محمد یوسفی آرامش ضد و نقیض‌های بودجه ۱۴۰۱

لایحه بودجه پیشنهادی دولت ابراهیم رئیسی در روزهای گذشته به مجلس انقلابی ارائه شد؛ بودجه ۳۶۰۰ هزار میلیارد تومانی که ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان آن بودجه عمومی دولت است. نکات مهمی در این بودجه وجود دارد که همچون بودجه‌های هر سال به آن بی توجهی شده است؛ از جمله این موارد می‌توان به اعداد غیرمنطقی درآمدی دولت اشاره کرد؛ تضادهای جدی در این بودجه یافت می‌شود که با محوریت رشد اقتصادی ارائه شده است، اما برخی از محتویات آن در راستای چیزی غیر از این هدف بنا گذاشته شده، نمونه بارز آن ادعای ارائه بودجه‌ای بدون وابستگی به تحریم‌های بین‌المللی است و پیش بینی فروش ۱.۲ میلیون بشکه در روز، این در حالی است که با توجه به شرایط سال‌های اخیر و گره تحریم در اقتصاد ایران، انتشار برخی آمارها و اسناد فراگیر شده در اینترنت و البته تایید نشده، نشان دهنده فروش کم نفت ایران بوده است؛ که در این وضعیت نمی‌توان بودجه ۱۴۰۱ را بدون برجام متصور شد، چرا که در غیر این صورت با یک فاجعه اقتصادی روبه‌رو خواهیم شد. مهم‌ترین قسمت این بودجه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است که آفت جدی رانت و تورم در سال‌های اخیر در کشور بوده است؛ طبیعی است که حذف ناگهانی آن تورم‌زا خواهد بود و نیازمند برنامه‌ریزی و رفتار درست اقتصادی است. علیرغم آنکه برخی مخالف حذف این ارز هستند، در صورتی که دولت بتواند به درستی و به صورت پلکانی این رانت را حذف و از‌ طریق یارانه منصفانه به جامعه تزریق کند، مدیریت صحیح همزمان دیپلماسی سیاست خارجه و تحریم ها، در کنار یک دیگر می‌تواند در اقتصاد ایران اثرگذار باشد؛ اما متاسفانه تجربه گواه آن است که بسیاری از ادعاهای مطرح شده بر روی کاغذ، در عمل با توجه به بحران مدیریت در ایران، قابل اجرا نیستند و بر روی کاغذ باقی می‌مانند، از طرفی دخالت آشکار عده‌ای با سواد و بینش اقتصادی و دیپلماسی اندک در مسائل کلان کشور، بزرگترین پاشنه آشیل دولت سیزدهم است.
پیش بینی افزایش هزار میلیارد تومانی فروش سیگار و همچنین افزایش عوارض خروج از کشور نشان دهنده آن است‌ که دولت حاکم بر ایران چگونه می‌خواهد با آنچه با باورهای آن مغایرت دارد از مردم مالیات دریافت کند. افزایش عوارض خروج از کشور همچنان با ابهام همراه است؛ اما اخبار ضد و نقیض آن بلافاصله در سطح کلان منتشر شد؛ بر هیچ فرهیخته‌ای پوشیده نیست که این‌گونه سیاستگذاری ها و اخذ مالیات و عوارض‌های سنگین غیر منطقی از مردم، ارتباط تنگاتنگ با افزایش تورم و نارضایتی اجتماعی دارد و نشان دهنده شکاف جدی مردم با عده قلیلی در کشور است؛ شگفت انگیز است که دولتی از مردم خود، برای خروج از کشور عوارض دریافت کند؛ چه خدمات و رفاهی برای مسافران مهیا می‌گردد که برخی این گونه از چنین پیشنهاداتی دفاع می‌کنند؟! افزایش مالیات در حالی صورت می‌گیرد که همچنان برخی از نهادهایی معاف از مالیات هستند، این در حالی است که مالیات در تمام جهان با نتیجه خدمات رسانی مطلوب‌تر همراه است؛ ولی در ایران، نتیجه‌ای برای رفاه بیشتر به ارمغان نمی‌آورد. افزایش مالیات درست در حالتی صورت می‌گیرد که برخی سازمان‌ها مانند صدا و سیما شامل افزایش منابع قابل توجه شده‌اند؛ سازمان‌هایی که در طول سالیان گذشته کمترین میزان استقبال و همراهی ملی را داشته اند؛ به راستی منطق قوه مجریه در خصوص این لایحه متضاد چیست؟ اگر در زمینه‌های درآمدی دچار بحران و کسری بودجه هستیم، باید آن را با مدیریت صحیح تمام بودجه برطرف کنیم، لایحه جدید، فشار مضاعفی به جامعه دردکشیده ایران و اقتصاد زخمی آن وارد می‌کند؛ بودجه‌ای که با محوریت فشار مضاعف به مردم و رفاه بیشتر برای دیگر سازمان‌های کشور تنظیم شده است؛ انتظار می‌رود دولتی که با شعار مردمی روی کار آمده، به طور جدی رویکرد مردمی داشته باشد و تفکرات عده‌ای اندک را به تمام ملت ایران القا نکند؛ همچون تمامی سال‌های گذشته، این لایحه نیز دستاورد شگفت انگیزی برای تحلیلگران به همراه نداشت. متاسفانه به صورت جدی شاهد آن هستیم که تیم اقتصادی دولت تا به اینجا توان کنترل وضعیت آشفته کشور را نداشته و مسیر اقتصادی کشور به صورت جدی راه خود را می‌رود؛ اینها همگی تبعات بی توجهی به خواست و نظر متخصصین کشور است که در خصوص بحران های جدی تیم اقتصادی دولت هشدار دادند؛ اما به راستی در کدامین دوره به این نگرانی ها پاسخ شفافی داده شد که این بار، بار اول باشد؟!
سایر اخبار این روزنامه
انتقاد کارگران و بازنشستگان به لایحه بودجه چرا افزایشِ سن و سابقه بازنشستگی؟ محمد یوسفی آرامش ضد و نقیض‌های بودجه ۱۴۰۱ رشید کاکاوند مطرح کرد مجریانی که به شکل آزاردهنده‌ای راحت هستند! سخنگوی دولت تاکید کرد هدف ایران در مذاکرات در یک کلام، لغو موثر تمامی تحریم‌هاست علت قرمز شدن تابلوی بورس چیست؟ بورس هر روز سرخ‌تر از دیروز «ابتکار» چگونگی افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۴۰۱ را بررسی کرد مالیات زیر چتر ساختارهای ضعیف در همه گروه‌های دارویی دچار مشکل هستیم بازارِ نابسامانِ «دارو» قوه قضائیه اعلام کرد محکوم شدن بیش از ۱۰۰ مفسد و اخلالگر اقتصادی در پنج ماه ابتدایی دوره تحول علی باقری کنی: توافق وین در گرو اراده جدی طرف مقابل است قالیباف در صحن مجلس: نباید بودجه‌ای برای شرکت‌های دولتی زیان‌ده در نظر گرفته شود ادامه فعالیت قاضی مسعودی مقام در خط مقدم مبارزه با فساد مبارزه با فساد محدود به اشخاص نیست نیویورکر: تماسی از پاکستان باعث شد غنی از کابل برود