وحدت و انسجام درمان درد‌های امت اسلامی است

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به اعضای کنفرانس اتحادیه مجالس کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی ضمن هشدار نسبت به احتمال خیزش داعش در افغانستان تأکید کرد: وحدت و انسجام درمان درد‌های امت اسلامی است. وی همچنین با اشاره به مسائل افغانستان، تشکیل یک دولت فراگیر و مشارکتی در جهت تأمین حقوق همه مردم این کشور اعم از مرد و زن، پشتون، تاجیک هزاره و ازبک را شرط ثبات در افغانستان دانست.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که برای شرکت در شانزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) با موضوعات محوری فلسطین، مهاجرت و افغانستان به ترکیه رفته است، عصر دیروز طی سخنانی در این اجلاس ضمن تأکید بر نقش موثر پارلمان‌ها به عنوان نمایندگان مردم در همگرایی ملت‌های مسلمان، گفت: فراموش نکنیم مسئله فلسطین مهم‌ترین اولویت جهان اسلام است. کشور‌های اسلامی طی دهه‌های اخیر به مدد تلاش‌های ملی برای توسعه در ابعاد گوناگون حیات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، حرکت نوینی را آغاز کرده‌اند. اما این تحول تدریجی، زمانی آینده نویدبخشی را برای جهان اسلام رقم خواهد زد که همه ملت‌های مسلمان با وحدت حول ارزش‌های مشترک اسلامی، برای حل مشکلات جهان اسلام توان‌ها را هم افزا کنند. البته پارلمان‌ها، به عنوان نمایندگان مردم، در همگرایی ملت‌های مسلمان وظیفه اصلی را برعهده دارند. در حالی که می‌دانیم وحدت و انسجام درمان درد‌های امت اسلامی است، در مقابلِ حرکت‌هایِ وحدت گرا، مخالفان فرهنگ اسلامی، از رژیم صهیونیستی تا دولت مستکبر امریکا با تمرکزِ بر اختلاف نظر مسلمانان در موضوعات غیراصلی، تفرقه بین مسلمانان را دامن می‌زنند تا از رهگذر این افتراق، نفوذ خود را بسط دهند.
قالیباف تصریح کرد: فراموش نکنیم مسئله فلسطین مهم‌ترین اولویت جهان اسلام است. بیش از هفت دهه است که دنیا نظاره گر سیاست‌ها و اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی در نقض بنیادین حقوق بشر و کرامت مردم فلسطین است. یورش صهیونیست‌ها به سرزمین فلسطین، نه هجوم یک قبیله به قیبله‌ای دیگر و یا تجاوز کشوری به کشور دیگر بود، بلکه به شهادت تاریخ آنچه در سه دهه ابتدایی به وجود آمدن این رژیم، می‌بینیم تلاشی گسترده و برنامه ریزی شده با حمایت استکبار برای تسخیر کل فلسطین و نابودسازی موجودیت ملت فلسطین و براندازی نسل آنان بوده است. درست مانند همان کاری که غربی‌ها در ابتدای آشنایی خود با قاره‌های امریکا و استرالیا کردند.
قالیباف در ادامه افزود: مقاومت، فرهنگ مرگ نیست بلکه فرهنگ زندگی است، اما برای زندگی با عزت باید مبارزه کرد. ملت فلسطین از زمانی که فرهنگ مقاومت را انتخاب کرد، نه تنها از اذهان پاک نشد بلکه الهام بخش آزادیخواهان جهان شد و با دفاعِ خود از قبله اول ما، خود را بین مسلمانان، عزیز کرد و بلکه، صهیونیست‌ها را نیز در خود غرب ذلیل و منفور کرد. ادامه مسیر مقاومت، نابودی رژیم صهیونیستی است. هرچند عده‌ای از سر استیصال سخن از سازش و صلح با رژیم صهیونیستی می‌گویند، اما رژیم صهیونیستی در قوسِ نزولِ خود قرار دارد و خواسته و یا ناخواسته نباید به دوران حیات این رژیم بیفزایند. شرط پیروزی نهایی قطع خط شوم سازش با اشغالگران و یاری همه‌جانبه فلسطینیان در استمرار این مقاومت مبارک برای آزادی قدس شریف است.


رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به تحولات افغانستان اشاره کرد و گفت: این روزها، موضوع افغانستان یکی از دغدغه‌های جدی امت اسلامی به شمار می‌آید. وضعیت افغانستان با گذشت بیست سال از حضور مخرب نیرو‌های خارجی، بحرانی است و این وخامت اوضاع، میراث اشغالگران برای مردم رنجور و ستمدیده افغانستان است. بر این اساس کشور‌های اسلامی می‌بایست با اتخاذ رویکردی جمعی، جدیت لازم جهت ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان را به صورت فوری، در دستورکار خود قرار دهند. قالیباف تأکید کرد: با خروج اشغالگران، نباید امنیت و حقوق اولیه مردم افغانستان به خطر بیفتد. یکی از نگرانی‌های جدی که می‌بایست مورد توجه همگان باشد، خیزش داعش در افغانستان است که علاوه بر امنیت، وحدت ملی و مذهبی افغانستان را نشانه رفته و با اقدامات تروریستی علیه مردم عادی، درصدد هستند تا جنگ داخلی و مذهبی را در افغانستان شعله ور کند. قالیباف تصریح کرد: آنچه می‌تواند منجر به ثبات در افغانستان شود و اوضاع این کشور را به سمت بهبود ببرد، تشکیل یک دولتِ فراگیر و مشارکتی در جهت تأمین حقوق همه مردم این کشور اعم از مرد و زن، پشتون، تاجیک هزاره و ازبک است. دریچه
قدرت‌های بزرگ باید یاد بگیرند اراده خود را به کشور‌ها تحمیل نکنند
رئیس مجلس شورای اسلامی که برای شرکت در اجلاس اتحادیه بین المجالس کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی به ترکیه سفر کرده است، روز گذشته در حاشیه این اجلاس با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و مصطفی شنتوب، رئیس پارلمان کشور ترکیه درباره مسائل مشترک و منطقه دیدار و گفتگو کرد. رئیس‌جمهوری ترکیه در این نشست با اشاره به شرایط کرونا و اثرگذاری آن بر مراودات اقتصادی کشور‌ها گفت: با وجود این همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه در این مدت رشد کرده است. اردوغان همچنین با تأکید بر لزوم ارتقای روابط اقتصادی دوکشور ابراز امیدواری کرد که مذاکرات وین برای اجرای توافق هسته‌ای به شکل عادلانه‌ای به نتیجه برسد. وی همچنین با اشاره به تحولات افغانستان و بحران مهاجران این کشور تأکید کرد: نهاد‌های بین المللی باید به ایران برای سروسامان دادن به مهاجران افغانستانی کمک کنند. رئیس‌جمهوری ترکیه برای سفر به ایران در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد. در این دیدار قالیباف نیز با تأکید بر ارتقای همکاری‌های اقتصادی دوکشور گفت:سند جامع همکاری‌های دوکشور در حال نهایی شدن است که نمادی از اراده جدی برای توسعه روابط است. رئیس مجلس با اشاره به حمایت ایران از ابتکار ۳+۳ تأکید کرد: همه کشور‌های حوزه قفقاز باید روابط خوبی با هم داشته باشند که این مهم می‌تواند به رشد و توسعه منطقه کمک کند. قالیباف درباره مذاکرات وین نیز تأکید کرد: قدرت‌های بزرگ باید یاد بگیرند که نباید اراده خود را به سایر کشور‌ها تحمیل کنند و چنانچه احترام به منافع دیگران را بپذیرند، توافق در دسترس است.