شاید محتوای جلسات قابلیت انتشار عمومی نداشته باشد

سخنگوی دولت درباره جزئیات جلسه سران قوا: شاید محتوای جلسات قابلیت انتشار عمومی نداشته باشد ‌شرق: نشست خبری سخنگوی دولت سیزدهم روز گذشته برگزار شد و علی بهادری‌جهرمی به سؤال‌های خبرنگاران پاسخ داد. این اولین نشست رسمی سخنگوی دولت بعد از روی‌کار‌آمدن دولت ابراهیم رئیسی از مردادماه بود. یکی از سؤال‌هایی که از بهادری‌جهرمی پرسیده شد، درباره جزئیات جلسات سران سه قوه بود که منتشر نمی‌شود. رؤسای سه قوه تقریبا و به‌صورت ثابت هر شنبه با هم دیدار دارند و درباره مسائل روز گفت‌وگو می‌کنند اما تنها خبری که از این جلسات منتشر می‌شود این است که «آنها بر تسریع در رسیدگی به مسائل و مشکلات کشور تأکید دارند». مروری بر خبرهای سه جلسه اخیر سران سه قوه که در ماه آذر برگزار شده نیز همین را نشان می‌دهد؛ شنبه گذشته، آخرین جلسه نشست هفتگی سران قوا به میزبانی رئیس قوه قضائیه برگزار شد که به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، گفت‌وگوها حول محور مهم‌ترین موضوعات کشور از جمله مسائل اقتصادی جریان داشت و سران قوا بر تحکیم اتحاد و یکپارچگی موجود برای رفع مسائل کشور و پیشبرد امور مردم تأکید کردند. در ادامه این خبر هم آمده بود: «لزوم همکاری و تعامل هرچه بیشتر قوا در راستای تسریع در رسیدگی به مسائل و مشکلات کشور ازجمله نکات مورد تأکید سران قوا در نشست امروز بود».
یک هفته قبل یعنی در 13 آذر نیز نشست سران قوا به میزبانی رئیس‌جمهور برگزار شده بود و بنا به خبر سایت ریاست‌جمهوری، در این جلسه سران قوا بر تداوم هماهنگی سه قوه برای رفع مشکلات کشور تأکید کردند. هفته قبل از آن یعنی ششم آذر نیز ابراهیم رئیسی میزبان بود و بنا بر خبر منتشرشده در سایت ریاست‌جمهوری، سران سه قوه درباره مهم‌ترین مسائل و موضوعات کشور تبادل نظر و مشورت و بر تداوم هماهنگی سه قوه برای رفع مشکلات کشور تأکید کردند.
بر همین اساس بهادری‌جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره جزئیات و خروجی جلسات سران قوا، گفت: «رویه‌ای پیش از این به‌صورت نانوشته مرسوم بوده است که بعضا سران کشور به‌جای طرح مباحث کارشناسی و تخصصی، تریبون‌های عمومی را به محلی برای ارسال پیغام به یکدیگر مبدل می‌کردند. اصلی‌ترین دستاورد این جلسات این است که نظرات تخصصی و اختلاف نظرهای کارشناسی در جلسات طرح شود و سعی شود مسیرهای روشنی برای حل مشکلات مشخص شود».
او افزود: «من هم می‌پسندم به‌جای ناراحت و مشوش‌کردن ذهن مردم، این مباحث را در جلسات مطرح کنند، به‌همین‌دلیل شاید محتوای جلسات قابلیت انتشار عمومی نداشته باشد. من از مقامات درخواست می‌کنم بخشی از این جلسات را که امکان دارد، در اختیار اصحاب رسانه قرار دهند».


خزانه مقروض بود نه خالی
ماجرای تحویل خزانه از دولت حسن روحانی به دولت ابراهیم رئیسی نیز از سؤال‌هایی بود که از سخنگوی دولت پرسیده شد. چندی پیش معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری گفته بود: «همه می‌دانیم آقای رئیسی در یک شرایط گل و بلبل کشور را تحویل نگرفته است. همین الان ماهانه چند هزار میلیارد تومان بدهی‌های دولت سابق توسط دولت سیزدهم پرداخت می‌شود. اگر در گذشته می‌گفتند خزانه خالی تحویل گرفتیم، ما باید بگوییم که علاوه بر آن دولت را با قرض فراوان تحویل گرفتیم». این سخنان با واکنش محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه دولت دوازدهم مواجه شد. او گفت: «با شناختی که از آقای حسینی، معاون امور مجلس رئیس‌جمهور دارم، آدم دروغ‌گو و فریبکاری نیست. قطعا بی‌اطلاع هستند که بالغ بر ٢٠٠ هزار میلیارد تومان معادل ارزی به‌صورت نقد و اسکناس در دسترس از دولت دوازدهم برای دولت سیزدهم باقی ماند. حال از آقای حسینی سؤال شود از این واقعیت مطلع بودند؟».
علی بهادری‌جهرمی در تشریح شرایط تحویل‌گرفتن خزانه از دولت قبلی، عنوان کرد: «بانیان وضع موجود باید خودشان پاسخ‌گو باشند. اینکه بخواهند نقدی را مطرح کنند، نه‌تنها دولت که مردم هم این را برنمی‌تابند. درباره خزانه هم اشاره شد که خزانه مقروض بود نه اینکه خالی باشد».
او ادامه داد: «من احتمال می‌دهم آقای نوبخت به‌خاطر اینکه مدیریت خزانه در اختیارشان نبوده است، شاید منظورشان این است که تخصیص‌هایی به این میزان از سوی سازمان برنامه‌وبودجه انجام شده است. دولت سیزدهم تعهدات متعددی را دارد از گذشته تسویه می‌کند و بخشی هم همین تخصیص‌هایی بوده است که بدون وجود اعتبار لازم در خزانه صادر شده است و تکلیف به دولت آتی واگذار شده است. شاید اشتباه برداشتی در این زمینه وجود داشته است. توصیه می‌کنم آقای نوبخت از همکاران خودشان در دولت گذشته اولین جلسه‌ای که در حضور رئیس‌جمهوری جدید تشکیل شد جویا شوند که وضعیت خزانه چه بوده است».