توضیح حزب موتلفه در مورد گزارش آفتاب یزد

پس از درج مطلبی با عنوان: «موتلفه‌ای بودن یعنی تایید صلاحیت؟» که با موضوع سخنرانی اسدالله بادامچیان در قم در روزنامه آفتاب یزد منتشر شد، حزب موتلفه اسلامی جوابیه‌ای ارسال کرده که به شرح ذیل است:
مدیر مسئول محترم روزنامه آفتاب یزد
سلام علیکم
احتراما در روزنامه مورخ شنبه ۲۰/۹/۱۴۰۰ از سخنان دکتر بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در گزارش به مجمع عمومی سیزدهم حزب در تاریخ ۱۸/۹/۱۴۰۰ در قم تحلیلی منتشر شده که مغایر با واقع است و در تیتر صفحه اول هم آمده است: «موتلفه‌ای بودن یعنی تایید صلاحیت؟» و در ادامه تحلیل شده مقصود این است که هرکس کارت موتلفه داشته باشد شورای نگهبان او را تایید صلاحیت می‌کند.


روزنامه آفتاب یزد سعی کرده این برداشت را به چالشی بین دکتر بادامچیان و شورای نگهبان تبدیل کند در حالی که آقای دکتر بادامچیان درباره‌عدم احراز صلاحیت تعدادی از افراد نامزد از طرف موتلفه اسلامی که توسط شورای نگهبان احراز صلاحیت نشده بودند سخن گفته است. بنابراین، این تهمت روزنامه آفتاب یزد به شورای محترم نگهبان به زیان آن نشریه است چرا که شورای نگهبان افراد مورد نظر موتلفه را هم احراز صلاحیت نکرده است. همه کسانی که ردصلاحیت می‌شوند یا صلاحیتشان احراز نمی‌شود حق قانونی و شرعی دارند که به شورای محترم نگهبان اعتراض خود را بفرستند.
جهت اطلاع آن روزنامه، در انتخابات مجلس یازدهم تعدادی از کسانی که سابقه موتلفه‌ای داشتند، ردصلاحیت شدند؛ گرچه تعداد کمی بودند ولی به علت اشتباهاتی که داشتند ردصلاحیت شده و موتلفه هیچ اعتراضی در این زمینه نداشته است ولی درباره آن‌ها که‌عدم احراز صلاحیت مطرح بود که از سراسر کشور حدود ۳۰ نفر بودند، مطالب و دفاعیه آنان به شورای محترم نگهبان ارسال شد و پاسخ داده شد چون موتلفه مجموعه‌ای است که همگان بر سلامت مالی و سیاسی آن نظر مثبت دارند رسیدگی خواهد شد.
در این رسیدگی حدود ۲۰ نفر احراز صلاحیت شدند و حدود ۱۰ نفر تایید نشدند و این امر تنها مربوط به حزب موتلفه یا غیر حزبی‌ها نیست، درباره همه افراد از جمله اصلاح طلبان رعایت شده و می‌شود. سوء استفاده روزنامه آفتاب یزد از این موضوع به قدری آشکار است که موجب تعجب شد. انتظار این است که اصلاح طلبان به جای این فضاسازی‌های منفی به فکر چاره برای خودشان باشند؛ در انتخابات مجلس یازدهم نامزد مشهور معمم اصلاح طلبان، چهره کارگری مشهور آن‌ها و چهره بانوان آن‌ها که در تهران نامزد شدند و از طرف شورای نگهبان نیز احراز صلاحیت شده بودند کمتر از صد هزار رای آوردند و بقیه فهرست هم در حد بسیار پایینی رای داشتند.
توصیه ما به جریان اصلاح‌طلب این است که به جای فرافکنی و ایجاد اختلاف بین احزاب و نهادها به فکر اصلاح اصلاحات و اصلاح‌طلبان باشند، شاید در آینده بتوانند مورد اعتماد مردم قرار بگیرند. برگزاری سیزدهمین مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی در قم در شرایط فعلی و کرونایی، توجه مراجع عظام تقلید و بزرگان روحانیت کشور، سران احزاب و تشکل‌های اسلامی و حضور نمایندگان سفرای کشورها اگر موجب نگرانی اصلاح طلبان شده است موجب تاسف ماست. زیرا باید همه با هم از فضای فعالیت‌های سیاسی و فعالیت مخالفان نظرات خود استقبال کنیم. خواهشمند است دستور فرمایید توضیح فوق طبق قانون مطبوعات در اولین شماره آن روزنامه با تیتر در صفحه اول و در صفحات مربوط منتشر گردد.
با تشکر- روابط عمومی حزب موتلفه اسلامی
> موتلفه‌ی اسلامی از نقل قول سخنان دبیرکل خود
عصبانی است؟!
توضیحات آفتاب یزد: داستان از این قرار است که؛ اسدالله بادامچیان در سیزدهمین مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی، که با حضور شخصیت‌های برجسته اصولگرا در محل سالن همایش‌های دارالولایه منطقه جمکران قم برگزار شد، برخی مطالب را بیان می‌کند از جمله این که: «... انتخابات مجلس یازدهم بود که بازهم موتلفه با هدف وحدت اصولگرایی وارد شد؛ عضو شورای ائتلاف شد و از استانها خواسته شد افراد واجد شرایط‌شان را با ۹شاخص معرفی کنند که انجام شد و این در یک مجموعه مجلد برای ۳۱ استان ثبت و ضبط شده است؛ با شورای نگهبان در مورد افرادی که از سوی ما کاندیدا بودند و احراز صلاحیت نشده بودند صحبت شد؛ تشکر ویژه دارم که فرمودند آن که موتلفه معرفی کند صلاحیتش برای ما احراز شده است؛ و بحمدالله بخش عمده‌ای از افراد مورد نظر ما احراز صلاحیت شدند؛ و در نهایت از اعضای حزب موتلفه، ۲۷ نفر را برای انتخابات مجلس در تهران معرفی کردیم، اما در ساز و کار وحدت اصولگرایی، ۳نفر از آنان در فهرست نهایی اصولگرایی قرار گرفتند و رای بسیار خوبی آوردند.»
جمعه ۱۹ آذر، خبری در «انتخاب» منتشر شد با این عنوان: «بادامچیان: شورای نگهبان فرمودند هر کاندیدایی که حزب موتلفه معرفی کند صلاحیتش برای ما احراز شده است / برای آقای رئیسی ۱۰۰ هزار پوستر و تراکت در تهران پخش کردیم». این خبر، تیتر این خبر و محتوای آن به قدری عجیب بود که روزنامه آفتاب یزد حتی در تیتر زدن نیز احتیاط کرده، می‌پرسد: «موتلفه‌ای بودن یعنی تایید صلاحیت؟» اما موتلفه‌ای‌ها که گویا از نقل قول دبیرکل خود عصبانی هستند (!) در جوابیه، بدون پرداختن به عبارتی که عیناً نقل شده، موضوعِ گزارش را به مباحثی ارتباط می‌دهند که صحت ندارد.
آفتاب یزد و سایت انتخاب نه سخنان بادامچیان را تقطیع کرده و نه از آن برداشت آزاد داشته‌اند بلکه عیناً درج و در قبال آن تنها به همین پرسش بسنده می‌کند که: «موتلفه‌ای بودن یعنی تایید صلاحیت؟»
در متن همان گزارش که مورد اعتراض موتلفه واقع شده نیز به صراحت نوشتیم که این ادعا را اگرچه شورای نگهبان باید پاسخ بدهد اما مطمئن هستیم چنین امضای طلایی ای، توسط شورای نگهبان به هیچ گروه و دسته‌ای داده نشده و نخواهد شد. برخلاف آن که موتلفه احساس می‌کند از برگزاری همایش آن‌ها ناراحت هستیم، بر این اعتقادیم که دلیل اصلی ناراحتی موتلفه، نقل قول سخنانی است که دبیر کل این حزب بر زبان آورده، آن هم سخنانی که به خودی خود شائبه برانگیز است و نیازی به تحلیل و سوء برداشت نیز ندارد کافی است یک بار دیگر این جمله از سوی بزرگان موتلفه بازخوانی شود: «در جریان انتخابات مجلس یازدهم، با شورای نگهبان در مورد افرادی که از سوی حزب موتلفه داوطلب کاندیداتوری بودند اما احراز صلاحیت نشده بودند صحبت شد که تشکر ویژه دارم که فرمودند آن کس را که موتلفه معرفی کند صلاحیتش برای ما احراز شده است.» و توضیح داده شود که: «شورای نگهبان فرمودند آن کس را که موتلفه معرفی کند صلاحیتش برای ما احراز شده است» دقیقاً یعنی چه؟ تا ما نیز همان را به ذهن بسپاریم!