مبادله؛ شرط تازه جیش‌الحر برای آزادی ایرانیان

مبادله؛ شرط تازه جیش‌الحر برای آزادی ایرانیان شرق: در چهارمین ماه اسارت ۹ شهروند ایرانی به دست جیش‌الحر سوریه (ارتش آزاد سوریه که مورد حمایت ترکیه است)، این گروه حالا خواستار معاوضه آنها با زندانیان این گروه در سوریه شده است. به گزارش فراتاب، از میان این ۹ نفر ایرانی که از شهروندان کرد ایران هستند و ۱۱۴ روز است اسیر این گروه شده‌اند، 8 نفر اهل پاوه در استان کرمانشاه هستند و نفر نهم از اهالی سردشت در استان آذربایجان غربی است. سیاوش پاک‌سرشت، مبین ولدبیگی، افشار رستمی، بهمن شادروان، مسعود حیدری، سعید احمدی، فردین درویش‌پور، هدایت رخزادی و سامران خضرپور اسامی این ۹ ایرانی هستند. این ۹ نفر می‌خواستند از طریق مرز آبی ترکیه ابتدا به ایتالیا و سپس از آنجا به بریتانیا بروند اما اینک در شمال سوریه اسیر هستند. بیستون پاک‌سرشت، برادر یکی از اسرا که از طرف خانواده‌های آنان به‌عنوان سخنگو انتخاب شده است، در کنار راشین رستمی، سوما الیاسی و لادن ساعدی از همسران این شهروندان گرفتار، در گفت‌وگویی با فراتاب توضیحاتی درباره وضعیت آنها داده است. در میان این توضیحات مشخص می‌شود نیروهای ترکیه آنها را به جیش‌الحر تحویل داده‌اند. در این مصاحبه همچنین توضیح داده شده که خانواده‌های این اسرا نزدیک به دو ماه است از آنها بی‌خبر هستند و در آخرین تماس‌ها نیز از شکنجه روانی آنها خبردار شده‌اند.
 بازداشت  در  ترکیه
در این گفت‌وگو تصریح شده است، این ۹ نفر به‌صورت جداگانه و کاملا قانونی و با پاسپورت از طریق فرودگاه امام خمینی طی ماه‌های تیر و مرداد امسال وارد ترکیه شدند: «آنها همگی متقاضی کار در اروپا و به‌خصوص بریتانیا بودند، قرار بود پس از چند هفته از طریق مرز زمینی ترکیه راهی اروپا شوند». مانند کاری که بسیاری مهاجران دیگر در سال‌های گذشته انجام می‌داده‌اند؛ اما در میانه سفر و زمانی که به ترکیه می‌رسند، مسیر آنها تغییر می‌کند و درنهایت این تغییر باعث گرفتاری آنها می‌شود. طبق این گفت‌وگو با فراتاب، آنها پس از چند هفته در ترکیه با یکی از قاچاقچیان گسیل مهاجران غیرقانونی به اروپا آشنا می‌شوند. این قاچاقچی آنها را وارد یک گروه حدودا 100 نفره از پناه‌جویان عراقی و سوری می‌کند و قرار بر این می‌شود که ازطریق مرز دریایی ترکیه را ترک و وارد یونان شوند. این قاچاقچی البته زمانی با آنها ارتباط برقرار می‌کند که در ترکیه بوده‌اند و از ابتدای سفرشان در ایران ارتباطی با آنها نداشته است. قاچاقچی مذکور طبق این گزارش اهل چمچال استان سلیمانیه در کردستان عراق است.
 ترکیه به  جای دیپورت، آنها را   تحویل جیش‌الحر   داد


سخنگوی خانواده‌های این اسرا تشریح می‌کند که پس از ارتباط با این قاچاقچی، قرار می‌شود آنها با راهنمایی او ازطریق مرز آبی ابتدا به سواحل ایتالیا بروند و سپس نهایتا خود را به بریتانیا برسانند اما ۳۱ مرداد، در جنگل‌های اطراف استانبول توسط پلیس ترکیه همگی بازداشت می‌شوند. پلیس ترکیه مهاجران سوری را آزاد کرد، بقیه مهاجران ایرانی و عراقی هم به پیشنهاد همان قاچاقچی، خود را شهروندان سوریه‌ای معرفی کردند، اما پلیس ترکیه به محض اینکه می‌فهمد آنها سوریه‌ای نیستند، به جای دیپورت‌کردنشان به عراق و ایران، آنها را روانه مرز سوریه می‌کند و به جیش‌الحر سوری تحویل می‌دهد و درنهایت عملا به اسارت این گروه سوری درآمدند. در تحویل این مهاجران، 66 نفر به دست جیش‌الحر اسیر می‌شوند که 9 نفر از آنها ایرانی و مابقی اکثرا کُردهای اقلیم کردستان عراق هستند. خود این قاچاقچی البته گرفتار نشده، چون همراه کاروان نبوده است و از دور کارها را پیگیری می‌کرده است.
پیگیری‌ها  در  ایران  و عراق،  قول‌های  بی‌نتیجه
طبق این مصاحبه، خانواده‌های این اسیران، در پیگیری‌های خود با ماموستا ملا قادر قادری، امام جمعه پاوه و آرش زره‌تن لهونی، نماینده اورامانات و جوانرود و پاوه در مجلس یازدهم، دیدار کرده‌اند و نیز با سفری به تهران در وزارت خارجه تحصن کرده‌اند. آنها همچنین ازطریق مثنی امین، نماینده پارلمان عراق و نیز چند مؤسسه و نهاد خیریه در ترکیه پیگیر سرنوشت این اسرا بوده‌اند. سخنگوی این خانواده‌ها درباره نتیجه این پیگیری‌ها می‌گوید: «همگی قول پیگیری داده‌اند؛ چه نمایندگان مجلس، چه برخی دیگر از مسئولان، از جمله سخنگوی محترم وزارت خارجه که از طریق همین رسانه شما (فراتاب) صدای ما به ایشان رسید و قول رسیدگی داده‌اند یا برخی مؤسسات یا شخص آقای مثنی امین در اقلیم کردستان عراق؛ اما مسئله این است اتفاقی در عمل نیفتاده است». آنها می‌گویند این پیگیری‌ها را در تهران ادامه خواهند داد: «همین هفته همه اعضای خانواده این 9 نفر به تهران می‌آییم، هرچند آمدن برای بسیاری از ما در این شرایط کرونا و... سخت است، اما چاره‌ای نداریم. می‌خواهیم با نمایندگان مجلس، مسئولان وزارت خارجه و... دیدار کنیم و بار دیگر تقاضای کمک کنیم، به‌شدت نگران جان و سرنوشت عزیزانمان هستیم، می‌ترسیم دیر شود و بلایی سرشان بیاید».
از باج‌خواهی تا شرط برای آزادی
پاک‌سرشت در ادامه توضیح می‌دهد: «یکی از کسانی‌ که ادعای ارتباط با ارتش آزاد را داشت، ابتدا گفت آنها به‌ازای هر نفر خواهان 2500 تا 10 هزار دلار آمریکا شده‌اند، اما بعد از مدتی بحث آزادشدنشان به دلایل انسان‌دوستانه مطرح شد تا اینکه به‌تازگی خواسته‌های دیگری را مطرح کرده‌اند». خواسته دیگری که پاک‌سرشت مطرح می‌کند، مربوط به مبادله اسرا با چند زندانی دولت بشار اسد در سوریه است: «گویا تعدادی از اعضای خانواده آنها که بیشتر هم خانم هستند، توسط نیروهای دولت بازداشت شده‌اند، حالا اینها می‌خواهند اسرای ایرانی و عراقی را در قبال آزادی آنها آزاد و معاوضه کنند».