سالی 8000 زن در یمن فقط بر اثر محاصره می‌میرند

  سرویس خارجی-

تجاوز ائتلاف سعودی به یمن بیش از همه، زنان و کودکان مظلوم این کشور را قربانی کرده است. در کنار حملات وحشیانه ائتلاف سعودی_آمریکایی، محاصره ظالمانه یمنی‌ها نیز مزید بر علت شده و بیماران زیادی سالانه به دلیل نبود دارو و امکانات پزشکی جان خود را از دست می‌دهند. در همین رابطه سازمان یمنی «انتصاف» حامی حقوق کودکان و زنان به مناسبت روز جهانی حقوق بشر (دهم دسامبر) گزارشی درباره وضعیت فاجعه‌بار زنان در یمن در نتیجه هفت سال جنگ و محاصره منتشر کرده است.
بر اساس گزارش خبرگزاری «سبأ»، سازمان مذکور اعلام کرده، از ابتدای تجاوز ائتلاف سعودی به یمن‌، 2هزارو 412 زن یمنی کشته و 2هزارو 825 زن دیگر نیز زخمی شده‌اند. در ادامه این گزارش به وضعیت زنان یمن در مناطق تحت اشغال ائتلاف و مزدوران آن پرداخته و اعلام شده، میانگین خشونت علیه زنان از ابتدای حملات تا کنون


۶۳ درصد افزایش پیدا کرده است.
بنابر اعلام «انتصاف»، حمله عربستان به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی باعث شده زنان یمنی از دستیابی به خدمات بهداشتی محروم بمانند. به علاوه باید به شیوع بیمار‌ی و افزایش سوءتغذیه به ویژه در میان زنان باردار و شیرده به علاوه افزایش میزان سقط جنین و ناهنجاری‌های مادرزادی در نتیجه سلاح‌های ممنوعه ائتلاف سعودی اشاره کرد. در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «یک میلیون و 200 هزار زن یمنی از سوءتغذیه در رنجند که نیمی از آنها باردارند. سالانه 8هزار زن در نتیجه محاصره می‌میرند و هفتاد درصد داروها در یمن در دسترس نیست.»
همچنین حملات ائتلاف سعودی به مراکز آموزشی، محاصره اقتصادی و عدم پرداخت حقوق‌ها باعث شده زنان از آموزش محروم بمانند. در میان آوارگان 800 هزار زن وجود دارد که در نتیجه آوارگی، تخلفاتی در حق آنها صورت می‌گیرد. بر اساس این گزارش، ۶۵ هزار بیمار مبتلا به تومورهای سرطانی در یمن وجود دارند که تعداد زیادی از آنها زن هستند و در نتیجه تعطیل بودن فرودگاه صنعاء در خطر مرگ هستند. همچنین ۱۲ هزار بیمار دچار نارسایی کلیه نیز نیازمند پیوند فوری‌‌اند.
چندی پیش هم، انتصاف گزارشی درباره وضعیت فاجعه‌بار کودکان یمن در نتیجه حملات ائتلاف سعودی و محاصره یمن منتشر کرد. طبق این گزارش،از ابتدای تجاوز ائتلاف سعودی-آمریکایی به یمن بیش از ۳۸۲۵ کودک شهید و ۴۱۵۷ کودک زخمی شده‌اند.
عربستان به سلاح‌های بیشتر نیاز دارد
وزارت خارجه آمریکا ۱۴ آبان‌ماه بود که رسما اعلام کرد درخواست عربستان برای خرید ۶۵۰ میلیون دلار موشک هوا به هوا و تجهیزات مرتبط را تأیید کرده است. آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا در نامه‌ای به کنگره مدعی شده بود فروش این تجهیزات «سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا را تقویت خواهد کرد.» اقدام آمریکا با مخالفت‌هایی روبه‌رو شد، از جمله دو عضو کنگره آمریکا روز ۱۲ آذرماه با نگارش یادداشتی در روزنامه گاردین ضمن اذعان به اینکه جنگنده‌های سعودی با کمک آمریکا یمن را هدف بمباران‌های گسترده قرار می‌دهند خواستار پایان این روند شدند. البته سنای آمریکا نیز از فروش سلاح به عربستان حمایت کرد. حال، «برت مک‌گورک»، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی آمریکا از فروش سلاح به عربستان دفاع کرد. برت مک‌گورک در نشستی روز پنجشنبه در «اندیشکده دولت‌های خلیج [فارس]» در واشنگتن مدعی شد: «سعودی‌ها [به این سلاح‌ها] نیاز دارند چون حوثی‌ها با حمایت ایران ده‌ها پهپاد و موشک از یمن به سمت عربستان شلیک می‌کنند.» برت‌مک‌ گورک مدعی شد که سعودی‌ها در حال حاضر از ۱۰ حمله حوثی‌ها (انصارالله) ۹ مورد را دفع می‌کنند. او گفت: «ما می‌خواهیم این به ۱۰ مورد دفع از ۱۰ حمله برسد.» البته این ادعای مقام آمریکایی با واقعیت‌ها همخوانی ندارد و ائتلاف سعودی در برابر حملات انصارالله به بن بست رسیده است. همین چند روز پیش وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد که ذخیره موشکی عربستان برای مقابله با انصارالله رو به اتمام است.
رهگیری جنگنده اف15
خبر دیگر اینکه، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفته سامانه پدافندی ارتش یمن با یک فروند موشک زمین به هوا از نوع «فاطر1» با جنگنده اف-15 متخاصم مقابله کرده است. سخنگوی نیروهای مسلح یمن تاکید کرده که این جنگنده سعودی در حال انجام عملیات خصمانه در منطقه الجوبه استان مأرب بود. به گفته یحیی سریع پس از شلیک موشک به سمت هدف، جنگنده سعودی مجبور به ترک حریم هوایی یمن شد.