اخبار ویژه

 
اقتصاد ایران در سال 2022 از رکود تورمی خارج می‌شود
مؤسسه اعتباری فیچ پیش‌بینی کرد اقتصاد ایران در سال میلادی پیش‌رو که از دی‌ماه آغاز می‌شود، از رکود تورمی خارج شود.
موسسه اعتباری فیچ در گزارشی به تحلیل صنعت بانکداری و خدمات مالی در ایران پرداخت و چشم انداز خود درباره این بخش از اقتصاد ایران را ارائه داد.


به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، پیش‌بینی متغیرهای کلان مانند تورم و رشد اقتصادی از دیگر بخش‌های این گزارش موسسه فیچ است.
گزارش فیچ تأکید می‌کند با ترمیم تولید و صادرات نفت، احتمال کاهش فشار بر ارزش ریال ایران وجود دارد. در ادامه این گزارش، بر کاهشی شدن سطح تورم ایران و بهبود قدرت خرید مصرف کنندگان تاکید دارد؛ از همین رو مصرف خصوصی و تشکیل سرمایه ثابت حقیقی افزایش قابل توجهی خواهد یافت. بر اساس پیش‌بینی فیچ، در سال ۲۰۲۲، رشد اقتصادی در ایران به 4/4 درصد خواهد رسید و نرخ تورم کاهش می‌یابد.
این مؤسسه با پیش‌بینی رشد 4/4 درصدی اقتصاد ایران در سال آینده می‌نویسد: با توجه به انقباض شدید تولید نفت در سال ۲۰۲۰، بخشی از این رشد به دلیل بازیابی بخشی از تولید نفت رقم می خورد. از سوی دیگر بخشی از کاهش تولید ناشی از محدودیت‌های کووید از جمله مقررات منع آمد و شد و بسته شدن مرزهای تجاری رقم خورده بود. محدودیت‌های مداوم کرونا، همراه با تورم بالا، اثر منفی خود را بر هزینه مصرف کنندگان بر جای می‌گذارد. با توجه به انجام واکسیناسیون انتظار می رود این بخش از اقتصاد، بازیابی شود و بخشی از رشد در کوتاه مدت از این محل رقم بخورد. با این حال مادامی که توافق هسته‌ای جدیدی صورت نگیرد شاهد بازیابی قابل توجه تولید و صادرات نفت نخواهیم بود. این موسسه در تحلیل خود اعلام کرده است که پیش‌بینی‌اش از رشد اقتصادی ایران (بدون توافق) در سال ۲۰۲۲ را از 3/8 درصد به ۴/۴ درصد
افزایش داده و در صورتی که توافق زودتر حاصل شود اقتصاد ایران به راحتی می‌تواند در سال ۲۰۲۲ بین ۶ تا ۷ درصد رشد را تجربه کند. اختصاص ارز برای کالاهای اساسی باید هوشمند شود، نه حذف
اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره حذف ارز 4200 تومانی کالاهای اساسی، فاقد جامعیت لازم است.
روزنامه فرهیختگان نوشت: اظهارات رئیس سازمان برنامه پیرامون سه مولفه راهبردی «نرخ ارز، تورم و نقدینگـی» فاقد جامعیت لازم بوده و این نگرانی را به‌وجود می‌آورد که ممکن اسـت در معرض آدرس غلط همان مدیران و کارشناسـان دولت روحانی قرار گرفته باشند به عبارت دیگر، آنچه موجب بهم‌ریختگی اقتصاد شـده، نه ارز ۴۲۰۰ تومانی بلکه رهاسـازی متغیر کلیدی مثل ارز بازار آزاد و عدم کنترل و نظارت بر جریان ورود و خروج ارز به کشـور بوده است.
برخلاف نظر بدنه کارشناسی فوق‌الذکر که روند افزایش نرخ ارز از سال ۱۳۹۷ تاکنون را یک روند طبیعی ناشی از واقعیت‌های اقتصاد ایـران جلوه می‌دهد، این‌گونه نبوده بلکه ناشـی از کاسـتی‌ها در مدیریت ارز و نظام ارزی بوده که مورد سوءاستفاده دشـمنان بیرونی درکنار طمع‌ورزی برخی منفعت‌طلبان داخلی بوده اسـت. لذا اقدام درسـت آن است کـه دولت با حفظ ارزش پول ملی، نه تنها به این روند رسـمیت نبخشـد بلکه همان‌گونه که رهبر معظـم انقلاب فرمودند؛ انحرافی که در مسیر ارزی اقتصاد ایران به‌وجود آمده را اصلاح کند، نه آنکه با گران کردن ارز کالاهای اساسـی بر این مسیر انحرافی صحه بگذارد.
نویسنده درباره برخی استدلال‌ها درباره ناموفق بودن ارز 4200 تومانی در کنترل نسبی تورم خاطرنشان کرد: طبـق گزارش بانک مرکـزی؛ تـورم نقطه به نقطه اقلامی‌ که مسـتقیما ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافـت می‌کنند، طی دوره اسـفند ۱۳۹۶ تا تیرماه سـال ۱۴۰۰ حدود ۱۹۰ درصد بوده در حالـی که تورم اقلام غیرمشـمول، افزایش قیمتی بالغ بر ۴۳۳ درصد را تجربه کرده اسـت. این مقایسه حاکی از آن است که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاها در کنترل نسـبی نرخ تورم موثر
بوده است.
ثانیا؛ افزایش قیمت ۲۰۰ درصدی کالاهایی همچون شکر، قند، برنج خارجی و... پس از حذف شـمولیت ارز ۴۲۰۰ تومانی در اردیبهشـت و بهمن ۱۳۹۸ حاکی از موفقیت این سیاسـت در کنترل قیمت در زمان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است. نویسنده با رد این ادعا که حذف ارز 4200 تومانی حداکثر به تورم 7 درصدی ختم می‌شود، می‌افزاید: این تفکر دچار یک «غفلت راهبردی» دیگر می‌شـود و آن، غفلت از تورم ناشی از افزایش هزینه‌های تولید به دلیل گران کردن ارز کالاهای اساسی و افزایش نرخ ارز آزاد است. همان چیزی کـه در ادبیات علمی ‌بدان تورم مبتنی بر فشـار هزینه cost push گفته می‌شـود. طبق آمار سازمان توسعه و تجارت بیش از ۸۰ درصد واردات رسمی ‌کشـور کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای است و افزایش نرخ ارز، تولید را به شدت گران می‌کند.
بی‌توجهی به تورم هـای انتظاری و ساختاری ناشی از افزایـش نـرخ ارز و قـدرت قیمت‌‌گذاری عوامـل اقتصادی و نگاه تک‌بعـدی بـه تـورم ناشی از رشـد نقدینگی، سیاستگذار را به یک غفلت راهبـردی دیگـر نیـز دچـار کـرده، آنجـا کـه معتقـد است «کسری بودجـه دولت ‌ام‌المصائب است.» ایـن عبارت ناشی از آن اسـت کـه در ذهـن سیاستگذار، ایرانی اصلی‌ترین عامـل رشـد نقدینگی، کسری بودجـه دولـت بـوده لذا سعی می‌کنـد از هـر طریقـی ایـن کسـری را جبـران کـنـد امـا دسـت بـه اسـتقراض مستقیم از بانک مرکزی نزنـد! ولـو بـا حـذف ارز ۴۲0۰ تومانی و ایجـاد شـوک در ارز کالاهای اساسی ذی‌نفع شدن دولت در افزایش نرخ ارز به امید پوشش کسری بودجه هم سـرابی بیش نیسـت، چون دولت خود بزرگ‌ترین مصرف‌کننده در اقتصاد ایران اسـت و از تبعات تورمی ‌ناشـی از افزایش نرخ متأثر خواهد شـد و معضل کسری بودجه از این طریق حل نخواهد شد. اسرائیل از متحدان ایران هم می‌ترسد؛ چه رسد به خود ایران!
یک روزنامه منطقه‌ای با تأکید بر اینکه اسرائیل عاجز از درگیری نظامی با ایران است، مصرف این تهدید‌ها و بلوف‌های نظامی را در مذاکرات برجامی عنوان کرد.
روزنامه رأی‌الیوم نوشت: خبرگزاری رویترز هفته گذشته از قول یک مقام آمریکایی که نامش را فاش نکرده، از رایزنی با اسرائیل درخصوص انجام حمله علیه تاسیسات هسته‌ای ایران در صورت شکست مذاکرات وین خبر داد. روزی هم نیست که رسانه‌های اسرائیل، متنی را منتشر نکنند مبنی بر اینکه رژیم اسرائیل در حال برنامه‌ریزی در این زمینه است. اما از سوی دیگر می‌بینیم زمانی که مقاومت فلسطین در اعتراض به تعلل اسرائیل در تداوم آرامش، تهدید به تشدید تنش کرد، یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم اسرائیل به قاهره شتافت تا از مقامات مصری بخواهد، جهت متقاعد کردن فلسطینی‌ها برای ادامه آرامش تا رسیدن به توافق، میانجی‌گری کنند. همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل در دو سال گذشته بیش از 10 بار از مسکو بازدید کرد و هدف اصلی این سفرها دعوت از روسیه برای میانجی‌گری با ایران بود تا نیروها و مقرهای نظامی خود در سوریه را چند کیلومتر از مرزهای سرزمین‌های‌ اشغالی فلسطین دور نماید. این دو نمونه نمایانگر میزان رعب و وحشت اسرائیل از ایران و مقاومت و هرگونه اقدام احتمالی اتخاذ شده از سوی آنها است. علاوه بر همه اینها نیروهای اسرائیلی از زمانی که سید حسن نصرالله، پس از کشته‌ شدن یکی از اعضای حزب‌الله در سوریه، تل‌آویو را تهدید کرد، صهیونیست‌ها در حالت آماده‌باش
قرار گرفته‌اند.
اسرائیل برای بازداشتن دوستان ایران از انجام حمله علیه خود، همه‌گونه اقدامی انجام می‌دهد تا چه رسد به اینکه خود بخواهد به‌صورت محدود و یا گسترده علیه ایران حمله نظامی انجام دهد.اگر اسرائیل تا این اندازه عاجز و ناتوان است، پس چرا هراز چندگاهی، ایران را تهدید می‌کند؟
علل و عوامل و اهداف متعددی وجود دارد. اول، بالا بردن روحیه سربازان و شهرک‌نشینان اسرائیلی است. اسرائیل می‌خواهد وانمود کند که نه تنها می‌تواند از آنها حمایت به عمل آورد، بلکه دشمن شماره یک آنان را مورد تهدید قرار می‌دهد.
دوم، تحت فشار قرار دادن ایران به منظور ارائه امتیازات در مذاکرات هسته‌ای، و سوم، تحت فشار قرار دادن آمریکا تا به خواسته‌های مالی، فنی، فناوری، تجاری و یا اقتصادی اسرائیل پاسخ مثبت دهد. همچنان که «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر سابق اسرائیل خاطرنشان کرد که تهدیدهای اسرائیل علیه ایران بیش از هر چیزی با آمریکا در ارتباط است.
چهارم، حفظ دستاوردهای دوران ریاست ‌ترامپ و از جمله ازسرگیری روابط با برخی از کشورهای عربی از طریق ایران‌هراسی.
‌ترامپ رفت و به همراه وی فشارهایی که بر برخی از کشورها برای برقراری روابط با اسرائیل اعمال می‌کرد نیز رفت و همچنین وعده‌هایی که به سایر کشورها همچون مغرب و سودان برای برقراری روابط با اسرائیل داده بود، نیز رفت. مشکل کارگزاران و اتحاد ملت با دبیرکل‌های تاریخ گذشته حل نمی‌شود
یک فعال اصلاح‌طلب در واکنش به تعیین افراد تاریخ مصرف گذشته برای دبیرکلی دو حزب «کارگزاران» و «اتحاد ملت» گفت: مرعشی و منصوری به جای دبیرکلی باید بازنشسته شوند.
سایت نامه نیوز (وابسته به طیف مدعیان اعتدال)، از قول مهدی آیتی، عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم نوشت: مدت بسیار زیادی است که جبهه اصلاح‌طلب درگیر یک سردرگمی هستند؛ دلیلش هم این است که جبهه اصلاحات در چند سال اخیر دچار شکست‌های متعدد شد و لیدر اصلاحات هم حالت بازنشسته دارد. اکنون اصلاح‌طلبان لیدر قدرتمندی ندارند. حالا در این شرایط تغییرات جزئی مانند تغییر یک یا دو دبیرکل احزاب اصلاح‌طلب دردی از دردهای بی‌شمار اصلاحات درمان نمی‌کند و هیچ راه‌حلی هم برای مشکلات کشور به حساب نمی‌آید.
واقعیت این است که حداقل برای یک دهه دوران مدیریت اجرایی اصلاح‌طلبان به پایان رسیده است و اتفاقا من این شرایط را به فال نیک می‌گیرم زیرا اصلاح‌طلبان می‌توانند در 10سال پیش رو به باز‌سازی و نو‌سازی خود بپردازند.
اکنون مردم حرف اصلاح‌طلبان را قبول ندارند زیرا جبهه اصلاحات دیگر نماینده مردم نیست. در این شرایط اصلاح‌طلبان باید با واردکردن نیروهای جدید و جوان نوعی نوگرایی را در میان خود راه بیندازند و باید شاهد نواصلاح‌طلبی باشیم.
زمان آن فرارسیده که یک حزب فراگیر تشکیل دهیم. وجود احزاب پراکنده و بی‌برنامه مانند کارگزاران، اتحاد ملت، مردم‌سالاری و... نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. ما نیاز داریم که طرح‌هایی نو در قالب یک حزب فراگیر مطرح شود و هر فردی از هرجای این کره خاکی بخواهد عضو این حزب شود، بتواند.
موضوع دیگر آن است که واقعا نیازمند ورود نیروهای جوان هستیم. فعالان سیاسی قدیمی اصلاح‌طلب که هنوز نامشان مطرح است، فسیل شده‌اند، حرف‌هایشان ناکارآمد است و ایده‌ای ندارند. آنها باید بازنشست شوند و عرصه را برای جوانان باز کنند؛ جوانان تحصیل‌کرده به خصوص در رشته‌های علوم انسانی که ایده‌ها و طرح‌های تازه دارند.
آقای مرعشی و خانم منصوری بازنشسته سیاسی هستند و هیچ حرفی برای گفتن ندارند و به‌جای آنکه تازه بیایند و دبیرکل شوند، باید از گردونه خارج و بازنشسته شوند. امروز مردم حرف‌های آقای خاتمی را هم قبول ندارند، چه رسید به اینها. جدایی در درون جبهه اصلاحات قطعی است
مشاور رئیس دولت اصلاحات، آب پاکی را روی دست مدعیان اصلاح‌طلبی ریخت و گفت: زیر سقف جریان اصلاح‌طلبی گلی نخواهد رویید.
محمدرضا تاجیک درباره حمایت اصلاح‌طلبان از دولت روحانی و افول جایگاه این جریان، به سایت «جماران» گفت: جریان اصلاح‌طلبی باید طرحی نو دراندازد. زیر این سقف اصلاح‌طلبی ابری نخواهد بارید، زیر این سقف آفتابی نخواهد تابید، گلی نخواهد رویید، به قول اخوان ثالث ما فقط زیر این سقف یک نوع باغ بی‌برگی خواهیم داشت. جریان اصلاح‌طلبی‌نیازمند شکستن بت و بت‌خانه خود است. این جریان در مقطع خاص تاریخی قفل، مومیایی و منجمد و گفتمانش تبدیل به یک جریان فراتاریخی شده است.
وی با بیان اینکه «کسی منتظر مهلت خمیازه اصلاح‌طلبان نیست»، درباره امید به بخش قدرت‌طلب اصلاح‌طلبان اظهار داشت: چندان امیدی به اینها ندارم. آنانی که زلف زیبای اصلاح‌طلبی را به زلف زمخت قدرت گره زده‌اند، امروز جریان اصلاح‌طلبی را به حاشیه برده‌اند. جریان اصلاح‌طلبی قرار بود که یک جریان گفتمانی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باشد، اما عده‌ای آن را محبوس در قفس آهنین قدرت کردند و رنگ قدرت را بر تمامی پیکر او پاشیدند. از نظر اینان، اصلاح‌طلبی تا در قدرت و با قدرت است، زنده است، در غیر این صورت مرده یا رو به احتضار است. يار غار شدن، زیر هر چتری قرار گرفتن و زیر لحاف هر جریانی خسبیدن توجیه شد و بدین ‌ترتیب، اعتبار و حیثیت جریان اصلاح‌طلبی خدشه‌دار شد. و لذا من اساساً امیدی به این‌گونه افراد ندارم. من این تحول و حال و احوال را نمی‌بینیم.
تاجیک با پیش‌بینی «شقاق جدید» در جریان اصلاح‌طلبان گفت: بی‌تردید، ما در آینده با نوعی شقاق در جریان اصلاح‌طلبی مواجه خواهیم بود. بعضی از اصلاح‌طلبان از نیستان خود می‌برند اما اصل خویش باز نمی‌جویند؛ چون در این اصل طراوت و شکوفایی را نمی‌بینند. ما در آینده همچنین شاهد جریان‌های اصلاح‌طلبی در صورت‌ها و سیرت‌های متفاوتی هستیم. در درون جریان رسمی ‌نیز، تحولاتی خواهیم دید.
تاجیک با دعوت برخی احزاب و محافل داخلی جبهه اصلاحات به کنار رفتن گفت: من معتقدم احزاب حاضر نیستند بشنوند. اگر هم بشنوند نه استعداد امکان عمل دارند و نه می‌توانند مطالب را اجرایی و عملیاتی کنند شاید همان‌گونه که در بیانم پوشیده گفتم، پیشنهاد استراتژیک من در شرایط کنونی برای احیا جریان اصلاح‌طلبی این است که آنانی که این جفا را در حق آن کردند از میان برخیزند. مگر نمی‌خواهید جریان اصلاح‌طلبی را نجات دهید، نخست خودتان از میان برخیزید. من معتقدم تا وقتی ویترین اصلاح‌طلبی اینها هستند کسی نمی‌ایستد داخل ویترین را نگاه کند، کسی وارد این مغازه نمی‌شود که جنسی بخرد، باید ویترین را عوض کرد در این ویترین افرادی هستند که چنبره زدند و دیری است که از پیکره جریان اصلاح‌طلبی خون، قدرت و منفعت را می‌مکند. حزب بدون حزب‌های اصلاح‌طلب امروزی، اکثرا محفل دوستانی هستند که با یکدیگر عهد بسته‌اند دست از طلب قدرت ندارد تا کامشان برآید. می‌دانم بحث رادیکال است. عده‌ای دیریست جا خوش کرده‌اند و برای خودشان
فضایی ساختند.
سایر اخبار این روزنامه
تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت مادر حجت‌الاسلام فاضل‌لنکرانی بودجه 1401 در ترازوی کارشناسی قوت‌ها و ابهامات دوستان پنجره باز نماند !(یادداشت روز) اخبار ویژه افشاگری واشنگتن‌پست از حضور ده‌ها خلبان و نظامی صهیونیست در جنگ یمن سهمیه آرد نانوایی‌های کم فروش و گرانفروش کاهش می‌یابد شهید فخری‌زاده همیشه خود را پرورش‌یافته مکتب امام خمینی(ره) می‌دانست «لایحه رتبه‌بندی معلمان» پس از تصویب در مجلس به شورای نگهبان رفت توافق سؤال‌برانگیز با آژانس قبل از پیشرفت در مذاکرات وین تأکید رئیس‌جمهور بر نظارت مستمر بر زنجیره تأمین کالا هیچ‌گونه مداخله‌ای را در برنامه موشکی و سیاست‌های نظامی خود برنمی‌تابیم از عوض کردن جای بدهکار و طلبکار تا مقصرنمایی و اتهام‌زنی به ایران اعتراف روزنامه اصلاح‌طلب به رویکرد منطقی تیم مذاکره‌کننده در وین بودجه 1401 در ترازوی کارشناسی قوت‌ها و ابهامات بودجه 1401 در ترازوی کارشناسی قوت‌ها و ابهامات