکدیگر کمک کنند.
استاد برجسته درس خارج حوزه گفت: شیعیان افغانستان و یمن و امثال اینها وضعیت خوبی ندارند؛ لازم است مسئولان به آنها به صورت یکسان کمک کنند.
تقدیر آیت‌الله صافی گلپایگانی
از اقدامات وزارت خارجه
همچنین، آیت‌الله صافی گلپایگانی در این دیدار از اقدامات وزارت خارجه در ارتباط با کشورهای منطقه و جهان اسلام تشکر کرد.
این مرجع تقلید بیان داشت: امیدوارم بتوانید مشکلات مردم شریف کشورمان را برطرف نموده و رضایت و خرسندی مردم را به دست‌آورید و با تعامل با سایر کشورها، در رفع نگرانی‌ها موفق باشید.
آیت‌الله مکارم شیرازی: آنچه باعث آبرو، عزت
و قدرت کشور است باید در مذاکرات پیگیری شود
آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در دیدار امیرعبداللهیان گفت: امروز مشخص شده که غربی‌ها در روابط خارجی، تنها به دنبال منافع خود بوده و شعار دفاع از حقوق بشر آنها دروغی بیش نیست.
این مرجع تقلید برخورد دوگانه آمریکا با بعضی از کشورهای منطقه را یادآور شد و افزود: رفتار آمریکا با بعضی از کشورهای منطقه که تاکنون هیچ انتخاباتی در آن برگزار نشده و مجلسی ندارند، بیانگر شعاری بودن ادعای دموکراسی غربی است.
وی در ادامه بر لزوم هوشیاری تیم مذاکره‌کننده تأکید کرده و گفت: آنچه باعث آبرو، عزت و قدرت کشور است باید در مذاکرات پیگیری شود.
استاد برجسته درس خارج حوزه اظهار داشت: کوتاهی در مقابل خواسته‌های آنان سبب می‌شود که آنها در مباحث دفاعی، موشکی و منطقه‌ای نیز خواستار مذاکره شوند.
آیت‌الله نوری همدانی: عزت و اقتدار
سرلوحه کار تیم مذاکره‌کننده باشد
همچنین، آیت‌الله نوری همدانی در دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به آیات قرآن کریم، اظهار داشت: یکی از دستورات موکد اسلام حفظ عزت و عظمت مسلمانان در مقابل دشمنان است و مسلمانان باید همواره عزت و اقتدار خویش را حفظ کنند.
استاد برجسته درس خارج حوزه آمادگی دفاعی در مقابل دشمنان را بسیار ضروری دانست و بیان داشت: یکی از راه‌های حفظ عزت و عظمت توجه به خط قرمزهاست. توان موشکی جمهوری اسلامی یکی از خطوط قرمزی است که نباید درباره آن با دشمنان مذاکره نمود. باید عزت و اقتدار سر لوحه کار تیم مذاکره کنند باشد.
وی فعالیت وزارت خارجه در این چند ماه اخیر را مثبت ارزیابی کرد و گفت: شخص وزیر خارجه بحمدالله انقلابی و پیگیر و توانمند است.
آیت‌الله سعیدی، نماینده ولی فقیه در استان و تولیت آستان مقدسه حضرت معصومه(س) نیز در این دیدار با بیان اینکه در زیارتنامه حضرت معصومه(س) آمده است که ما با حب اهل بیت(ع) به خدا تقرب می‌جوییم و از دشمنان خدا اعلام برائت می‌کنیم، گفت: محبت و برائت دو بال ایمان هستند و هر دو با هم و در کنار هم مؤثر است بنابراین نمی‌توان ادعا کرد که محب
اهل بیت(ع) هستیم اما از دشمنان خدا و اهل بیت(ع) برائت
نمی‌جوییم.
آیت‌الله حسینی بوشهری: اقتصاد شرطی
یکی از عوامل مهم نوسانات اقتصادی است
وزیر امور خارجه با اعضای شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز دیدار کرد.
آیت‌الله حسینی بوشهری، رئیس‌جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انتظار عمومی از دستگاه دیپلماسی کشور در دولت سیزدهم را، ارتباط سازنده با همسایگان دانست و گفت: انتظار عمومی از دستگاه دیپلماسی، رفع موانع و ارتباط سازنده با تمامی همسایگان خصوصاً کشورهای حوزه خلیج‌فارس است.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان شرطی ‌سازی اقتصاد را به عنوان یک آفت ارزیابی کرد و اظهار داشت: اقتصاد شرطی یکی از عوامل مهم نوسانات اقتصادی است. نباید سفره مردم را به مسائل خارجی گره زد.
امیرعبداللهیان: تأکید مراجع عظام
بر حفظ عزت کشور در تلاش‌های دیپلماتیک است
حسین امیرعبداللهیان در صفحه شخصی خود در تشریح سفر به قم و دیدار با مراجع تقلید نوشت: توفیق یافتم که ضمن تشرف به حرم حضرت معصومه (س) به دیدار مراجع عظام تقلید حضرات آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، جوادی‌آملی، نوری همدانی و سبحانی بروم و از محضر پربرکت ایشان بالاخص رهنمودها و دعای خیرشان برای خود و همکارانم بهره‌مند گردم.
به گزارش مهر، وزیر امور خارجه کشورمان افزود: تأکید همه این بزرگان بر تلاش برای استیفای حقوق ملت شریف ایران و حفظ عزت و کرامت کشور عزیزمان در همه تلاش‌های دیپلماتیک بود، اما آنچه بیش‌تر از همه در بیانات برجسته‌تر می‌نمود توکل به خداوند متعال، توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و جایگاه «مردم» به عنوان عمود دین و نقطه اتکای مسئولان در مذاکرات و تعاملات بین‌المللی بود.
وی خاطرنشان کرد: مردم ما در برهه‌های مختلف نشان داده‌اند که هم قوت قلب و هم عامل اساسی در حفظ اقتدار نظام جمهوری اسلامی هستند و این کارنامه درخشان احساس مسئولیت و تعهد نسبت به حقوق آنها را دو چندان می‌کند.