آغاز ساخت 2 میلیون مسکن در سال آینده

گروه سیاسی/ سخنگوی دولت در واکنش به نقدهایی که نسبت به موضعگیری‌های دولتمردان از جمله درباره وضعیت خزانه در آغاز به کار دولت مطرح می‌‌شود، تأکید کرد که اولویت دولت پاسخگویی به ناقدان و به مردم است، اما درباره بانیان وضع موجود، نه تنها مردم نقد آنان را برنمی‌تابند، بلکه آنان باید نسبت به وضع موجود پاسخگو باشند.
علی بهادری جهرمی روز گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران، درباره برخی اظهار نظرها نسبت به وضع خزانه در آغاز به کار دولت سیزدهم، با اشاره به اینکه خزانه در آن زمان مقروض بود، اظهار کرد: احتمال می‌‌دهم آقای محمدباقر نوبخت، چون رئیس سازمان برنامه و بودجه بود و نه رئیس خزانه، از وضع خزانه اطلاع نداشت، اما واقعیت این است که دولت در حال حاضر دارد تعهدات متعددی را که از گذشته باقی مانده است تسویه می‌‌کند.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه بخشی از مسائل خزانه، تخصیص بدون اعتبار بود، افزود: به آقای نوبخت توصیه می‌‌کنم از همکاران خودش در دولت گذشته جویا شود که در نخستین جلسه‌شان با آقای رئیسی چه نکاتی مطرح شد. بهادری جهرمی در پاسخ به سؤال دیگری درباره نقدهایی که نسبت به انتصابات دولت مطرح می‌‌شود، با تأکید بر اینکه دولت اولویت و محور خود را کار برای مردم قرار داده و درگیر حواشی نمی‌شود، اظهار کرد: این دولت از نقد استقبال می‌کند و اگر جایی یا تصمیمی نیاز به اصلاح داشته باشد، دولت حتماً از آن استقبال می‌‌کند، اما باید میان بانیان وضع موجود و بدنه اجتماعی تفکیک قائل شد، زیرا حامیان وضع موجود در مقام نقادی نیستند، بلکه باید پاسخگو باشند. او همچنین با اشاره به اینکه دولت آقای رئیسی در چهارچوب برنامه‌های خود عمل خواهد کرد، تصریح کرد: دولت بنا ندارد با دادن وعده‌های شعاری و مطالبی که قابل تحقق نباشد، اعتماد مردم را سلب کند. تلاش دولت این است که از همه سلایق و مدیران، به شرط سلامت و توانایی در حل مسأله، کمک بگیرد.
 عدالت؛ محور بودجه 1401


سخنگوی دولت در ادامه، هدفگذاری دولت در بودجه 1401 را رشد 8 درصدی عنوان و تأکید کرد که دولت با در پیش گرفتن رویکردهایی مانند «خط قرمز بودن هر تصمیم یا اقدامی که منجر به تورم شود»، «منع خلق پول از سوی بانک‌ها» و «ایجاد ثبات اقتصادی» تلاش می‌‌کند زیرساخت‌های لازم را فراهم کند تا خود مردم رشد اقتصادی 8 درصدی را رقم بزنند.
وی، ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت در بودجه با اعتبار 175هزار میلیارد تومانی را از دیگر زمینه‌های تحقق رشد اقتصادی دانست و گفت: عموم برنامه و اهداف دولت در بودجه با کمک بخش خصوصی و مشارکت آنان محقق می‌‌شود که برای این منظور، علاوه بر ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت، تخفیف مالیاتی 25 درصدی برای بنگاه‌های تولیدی و کسب وکارهای خرد درنظر گرفته شده است، ضمن اینکه با طراحی سازوکارهایی تلاش می‌‌شود تا از فرارهای مالیاتی، بویژه بخش‌هایی که سهمی در تولید کشور ندارند، جلوگیری شود.
بهادری جهرمی با اشاره به اینکه در حوزه عمرانی با منابع تعریف شده شاهد یک تحرک جدی در فعالیت‌های عمرانی در سال آتی خواهیم بود، تأکید کرد: دولت به دنبال کلنگ‌زنی جدید نیست، بلکه کارویژه خود را تکمیل طرح‌های نیمه تمام قرار داده است، به همین دلیل امیدواریم سال آینده شاهد یک جهاد سازندگی در تکمیل طرح‌های نیمه تمام باشیم. سخنگوی دولت، کاهش 15 درصدی هزینه‌های جاری دولت را یکی دیگر از ویژگی‌های بودجه 1401 برشمرد و افزود: حذف فقر مطلق رویکرد دیگر دولت در بودجه است، در این زمینه، دریافتی افراد تحت پوشش کمیته‌های امداد و بهزیستی، دو برابر میزان افزایش حقوق کارمندان خواهد بود. همچنین تشکیل صندوق مسکن محرومان در جهت تحقق عدالت اجتماعی رویکرد دیگر دولت است.
دو برابر شدن هزینه‌های طرح‌های مربوط به منابع آب، آغاز اجرای 2 میلیون مسکن در سال آینده و برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت پالایشگاهی کشور، از دیگر محورهای بودجه بود که بهادری جهرمی به آن اشاره کرد. سخنگوی دولت درباره افزایش حقوق نیز با اشاره به اینکه این افزایش حقوق، به صورت پلکانی اما به نفع کم‌درآمدها طراحی و پیش‌بینی شده است، اضافه کرد: متوسط افزایش حقوق کارکنان دولت، 10 درصد است، به این ترتیب که پایین‌ترین دریافتی‌ها 29 درصد افزایش خواهند داشت و بالاترین دریافتی‌ها تا 6 درصد خواهد بود که یک روند کاهشی را نشان می‌‌دهد، همچنین حداقل حقوق 4 میلیون و 500 هزار و حداکثر نیز 35 میلیون تومان خواهد بود.
بهادری جهرمی اظهار کرد که در تنظیم سند بودجه، سند آمایش سرزمینی محور بوده و خواهد بود و در این راستا، منابع صندوق پیشرفت و عدالت نیز در هر استان، با تصمیم مدیران استانی هزینه خواهد شد.
 تأمین کالای اساسی؛ رسالت دولت
سخنگوی دولت درباره مسأله حذف ارز 4200 تومانی نیز با تأکید بر اینکه رسالت دولت، تأمین کالاهای اساسی و دارو برای مردم است، اظهار کرد: با تصمیم جدید، روش تأمین این کالاها و دارو تغییر می‌‌کند، اما اصل مسأله یعنی تأمین اینها برای مردم، همچنان دنبال می‌‌شود.
او با بیان اینکه در تأمین کالاهای اساسی و دارو، تأمین منابع به صورت شفاف‌تر و بدون ایجاد زمینه رانت انجام می‌‌شود و طراحی این امر نیز به سمت قشر آسیب‌پذیر است، گفت: این مسأله در بودجه 1401 طوری طراحی شده تا هزینه تمام شده به سمت حلقه‌های پایین‌تر جامعه جبران شود، بنابراین، حمایت دولت از اقشار آسیب‌پذیر و مردم حذف نمی‌شود، بلکه شیوه تأمین شفاف و غیررانتی می‌‌شود.
فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی در خصوص عملکرد ۱۰۰روزه دولت پیرامون فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی گفت: یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم توجه خاص و ویژه به کشورهای همسایه است. نشست سفرای ایران در کشورهای همسایه که اخیراً برگزار شد درهمین راستا بود که با اولویت اقتصادی صورت گرفت.
وی با بیان اینکه با کشورهای همسایه تعاملی جدی در حوزه‌های اقتصادی خواهیم داشت، افزود: آزادسازی بخش قابل توجهی از منابع خارجی ایران، اجلاس شانگهای، اجلاس اکو و سوآپ گازی مشترک آذربایجان و ترکمنستان نمونه‌هایی از دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بوده است.
بهادری جهرمی گفت: درهمین مدت اخیر، ۱۷۵ طرح سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۳.۳ میلیارد دلار از ۲۱ کشور جهان در سازمان سرمایه‌گذاری خارجی مصوب و ۲۶۸ میلیون دلار جذب شده و تا پایان سال افزایش چشمگیری خواهد داشت.
 دولت نسبت به رفع تحریم‌ها جدی است
سخنگوی دولت درباره روایت‌های مختلف مذاکرات وین نیز با اشاره به اینکه نه تنها هدف جمهوری اسلامی ایران، بلکه هدف دولت این بوده که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی وضع شده علیه ملت ایران رفع شود، اضافه کرد: دولت نسبت به رفع واقعی تحریم‌ها جدی است. او با بیان اینکه طبیعی است کسانی که تحریم‌ها را وضع می‌‌کنند یا از توافق خارج می‌‌شوند، علاقه‌ای به بیان روایت درست از مذاکرات ندارند و از هر ابزاری برای طرح این روایت‌ها استفاده می‌‌کنند، ادامه داد: دولت ایران روایت صحیح از مذاکرات را در دستور کار دارد و آقای باقری نیز سعی کردند واقعیت‌های مذاکرات را به مردم منتقل کنند.
بهادری جهرمی با بیان اینکه اگر طرف‌ها نسبت به برداشتن تحریم‌ها جدی باشند، میز مذاکرات میز واقع‌بینانه‌ای است، اضافه کرد: تمامی پیشنهادهای ایران در مذاکرات در چهارچوب توافق قبلی است و خواسته‌های ایران هم از ابتدا مشخص بوده است؛ یعنی لغو تمامی تحریم‌ها، مضافاً اینکه نباید از خاطر برد که ایران کشوری نبود که از توافق قبلی خارج شد.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه ایران برای دستیابی به یک توافق سریع، مصمم و جدی است، گفت: هدف ایران از ابتدا مشخص بود؛ لغو همه تحریم‌ها و اگر طرف مقابل در این زمینه عزم واقعی داشته باشد، توافق دست یافتنی است.
 طرح اختلافات در جلسه سران قوا
بهادری جهرمی در پاسخ به اینکه چرا پس از جلسات نشست سران، عبارت‌های کلی به صورت خبر منتشر می‌‌شود، گفت: در گذشته مرسوم بود که سران قوا به جای طرح مشکلات و انتقادها به صورت خصوصی، این مسائل را در تریبون‌های عمومی مطرح و به این ترتیب پیام را منتقل می‌‌کردند، اما در جلسات اخیر، اختلاف‌ها مطرح تا راه‌حلی پیدا شود.