رئیس‌جمهور: نباید از بانیان وضع موجود در مدیریت ها استفاده کرد

روز گذشته استان لرستان، مقصد یازدهمین سفر استانی رئیس‌جمهور بود؛ سفری که آیت‌الله رئیسی هدف آن را بررسی موانع و مشکلات استان عنوان و تأکید کرد: این موانع و مشکلات بررسی و پیگیری می‌شود تا از بیکاری در استان بکاهیم و ظرفیت‌های استان بکارگیری شود. در چهارچوب همین رویکرد بود که رئیس‌جمهور در نخستین برنامه این سفر، پس از ورود به خرم آباد از کارخانه نیمه فعال یخچال‌سازی بوژان لرستان بازدید کرد و در گفت‌وگو با مدیران و کارگران این کارخانه در جریان ظرفیت‌ها و مشکلات این مجموعه تولیدی قرار گرفت. رئیس‌جمهور از مسئولان استان خواست با جدیت پیگیری کنند تا ظرفیت این کارخانه به طور کامل فعال شود. در این سفر، رئیس دفتر رئیس جمهور، معاون اجرایی و وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، ورزش وجوانان ، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس‌جمهور را همراهی کردند. بازدید از طرح‌ها و پروژه‌های زیربنایی استان، دیدار با نخبگان، جانبازان، خانواده شهدا، ایثارگران و قشرهای مختلف مردم، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری از برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به لرستان بود.
اهتمام دولت به کاهش بیکاری در لرستان
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در فرودگاه خرم آباد، حضور در جمع مردم استان را توفیقی برای خود توصیف کرد و با بیان اینکه دوست داشتم در شهرهای مختلف این استان و اجتماعات مردمی حضور پیدا می‌کردم، گفت: اما شرایط کرونایی مانع حضور در اجتماعات مردمی می‌شود.
رئیس جمهور، با اشاره به سرکشی از برخی واحدهای نیمه تعطیل صنعتی استان در این سفر افزود: متأسفانه در این استان علی رغم ظرفیت‌های زیر ساختی خوبی که دارد، واحدهای صنعتی نیمه تعطیل یا تعطیل شده است، در حالی که نیاز به کار در این استان وجود دارد. رئیسی با بیان اینکه این شرایط به‌شدت ما را رنج می‌دهد، ادامه داد: ظرفیت‌های بسیاری در این استان وجود دارد اما در این استان پسران و دختران تحصیل کرده زیادی داریم که بیکاری آنها را رنج می‌دهد.


بازدید از کارخانه یخچال‌سازی بوژان لرستان
در نخستین برنامه این سفر، آیت‌الله رئیسی بلافاصله پس از ورود به خرم آباد در کارخانه نیمه فعال یخچال‌سازی بوژان لرستان حضور یافت و در گفت‌وگو با مدیران و کارگران این کارخانه در جریان مشکلات این مجموعه تولیدی قرار گرفت. رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی مدیران کارخانه مبنی بر اینکه با یک پنجم ظرفیت فعالیت می‌کنند، گفت: در حالی که این مجموعه از تمام ظرفیت‌های لازم برخوردار است لازم است مسئولان استان با جدیت پیگیری کنند تا ظرفیت این کارخانه به‌طور کامل فعال شود. در این بازدید تعدادی از کارگران از نزدیک مشکلات و دغدغه‌های خود را با رئیس‌جمهور در میان گذاشتند.
تأکید بر فراهم کردن شرایط ثبت جهانی فلک‌الافلاک
رئیس‌جمهور همچنین از قلعه تاریخی فلک‌الافلاک در خرم آباد بازدید و بر فراهم کردن شرایط ثبت جهانی این قلعه تأکید کرد. آیت‌الله رئیسی، بر ضرورت آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک به‌عنوان یکی از مشکلات این مجموعه تاریخی- فرهنگی تأکید کرد و گفت: قلعه فلک‌الافلاک از آثار تمدنی و مدنیت مردم این خطه است و باید بخوبی نگهداری و معرفی شود.
رئیسی اظهارکرد: دولت برای ترمیم و نگهداری آثار تاریخی اعتبار مناسبی در نظر گرفته است و با توجه به اینکه میراث تاریخی و فرهنگی گنجینه‌های پرارزشی هستند، لذا باید برای نسل‌های آینده بخوبی نگهداری شوند.
در این بازدید مدیرکل میراث فرهنگی و فرمانده سپاه استان توضیحاتی در مورد آزادسازی حریم قلعه فلک الافلک ارائه کردند و رئیس‌جمهور هم بر لزوم تسهیل در آزادسازی حریم این قلعه تاریخی برای ثبت جهانی تأکید کرد.
حضور در بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد
از آنجا که این سفر همزمان با روز پرستار انجام شد، رئیس‌جمهور با حضور در بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف بیمارستان و بیان تبریک ولادت حضرت زینب (سلام‌الله علیها) و روز پرستار به پرستاران و کادر درمان، از فداکاری و تلاش آنان قدردانی کرد.
وی با بیان اینکه کادر بهداشت و درمان کشور بویژه پرستاران در جریان مواجهه با بیماری کرونا خوش درخشیدند و جان خود را در طَبق اخلاص گذاشتند، بر اهتمام دولت نسبت به حل و فصل دغدغه‌ها و مشکلات کادر بهداشت و درمان تأکید کرد. در این بازدید پرستاران نیز در گفت‌وگوی چهره به چهره برخی از مشکلات شغلی و دغدغه‌های خود را با رئیس‌جمهور در میان گذاشتند. رئیس‌جمهور همچنین از تعدادی از بیماران بستری عیادت و برای آنان آرزوی سلامت کرد.
دیدار با جمعی از پرستاران لرستان
رئیس‌جمهور همچنین در دیدار صمیمی با جمعی از پرستاران لرستان که دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور نیز به‌صورت ویدیوکنفرانس در آن شرکت داشتند، با تبریک ولادت حضرت زینب کبری(سلام‌الله علیها) و روز پرستار گفت: شخصیت بانوی گرامی اسلام حضرت زینب کبری(سلام‌الله علیها) الگوی بی‌بدیلی برای همه مردان و زنان جامعه است. آیت‌الله رئیسی با قدردانی از تلاش و فداکاری شبانه‌روزی کادر درمان و بویژه پرستاران در مقابله با بیماری کرونا گفت: کرونا آزمونی برای همه دستگاه‌های متولی مقابله با کرونا بود و در این آزمون جامعه پرستاری کشور خیلی خوب درخشید و موفق و سربلند شد. رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت رفع مشکلات پرستاران تصریح کرد: مشکلات مربوط به پرستاران حتماً باید حل و فصل شود و در این زمینه وزارت بهداشت و درمان وظیفه دارد این موضوع را تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری کند.
وی با بیان اینکه کسی که به‌عنوان بیمار به بیمارستان مراجعه می‌کند نباید مشکل دیگری بر وی اضافه شود، افزود: اگر فردی برای انجام امور خود به‌کارکنان دولت و نظام اداری کشور مراجعه کرد حتماً باید با روی خوش، پاسخ بموقع و کامل به وی داده شود و همه باید بدانیم که قبل از اینکه به مردم پاسخگو باشیم در محضر خداوند متعال پاسخگو هستیم و همه رفتار و کردار ما در محضر الهی ثبت می‌شود.
در این مراسم شماری از پرستاران در سخنانی مشکلات، پیشنهادها و دغدغه‌های خود را مطرح کردند.
نشست تخصصی با کشاورزان و دامداران استان
رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های خود، در دیدار جمعی از کشاورزان و کارآفرینان استان لرستان مشکلات بخش کشاورزی، دامداری و آبزی‌پروری استان را مورد بررسی قرار داد. آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به استان لرستان در نشست تخصصی با کشاورزان و دامداران با اشاره به ظرفیت‌های گسترده استان در حوزه‌های کشاورزی، دامداری، گیاهان دارویی، زنبورداری، آبزی‌پروری و مرغداری اظهار داشت: استان لرستان از ظرفیت‌های فراوانی برای رشد و توسعه مانند نعمت خاک حاصلخیز برخوردار است.
رئیس جمهور با اشاره به اهمیت احداث سد معشوره در رشد و توسعه کشاورزی استان بیان داشت: از جمله کارهایی که حتماً باید در سطح استان به اتمام برسد احداث این سد است؛ البته بسیار زودتر از اینها باید این اقدام انجام می‌شد و امروز وظیفه داریم عقب‌ماندگی موجود در این زمینه را با سرعت جبران کنیم.
ارزآوری با صادرات گیاهان دارویی
دکتر رئیسی با تأکید بر حمایت از نوآوری‌ و کسب و کارهای نوین در حوزه کشاورزی به فعالیت موفق یکی از جوانان استان در حوزه گیاهان دارویی که توانسته بود برای بیش از ۲ هزار نفر اشتغالزایی کند، اشاره کرد و گفت: فعالیت در بخش‌هایی مانند گیاهان دارویی و صادرات این محصول می‌تواند ارزآوری زیادی برای کشور داشته باشد، لذا باید از فعالیت کارآفرینان و کشاورزان در این حوزه حمایت شود ضمن اینکه این حوزه از ظرفیت اشتغالزایی فراوانی نیز برخوردار است.
توسعه صنایع تبدیلی استان
رئیس جمهورضمن تأکید بر اینکه موانع رشد و توسعه کشاورزی استان لرستان باید برطرف شود، ایجاد صنایع تبدیلی را مهم ارزیابی کرد و در این باره گفت: امروز در مناطق مختلف کشور از جمله لرستان نیازمند راه‌اندازی صنایع تبدیلی هستیم تا از خام‌فروشی جلوگیری کرده و ارزش افزوده زیادی برای کشاورزان تأمین شود و در این زمینه مسئولین مربوطه موظف هستند حمایت‌ها و پشتیبانی لازم را به عمل آورند. آیت‌الله رئیسی مدیریت جدی آب را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: با مدیریت درست آب می‌توان کمبودها را جبران و آب را برای مصارف شرب، صنعتی و کشاورزی تأمین کرد.
رئیس جمهور با اشاره به صحبت یکی از کشاورزان در زمینه مکانیزه کردن مزارع، گفت: دولت قصد دارد از این کار به نوعی حمایت کند که مکانیزه کردن مزارع توسط خودِ کشاورزان، دامداران و کارآفرینان انجام شود.
دکتر رئیسی همچنین با اشاره به موضوع اعطای تسهیلات به کشاورزان اظهار داشت: معتقدم بهترین محل برای مصرف امکانات و ظرفیت‌های مالی کشور اختصاص تسهیلات به بخش کشاورزی و دامداری کشور است.
رئیس جمهور همچنین بر تلاش دولت برای راه‌اندازی صنایع تعطیل شده و نیمه تعطیل استان به منظور برطرف کردن بخشی از بیکاری جوانان تأکید کرد. در این مراسم مشکلات حوزه دامداری، گیاهان دارویی، زنبورداری، آبزی پروری و مرغداری توسط کشاورزان و فعالین این حوزه مطرح شد.
دیدار با نخبگان و اقشار مختلف مردم
به گزارش ایرنا آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جمع نمایندگان اقشار مختلف مردم لرستان افزود: بی‌عدالتی کام مردم را تلخ می‌کند، در لرستان رفع مشکل فقر و بیکاری در دستور کار دولت است و دولت به معنای وسیع کلمه یعنی همه دولتمردان و همه افرادی که در نظام خدمت می‌کنند. هرکه کارآمدی دارد باید از او در مدیریت‌ها استفاده شود، دلدادگی به انقلاب و نظام امر مهمی است اما از بانیان وضع موجود نباید در مدیریت ها استفاده کرد. رئیس جمهور ادامه داد: باید در نوع بهره‌برداری از امکانات لرستان توسط دولتمردان بازنگاهی شود و فرهیختگان و اهل نشر کمک کنند، با نگاه عمیق بنگرند که چگونه از این امکانات استفاده کرده‌ایم. آیت‌الله رئیسی گفت: برای این مهم باید تحول در شناخت، نوع فرایندها، نهادها و شکل کار نهادی ایجاد شود، ما وضع موجود را خوب ببینیم و ببینیم می‌شود به یک وضعیت متفاوت رسید که چون زیرساخت‌های آن در استان وجود دارد امکانپذیر است.
وی تحول در این استان را منتهی به رفع آسیب‌های اجتماعی دانست که مردم را رنج می‌دهد و بیان کرد: من برای تحول و ایجاد شرایط می‌خواهم از همه کمک بگیرم. با کمک دولت، همه نهادها و حوزه‌های مختلف، کار متفاوتی را رقم بزنیم. چون همه دلسوزان در کنار هم یک هدف مشترک داریم و می‌خواهیم شرایط را متحول کنیم.
آیت‌الله رئیسی افزود: برای این مهم نیازمند اراده جدی هستیم و بعد از آن زیرساخت‌ها مهم است که وجود دارد و همه به‌ویژه دولتمردان باید پای این تحول ایستادگی کنند.
رئیس جمهور افزود: برخی کشورها به نام صنعت و صادرات سنگ شناخته می‌شوند، چرا در کشور ما خام فروشی شود؟ در این رابطه باید پژوهشکده خاصی داشته باشیم تا در این رابطه افزایش بهره روی داشته باشیم.
وی همچنین صنایع نیمه تعطیل لرستان را مسأله مهم دیگر این استان دانست و تصریح کرد: نمی‌شود از یک طرف بیکاری داشته باشیم و از طرف دیگر صنایع نیمه‌تعطیل باشد، اولویت ما در لرستان راه‌اندازی صنایع نیمه تعطیل خواهد بود.
رئیس جمهور همچنین اشتغال را مسأله دیگر لرستان دانست و افزود: بیکاری در لرستان بنده را به عنوان یک طلبه و مسئول بسیار رنج می‌دهد؛ وضعیت بیکاری استان‌ها از جمله لرستان که امکانات مناسب دارند و بیکاری آنها بالا است، بسیار ما را رنج می‌دهد. آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه باید وضعیت اشتغال را متحول کنیم افزود: مسئولان در استان‌ها باید نشست‌هایی با سرمایه‌گذاران و کارآفرینان برگزار کنند، کارهای کوتاه، میان و بلندمدت انجام شود، به آقای استاندار هم توصیه کردم سریع اقدام کنند چرا که امروز با صحنه‌هایی مواجه و متوجه شدم باید مسأله حل بیکاری در لرستان را سریع دنبال کنیم.
اجرای راه آهن جزو مصوبات سفر دولت است
رئیس جمهور همچنین افزود: ریل و راه‌آهن لرستان جزو مصوبات این سفر لحاظ شده هرچند قضیه سد یک عقب‌ماندگی است، قضیه ریل هم سال‌ها پیش باید حل می‌شد نه اینکه امروز موجب نگرانی مردم شود.
آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: عقب‌ماندگی‌های گذشته را باید جبران کنیم و بعد حرف‌های جدید برای استان بزنیم، به هر روی راه‌آهن خرم آباد در دستورکار است و جزو اولویت‌های استان به شمار می‌رود.

بــــرش

رئیس‌جمهور در دیدار نمایندگان:
برای تحقق رشد اقتصادی، همه استانداران و وزرا باید نقش آفرینی کنند

در سلسله دیدارهای رئیس‌جمهور با مجامع نمایندگان استان‌ها، آیت‌الله رئیسی پنجشنبه گذشته میزبان مجامع نمایندگان استان‌های البرز، مرکزی، قزوین، اردبیل و زنجان بود. رئیس‌جمهور در این نشست، با اشاره به اینکه داشتن بودجه و اختیارات از نیازهای استانداران برای رسیدن به رشد اقتصادی است، گفت: درآمد فروش اموال مازاد دولتی برای همان استان هزینه می‌شود.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور در واکنش به دو دغدغه نمایندگان و استانداران در این جلسه، یعنی واگذاری اختیارات به استانداران و تأمین بودجه و اعتبارات استانی، اظهارکرد: در بودجه ۱۴۰۱ تلاش شده دارایی‌های استانی و مازاد دولت واگذار شود و درآمد حاصل از آن در صندوق‌های استانی هزینه شود.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه برای تحقق رشد اقتصادی که در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است همه استانداران و وزرا باید نقش آفرینی کنند، اضافه کرد: رشد اقتصادی کشور در چند سال گذشته نزدیک به صفر و غیرقابل قبول بوده است. داشتن بودجه و اختیارات از نیازهای استانداران برای رسیدن به رشد اقتصادی است. رئیس‌جمهور با مهم دانستن تکریم سرمایه‌گذار خطاب به استانداران گفت: توصیه من به همه استانداران این است که در کنار کارهای روزمره خودشان دفاتر جذب سرمایه‌گذاری را تقویت و فعال‌تر کنند. تضمین سود و تسهیل فرایند اداری جذب سرمایه‌ از نیازهای اساسی است.
پیش از سخنان رئیس‌جمهور نمایندگان استان‌های اردبیل، البرز، زنجان، قزوین و مرکزی به بیان دغدغه‌ها و پیشنهادات خود در زمینه مشکلات معیشتی، کم‌آبی، زیست‌محیطی و ضرورت اجرای عدالت توزیعی پرداختند. استانداران استان‌های حاضر در این نشست نیز یکی از راهکارهای تسریع در رسیدن به رشد اقتصادی پیش‌بینی شده در بودجه سال آینده را تفویض بیش از پیش اختیار به استانداری‌ها عنوان کردند.