برای تحقق وعده‌ها برنامه داریم

آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعراء: علی بهادری جهرمی در دومین نشست خبری خود، سه‌شنبه ۲۳ آذر با نمایندگان رسانه‌ها دیدار و پس از بیان مقدمه‌ای کوتاه درباره موضوعات و اخبار جدید دولت به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد. سخنگوی دولت ضمن تبریک روز پرستار و قدردانی از این قشر دلسوز، اظهار داشت: دولت از قبل برای این قشر برنامه داشت و اکنون هم به فکر پرستاران است و رئیس جمهور دستور مستقیم دادند تا اقدامی جهت رفاه پرستاران انجام شود و دیگر بر صرف برنامه برای این گروه اتکا نشود. وی ضمن تبریک هفته پژوهش ادامه داد: سعی دولت سیزدهم بر آن است که حرکت تحولی دولت یک حرکت تحولی علم بنیان و پژوهش مدار باشد. رئیس‌جمهور در جلسه دیدار با اساتید دانشگاه و همچنین دیدار با دانشجویان در روز دانشجو هم بر لزوم تحول علم بنیان تاکید کردند و تاکید کردند بدون شک هرگونه اقدام و تحولی که مبتنی بر علم نباشد سلیقه‌ای خواهد بود و دوام نخواهد داشت.در این راستا سامانه‌ای طراحی شده است تا ایده‌های پژوهشی در آن به ثبت برسد.در ادامه بهادری جهرمی گفت: مهمترین خبر دولت در هفته گذشته تقدیم لایحه بودجه 1401 به مجلس شورای اسلامی بود و من پیرامون آن نکاتی را به صورت خلاصه مطرح می‌کنم.
>رشد 8 درصدی دستاورد جمعی مردم در سال آتی
وی در باره لایحه بودجه 1401 گفت:« جهت‌گیری که دولت در حوزه بودجه داشته کمک و برنامه ریزی در جهت تحقق رشد ۸ درصدی است و هدف گذاری دولت همین بوده است.طبیعی است که با وضعیت رشد اقتصادی امروز ما دولت به تنهایی هرگز قادر نخواهد بود این رشد را محقق سازد.به همین دلیل برنامه ریزی محوری دولت فعالسازی و جلب مشارکت بخش خصوصی و عموم مردم به منظور تحقق به این رشد 8 درصدی است. یعنی دولت تلاش خود را می‌کند برای اینکه مردم رشد 8 درصدی را برای کشور رقم بزنند و این رشد دستاورد جمعی مردم در سال آتی باشد. دولت سعی می‌کند زیرساخت‌ها و شرایط لازم را برای بخش خصوصی و عمومی فراهم کند.» بهادری جهرمی تصریح کرد: «خط قرمز دولت هرگونه اقدام یا تصمیم تورمی است و به گونه‌ای لایحه بودجه را نوشته است تا تورم افزایشی نباشد و همچنین یک شرایط ثبات اقتصادی برای فعالین اقتصادی و مردم ایجاد شود. در سوی دیگر دولت به دنبال آن است که با ایجاد شرایط ثبات اقتصادی امکان فعالیت را برای فعالان بخش خصوصی رقم بزند. عموم برنامه‌های دولت در بودجه فعال‌سازی هرچه بیشتر بخش خصوصی است. برای مشارکت این بخش و حمایت از بنگاه‌های تولیدی، تخفیف مالیاتی برای آنها و صاحبان کسب و کار خرد در نظر گرفته شد. صندوق پیشرفت و عدالت از نوآوری‌های بودجه 1401 است.این صندوق در سطح ملی و استانی با بودجه قریب به 175 هزار میلیارد تومان سعی می‌کند به تحقق رشد ۸ درصدی با مشارکت بخش خصوصی کمک کند. همچنین تخفیف مالیاتی برای بنگاه‌های تولیدی و صاحب کسب و کارهای خرد در لایحه بودجه در نظر گرفته شده است.25 درصد مالیاتی تخفیف برای همه بنگاه‌های تولیدی و همچنین صاحبان مشاغل مورد توجه قرار گرفته است. در عین حال سعی شده با اتخاذ تدابیر اصلاحی در رویه‌های مالیاتی از فرار‌های مالیاتی جلوگیری شود به ویژه از ماخذ‌هایی که نقشی در حمایت از تولید کشور ندارند. یکی از پایه‌های بودجه سال آینده مالیات است و اخذ مالیات در دستورکار قرار دارد.»
>دولت قصد کلنگ زنی پروژه جدید ندارد


وی درباره برنامه دولت در حوزه عمرانی گفت: « در این حوزه هم انشاءالله با منابع در نظر گرفته شده ما شاهد یک تحرک جدی در فعالیت‌های عمرانی کشور در سال آتی خواهیم بود. تاکید می‌کنم که دولت قصد کلنگ زنی پروژه جدیدی ندارد بلکه رسالت اصلی خودش را تکمیل و اتمام طرح‌های نیمه تمام و موجود قرار داده است.ما پیش بینی می‌کنیم که در سال آتی شاهد یک سازندگی گسترده در کشور به ویژه در جهت تکمیل طرح‌های نیمه تمام خواهیم بود.دولت در هزینه‌های جاری خود 15 درصد کاهش را پیش بینی کرده است تا بتواند این سهم را به هزینه‌های عمرانی در جهت تحول در حوزه سازندگی هدایت کند.حذف فقر مطلق یکی از دستورهای اکید رئیس جمهور در جلسات بررسی بودجه بود.افزایش میزان پرداختی به عزیزان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی معادل دو برابر متوسط افزایش حقوق کارمندان افزایش پیدا کرده است.به همین دلیل تشکیل صندوق مسکن محرومان یکی دیگر از تدابیر دولت در راستای توسعه و تحقق عدالت اجتماعی در بودجه 1401 خواهد بود.در حوزه برنامه‌های عمرانی اولویت اول حل مشکلات ناشی از خشکسالی و کم آبی است.»
>طرح مسکن ملی و توسعه پالایشگاه‌ها
وی ادامه داد: «زیر ساخت‌های طرح مسکن ملی که یکی از وعده‌های دولت بوده است جهت تامین اراضی به استعداد همان ۴ میلیون وعده داده شده، فراهم شده است و در مرحله تولید و تامین مسکن‌ها برای سال آینده آغاز ساخت ۲ میلیون مسکن از این ۴ میلیون پیش بینی شده است همچنین پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۱، ۳۰ درصد از آن آماده شود.در حوزه توسعه پالایشگاه هم ساخت پالایشگاه جدید با ظرفیت 300 هزار بشکه در روز جزو برنامه‌های جدی دولت دو بودجه 1401 است و 300 میلیون دلار برای توسعه پالایشگاه آبادان پیش بینی شده است. »
>افزایش حقوق کارکنان به صورت پلکانی
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه افزایش حقوق ثابت برای همه به نوعی افزایش فشار به کم‌درآمدهاست، تصریح کرد:
« افزایش حقوق کارکنان در سال 1401 به صورت پلکانی و به نفع
کم درآمدها پیش بینی شده است.در همین راستا متوسط افزایش
حقوق ۱۰ درصد است و کم درآمدترین حقوق بگیران دولت شاهد قریب ۳۰ درصد افزایش خواهند بود و به صورت پلکانی برای پردرآمدها کاهش این میزان را خواهیم داشت به طوری که در نهایت برای بالاترین دریافتی‌ها، ۶ درصد افزایش حقوق برای سال آتی در نظر گرفته شده است.در سال آتی ما با حداقل حقوق 4 میلیون و 500 هزار تومان و حداکثر حقوق پرداختی بر سقف 37 میلیون تومان پیش بینی شده است.در تنظیم سند بودجه، سند آمایش سرزمینی محور برنامه‌ریزی بوده و خواهد بود.این سند به همت سازمان برنامه و بودجه تدوین و تنظیم شده است و آمایش سرزمینی هر منطقه در آن مد نظر قرار گرفته است».‌
>شرایط کروناییِ کنترل شده‌
و حمایت از متضررین
بهادری‌جهرمی در ادامه با اشاره به جلسه ستاد ملی کرونا گفت: « به جهت همکاری‌های خوب مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تلاش‌های شبانه‌روزی کادر درمان با شرایط کروناییِ کنترل شده‌ای مواجه هستیم، هرچند خطر شیوع مدل‌های جدید از بیماری کرونای در آفریقا وجود دارد که ممکن است باز هم ما را با مشکلاتی مواجه کند به همین دلیل هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان باید در اولویت همه هموطنان و مردم عزیز قرار بگیرد. ایران با تلاش دولت و همراهی مردم در زمینه تزریق واکسن، رکورددار است.برخی مصوبات به منظور حمایت از متضررین از محدودیت‌های سابقه کرونایی توسط ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شده است.حمایت از فعالان گردشگری آسیب دیده از محدودیت‌های کرونایی در نظر گرفته شده است که بخشودگی جرایم مالیاتی آن‌ها تا آخر سال جاری تمدید شد. همچنین مصوبه‌ای جهت پرداخت کمک هزینه معیشتی ایام بیکاری به هنرمندان، نویسندگان و جامعه روزنامه نگاران تصویب شد که با مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد انشاءالله این کمک هزینه توزیع خواهد شد.»
> برنامه اساسی دولت کار برای مردم است
در ادامه نوبت به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران و اصحاب رسانه رسید. سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره انتصاب مدیران کارآمد در بخش‌های مختلف دولت که یکی از اقدامات موثر این دولت است و در مقابل تخریب اقدامات دولت توسط برخی از رسانه‌ها، تصریح کرد: برنامه اساسی دولت کار برای مردم است.جهت گیری دولت این است که درگیر حواشی نشود و محور فعالیت‌های خود را کار برای مردم قرار دهد. این دولت از نقد دلسوزانه، تذکر مردم و تذکر اصحاب رسانه که عموما از سوی دلسوزی برای حل مشکلات مطرح می‌شود استقبال می‌کند و با روی باز پذیرای انتقادات خواهد بود و مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد و اگر جایی نیاز به اصلاحات ضروری باشد، هرگز در برابر آن مقاومت نخواهد کرد. اما باید میان بانیان و حامیان وضع موجود با بدنه اجتماعی نخبگان، اصحاب رسانه و مردم تفکیک قائل شد. طبیعتا بانیان و حامیان وضع موجود باید پاسخگویان وضع موجود باشند و امروز هنگام پاسخگویی این بزرگواران است. اما بدنه اجتماعی مردم و نخبگان می‌توانند نقد‌هایی داشته باشند که هم دولت در حد توان باید پاسخگو باشد هم همان بانیان وضع موجود باید پاسخگویی لازم را نسبت به عموم مردم داشته باشند.»
>تحول‌های بزرگ در حوزه سیاست خارجی
بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره شعار دولت سیزدهم پیرامون فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی و توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و سایر کشورها، اظهار کرد: یکی از اولویت‌های دیپلماسی و سیاست خارجی دولت سیزدهم در راستای تعامل با کشورهای دنیا و توجه خاص با کشورهای همسایه بود که در این چهار ماه، هر چند زمان کوتاهی برای به نتیجه رسیدن دستاوردهای سیاسی و دیپلماتیک است، اما شاهد تحول‌های بزرگ نسبت به تعاملات با کشورهای همسایه بودیم. جلسات متعدد و مستمری در این زمینه برگزار شده است. آغاز عضویت در شانگهای، حضور در اجلاس سران اکو و قرارداد سوآپ گازی از جمله این تحولات بود که دستاورد این قرارداد ما را از مشکل تامین گاز دوران پیک مصرف نجات داد.به نسبت وجود تحریم‌های ظالمانه موفقیت چشمگیری در آزادسازی ارزها داشتیم که بسیاری از آن مرهون همین تعامل سازنده با کشورهای همسایه بوده است.فقط در همین چند ماه گذشته 175 طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش 3/3 میلیارد دلار
از 21 کشور مختلف جهان در سازمان سرمایه گذاری
مصوب شده و تاکنون هم 268 میلیون دلار جذب
سرمایه گذاری خارجی محقق شده است. انشاءالله شاهد تحول بیشتر هم در این زمینه خواهیم بود.»
>طرح تحول دولت مردمی
در ادامه این نشست خبری خبرنگار آفتاب یزد پرسید:« برخی از کاندیداهای انتخابات که هم اکنون عضو دولت هستند مانند آقای قاضی زاده هاشمی و محسن رضایی در موسم انتخابات شعار حل مشکلات دادند و هنوز هم این موارد را ذکر می‌کنند،مثل آقای محسن رضایی که می‌گویند در آذرماه خبرهای خوبی برای مردم داریم و یا آقای قاضی زاده هاشمی که گفته‌اند من طرح حل مشکل بورس ظرف ۳ روز را تحویل دولت داده ام.ما هم می‌دانیم مشکلات انباشته شده و به این زودی برطرف نمی‌شود و فقط تکیه مردم به حرف شخص آیت الله رئیسی است.تا کنون هم به قول‌های خودشان ایشان در زمینه‌های مختلف عمل کرده‌اند از جمله در حفظ کرامت مردم، حضور در میان مردم و واکسیناسیون عمومی؛اما سایر مشکلات قرار است چگونه مدیریت و حل شود؟» وی در پاسخ تصریح کرد:« دولتی که مردم به آن رای داده است، دولت مردمی آقای دکتر رئیسی است که طبیعتا در چارچوب وعده‌هایی که به مردم داده است قطعا عمل خواهد کرد. این دولت برای عمل به وعده‌های خود برنامه دارد. طرح تحول دولت مردمی برنامه‌ای است که روی میز کار تمامی وزرا و بخش‌های مختلف دولت است. دولت برنامه‌ ندارد که با دادن وعده‌های شعاری و احساسی اعتماد مردم را بیش از این سلب کند. لذا در چارچوب وعده‌هایی که داده قطعا با جدیت عمل خواهد کرد تلاش دولت هم بر این است که از ظرفیت همه نیروی انسانی بخش‌های مختلف کشور با سلایق مختلف به شرط توانمندی، سلامت و دغدغه کار برای مردم استفاده کند. »
>پژوهش در جهت
رفع مشکلات واقعی
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اختصاص بودجه نهادهای دولتی به بحث پژوهش گفت: در خصوص یک درصد هزینه دستگاه‌های اجرایی برای پژوهش، هدایت منابع در جهت رفع مشکلات واقعی کشور است و آن سامانه نیازها و ایده‌های نظام اجرایی در همین راستا طراحی و پیاده سازی شده و به نوعی تخصیص اعتبارات مربوطه مربوط به طرح آن نیاز‌ها در آن سامانه و صحت‌سنجی و ارزیابی مورد نیاز برای حوزه‌های پژوهشی خواهد شد.»
>تامین محصولات کشاورزی و آجیل
بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های دولت و وزارتخانه‌های ذیربط در خصوص قیمت کالاهای شب عید خصوصا خشکبار، اظهار کرد:« دولت پیش از این در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار یکی از دستورات جلسه را به مسئله میوه شب عید و حتی خرمای ماه رمضان اختصاص داد. اعتقاد دولت بر این است که به تنهایی و بدون مشارکت مردم و بخش خصوصی حل مشکلات مردم ممکن نخواهد بود. در آن جلسه اصناف هم حضور داشتند و وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه اصناف مکلف شدند برنامه ریزی لازم را به منظور تامین میوه شب عید داشته باشند و اختیاراتی را هم تقاضا داشتند که ستاد تنظیم بازار تصویب کرد که در اختیار آن‌ها هم برای تامین میوه شب عید و هم برای کنترل قیمت خرمای ماه مبارک رمضان قرار بگیرد. البته امسال، سال خشک آبی داشتیم طبیعتا تامین محصولات کشاورزی و آجیل با محدودیت‌هایی مواجه خواهد بود که همراهی عموم مردم در مدیریت مصرف را می‌طلبد تا ما بتوانیم منابع ارزی کشور را به هزینه‌های اولویت دار‌تر به موارد اولویت‌دار مردم تخصیص دهیم.»
> ایران برای یک توافق سریع بسیار جدی است
سخنگوی دولت در رابطه با واقعیت شفاف گفت‌وگوهای برجامی ایران در وین، تصریح کرد: « هدف و برنامه جمهوری اسلامی ایران و نه تنها این دولت، از مذاکرات کاملا روشن بوده است. تحریم‌های ظالمانه و غیر قانونی علیه ملت ایران وضع شده است که دولت جمهوری اسلامی نسبت به برداشتن واقعی این تحریم‌ها جدی است زیرا این سلب حقوق ملت و مردم ایران است. طبیعتاً طرف‌های غربی به ویژه کشورهایی که بعضاً خودشان واضعان تحریم‌ها بودند و مستمرا بر این تحریم‌ها می‌افزایند، طرف‌هایی که میز مذاکره را ترک می‌کنند و تحریم وضع می‌کنند، علاقه‌ای به روایت‌گری صحیح از میز مذاکره ندارند و از هر ابزاری برای ارائه اخبار نادرست استفاده می‌کنند.اخیرا واکنش اخیر مقامات ارشد روسیه را دیدید. روایت‌های تحریفی از گفته‌های مقام روس نقل می‌شود که وی نیز از این تحریف‌ها گلایه کرده است این مسیر نادرستی است که از سوی برخی پیگیری می‌شود. دولت ایران روایت صحیح را از مذاکرات در دستور کار خودش دارد که سعی شد واقعیت‌ها به مردم با اطلاع رسانی‌های شفاف‌تر منتقل شود. طبیعتاً اگر طرف‌های غربی هم نسبت به برداشت یا لغو تحریم‌ها جدی باشند، میز مذاکره میز خوشبینانه‌ای است و تحریم‌ها اگر برداشته شوند و توافق بسیار سریع قابل وصول خواهد بود. تمامی پیشنهادات تیم مذاکره کننده ایرانی در میز مذاکرات در چارچوب توافق صورت گرفته قبلی است و یاد آوری می‌کنم ایران کشوری نبود که از توافق قبلی خارج شد. هدف گیری و خواسته ایران از ابتدا مبنی بر لغو موثر تحریم، روشن بوده است.خواسته ایران هم از همان ابتدا به صورت مشخص لغو موثر تحریم‌ها بوده است.» وی در ادامه در رابطه با اینکه آیا اراده‌ای وجود دارد که تا پایان سال میلادی توافقات انجام گیرد، افزود: «تکرار می‌کنم ایران برای دستیابی به یک توافق سریع بسیار جدی و مصمم است و هدف ایران هم از ابتدای مذاکرات مشخص بوده است که لغو موثر تحریم‌ها است و اگر با همکاری طرف‌های مذاکره کننده همراه باشد قطعا توافق دست خواهد داد.»
>کنترل قیمت خودرو از سوی بازار
وی همچنین در زمینه برنامه دولت پیرامون بازار خودرو، افزایش 18 درصدی قیمت خودرو و واردات خودرو گفت: « طبیعتاً کنترل و مهار تورم جزو برنامه‌های محوری دولت برای بازگرداندن ثبات اقتصادی به کشور است و برنامه‌های کنترل تورم محدود به یک بخش نخواهد بود زیرا این برنامه‌ها فرابخشی است. محور و کلیدواژه این‌ها هم کنترل خلق پول یا افزایش افسارگسیخته نقدینگی ناشی از سیاست‌های غلط گذشته است که سعی شده در این چند ماه اخیر کنترل شود و آثار خود را روی همه بخش‌ها از جمله صنعت خودرو خواهد گذاشت.در 4 جلسه ستاد تنظیم بازار در خصوص بهای تمام شده تولید خودرو و افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل صحبت شد و تدابیری سوی وزارتخانه هم صورت گرفت. در راس این تدابیر افزایش عرضه خودرو به منظور کنترل قیمت خودرو از سوی بازار است و دولت اعتقاد چندانی به قیمت‌گذاری دستوری ندارد و تلاش دارد با متناسب سازی عرضه و تقاضا شاهد مهار و کنترل قیمت خودرو از سوی بازار باشیم و در کنار آن افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل هم از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ
شده است.»
>خروجی جلسات سران قوا
بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره جزئیات و خروجی جلسات سران قوا که به صورت مرتب برگزار می‌شود، گفت: « رویه‌ای پیش از این به صورت نانوشته مرسوم بوده است که بعضاً سران یا مسئولین کشور به جای طرح مباحث یا اختلافات کارشناسی در جلسات تخصصی، تریبون‌های عمومی را به محلی برای ارسال پیغام به یکدیگر مبدل می‌کردند. اصلی‌ترین دستاورد این جلسات این است که نظرات تخصصی و
اختلاف نظرهای کارشناسی در جلسات طرح شود و سعی شود مسیرهای روشنی برای حل مشکلات مشخص شود. من هم می‌پسندم به جای ناراحت و مشوش کردن ذهن مردم، این مباحث را در جلسات مطرح کنند به همین دلیل شاید محتوای جلسات قابلیت انتشار عمومی نداشته باشد. من از مقامات درخواست می‌کنم بخشی از این جلسات که امکان دارد را در اختیار اصحاب رسانه قرار دهند.»
>جمع آوری اموال تملیکی
وی در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات تعامل و همکاری دولت و قوه قضاییه برای جمع آوری اموال تملیکی اظهار کرد: « یکی از دغدغه‌های دستگاه قضایی جمع آوری و ساماندهی و فروش املاک تملیکی بوده که دوران ریاست آقای رئیسی در قوه قضاییه دستورها و بازدیدها صورت گرفت و پس از استقرار ایشان در دولت، در بازدیدی که از انبارهای این سازمان در بوشهر داشتند و در همین راستا به وزیر اقتصاد دستور ساماندهی دادند و مهلت زمانی سه ماهه به آنها داده شد.آقای اژه‌ای در راستای همین موضوع دستور تسریع در رسیدگی به پرونده‌های قضایی موجود در این سازمان را دادند که منجر به همکاری دو قوه برای حل این مشکل شد. این نمونه نشان می‌دهد جایی که دستگاه‌های حاکمیت در عین استقلال خود در بُعد موثر همکاری برای حل مشکل داشته باشند، سرعت حل مشکل شتاب می‌گیرد و می‌شود به حل مشکل امیدوار بود.لایحه دو فوریتی برای اصلاح برخی مفاد قانونی که شاید سی سال از عمر آنها می‌گذشت در هیئت دولت مطرح شده است که بزودی به مجلس تقدیمی شود. همچنین اخبار بزرگترین حراج عمومی دولت هم رسانه‌ای شد.»
>افزایش قیمت خودرو
وی درباره افزایش قیمت خودرو، علیرغم دستور رئیس جمهور و نابسامانی بازار ارز گفت: « دستور رئیس‌جمهور این نبود که هرگز در هیچ دوره‌ای قیمت خودرو افزایش پیدا نکند. دستور رییس جمهوری این بود که فرآیند قانونی در افزایش قیمت خودرو باید رعایت شود. خروجی افزایش قیمت خودرو هرچند که یک ضرورت برای جبران بخشی از زیان انباشته خودروسازان بود اما باید آورده‌اش برای مردم هم مشهود باشد. باید تدابیری طراحی می‌شد تا مشخص شود خودرویی که از سوی کارخانه عرضه می‌شود، با توجه به تفاوت قیمت با بازار، در اختیار دلال و سوداگر قرار نگیرد. در خصوص نابسامانی در بازار ارز هم جلسات متعددی با نهادی مرتبط برگزار شده و اقداماتی انجام شده و حتی بازداشت‌هایی هم رخ داده که دستگاه قضایی آن را اعلام خواهد کرد.»سخنگوی دولت در واکنش به اینکه گفته می‌شود دولت‌ها حریف خودروسازها نمی‌شوند، تصریح کرد: سهام‌داران خودروسازان هم مردم هستند. یعنی تصور نشود اگر دولت با قیمت گذاری دستوری مانع افزایش قیمت خودرو شود این
فقط سودش وارد جیب مردم خواهد شد. سود و زیان هر
دو مرتبط با جیب مردم است. حقیقتا با نرخ تورم موجود در کشور نمی‌توان انتظار داشت کالایی با افزایش قیمت مواجه نشود، اما به همین دلیل هم با نرخ پیشنهادی خودروسازان موافقت نشد.بهادری‌جهرمی افزود: خودروی پراید دو سال است که دیگر روی خط تولید نیست و قیمت‌گذاری آن هم واقعی نیست. وزیر صمت هم از این قیمت گذاری‌ها اظهار تعجب کردند.»
>خزانه همزمان روی کار آمدن دولت مقروض بود
وی درباره اظهارات رییس سازمان برنامه و بودجه درباره عدم خالی بودن خزانه و در تشریح شرایط تحویل گرفتن خزانه از دولت قبلی، تاکید کرد: « واقعا اولویت دولت پاسخ‌گو به ناقدان و مردم است به نخبگان و اصحاب رسانه است. بانیان وضع موجود باید خودشان پاسخگو باشند. اینکه بخواهند نقدی را مطرح کنند، نه تنها دولت که مردم هم این را برنمی‌تابند. در مورد خزانه هم اشاره شد که خزانه مقروض بود نه اینکه خالی باشد. من احتمال می‌دهم آقای نوبخت به خاطر اینکه مدیریت خزانه در اختیارشان نبوده است، شاید منظورشان این است که تخصیص‌هایی به این میزان از سوی سازمان برنامه و بودجه انجام شده است. دولت سیزدهم تعهدات متعددی را دارد از گذشته تسویه می‌کند و بخشی هم همین تخصیص‌هایی بوده است که بدون وجود اعتبار لازم در خزانه صادر شده است و تکلیف به دولت آتی واگذار شده است. شاید اشتباه برداشتی در این زمینه وجود داشته است. توصیه می‌کنم آقای نوبخت از همکاران خودشان در دولت گذشته اولین جلسه‌ای که در حضور رییس‌جمهوری جدید تشکیل شد جویا شوند که وضعیت خزانه چه بوده است.»
>رسالت دولت تامین کالاهای اساسی برای مردم است
وی درباره ارز ترجیحی هم تاکید کرد:« رسالت دولت تامین کالاهای اساسی برای مردم است و روش آن متفاوت طراحی می‌شود. روش قبلی اختصاص ارز ترجیحی بود. دولت به دنبال روشی بود که این تامین منابع به صورت شفاف تر، بدون ایجاد زمینه‌های رانت و به نوعی به سمت قشر آسیب‌پذیر هدایت شود. این تدبیر در بودجه پیش‌بینی شده که کالاهای اساسی هرچه می‌شود از جبران هزینه‌های تامینش به سمت حلقه‌های آخر نزدیک شود که شفافیت توزیع را افزایش و رانت را کاهش می‌دهد. پس حمایت از ‌کالاهای اساسی هرگز حذف نمی‌شود».بهادری جهرمی همچنین در زمینه تاکید رهبری بر اقدامات دولت با پیوست عدالت، اظهار کرد: «در سند بودجه شاخصه‌های مختلف عدالت اجتماعی با تلاش برای حذف فقر مطلق لحاظ شده است. در سند تحول نیز پرداخت به موضوع عدالت، مورد توجه بوده است.»