از عوض کردن جای بدهکار و طلبکار تا مقصرنمایی و اتهام‌زنی به ایران

  سرویس سیاسی-
نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع بررسی گزارش دبیرکل سازمان درباره اجرای برجام (قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت) عصر سه‌شنبه 23 آذر در حالی برگزار شد که آمریکا و اروپا در ادامه هراس افکنی و اتهام زنی غرب علیه ایران، سعی کردند بدون اشاره به نقض برجام از سوی آمریکا و بی‌عملی اروپا درخصوص برجام، توپ را در زمین ایران بیندازند و در صورت شکست مذاکرات، ایران را مقصر اصلی آن معرفی کنند.
آمریکا و اروپا در نشست عصر سه‌شنبه در مواضعی هماهنگ بر چند گزاره از پیش هماهنگ شده تأکید کردند. اول اینکه نسبت به محدود شدن فعالیت‌های آژانس در ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار بازگشت فوری راستی آزمایی و نظارت آژانس شدند.
آن‌ها در بخش دیگر مواضع خود بر چند محور مشخص متمرکز بودند؛ یکی تأکید بر اینکه «خواسته ایران فراتر از برجام است» و همچنین «فعالیت‌های هسته‌ای ایران مغایر برجام» و دوم اینکه «پنجره فرصت به‌سرعت در حال بسته شدن است» و «اگر مذاکرات شکست بخورد تقصیر ایران است!» جلب آنکه تروئیکای اروپا با فرافکنی و بدون اشاره به نقض تعهدات برجامی از سوی آمریکا و تعلل اروپا در برجام ادعا کردند که ما از سال 2015 تعهدات خود را انجام داده‌ایم! در این نشست، همه طرف‌ها نسبت به مذاکرات وین ابراز امیدواری کرده و خواهان ضرورت بازگشت به برجام و لغو تحریم‌های برجامی شدند. آنتونیو گوترش خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران شد و چین و روسیه هم به ضرورت لغو تحریم‌های آمریکا اشاره کردند اما آنچه بیش از همه رخ می‌نمود تلاش آمریکا و اروپا برای عوض کردن جای بدهکار و طلبکار و مقصرنمایی و اتهام زنی به ایران بود.


تخت‌روانچی: پیشنهادات ایران در وین
منطبق با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است
مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد طی سخنانی در نشست شورای امنیت درخصوص اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ با اشاره به پیشنهادات ایران در وین گفت: ما از ارائه پیش‌شرط یا شرط جدید صحبت نمی‌کنیم. ما از همان شرایطی سخن می‌گوییم که در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ درج شده‌اند؛ همان شرایطی که مبنای برجام را تشکیل می‌دهند؛ و همان شرایطی که به توازن تعهدات متقابل طرفین در برجام منجر شدند.
وی ادامه داد: بدون برآورده شدن کامل این شرایط، برجام برای مردم ایران بی‌فایده است. بنابراین، ما خواستار اجرای کامل، به‌موقع، بدون قید و شرط و قابل راستی‌آزمائی برجام هستیم؛ نه بیشتر و نه کمتر.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: تلاش برای مشروط کردن اجرای برجام به مسائل خارج از آن و یا طرح نظراتی مانند مذاکره مجدد برجام برای گسترش دامنه موضوعی یا جدول زمانی آن و یا پیشنهاداتی نظیر کمتر در برابر کمتر یا بیشتر در مقابل بیشتر، کاملاً غیرقابل‌قبول و محکوم به شکست است.
به فعالیت‌های موشکی خود ادامه خواهیم داد
وی با بیان اینکه «ما بر برچیده شدن مؤثر، یک‌باره و قابل راستی‌آزمائی تمام تحریم‌ها اصرار داریم.» گفت: ما بار دیگر قویاً هرگونه تلاش برای ارائه تفسیر دلبخواه و تحریف شده از بند ۳ ضمیمه (ب) قطعنامه ۲۲۳۱ را با هدف ارتباط دادن آن به پرتاب موشک بالستیک و ماهواره‌بر توسط جمهوری اسلامی ایران را رد می‌کنیم. طبق دلایل فنی و حقوقی مفصلی که ما در نامه‌های متعدد خود به رئیس‌شورای امنیت ارائه کرده‌ایم، پرتاب موشک‌های بالستیک و ماهواره‌برها کاملاً خارج از حیطه شمول قطعنامه ۲۲۳۱ است. تحت حقوق بین‌الملل، برخورداری از برنامه موشکی متعارف یک حق ذاتی است که تحت قطعنامه ۲۲۳۱ نیز به‌هیچ‌وجه منع یا محدود نشده است. ما به فعالیت‌های خود در زمینه موشک‌های بالستیک و ماهواره‌برها که هر دو برای تأمین امنیت و منافع اجتماعی ـ اقتصادی ما ضروری هستند، ادامه خواهیم داد.
در آغاز این نشست، «رز ماری دی کارلو» معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل، گزارش آقای آنتونیو گوترش را در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ قرائت کرد.
دبیرکل سازمان ملل متحد در دوازدهمین گزارش خود از روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت با استقبال از مذاکرات وین بر ضرورت رفع تحریم‌های هسته‌ای یک‌جانبه آمریکا علیه ایران و بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تأکید کرد.
گوترش: تحریم‌های ایران لغو شود
گوترش بر ضرورت رفع تحریم‌های هسته‌ای یک‌جانبه آمریکا علیه ایران و بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تأکید و به‌طور خاص اظهار داشت که رفع تحریم‌های مرتبط با حوزه نفتی ایران، فرآیند احیای برجام را تسهیل خواهد کرد.
نماینده اتحادیه اروپا مدعی شد؛
پیشرفت‌های هسته‌ای ایران مغایر توافق است!
«اولواف اسکوگ» نماینده اتحادیه اروپا نیز در این نشست به نمایندگی از جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی مدعی شد که پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران نگرانی جدی در مورد اشاعه هسته‌ای ایجاد می‌کند. نماینده اتحادیه اروپا مدعی عدم همکاری ایران با بازرسان آژانس شد و ادعا کرد که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران مغایر توافق است.
این مقام اروپایی درعین‌حال از آمادگی ایران برای اجرای کامل برجام استقبال و از خروج آمریکا از این توافق در دولت قبلی ابراز نگرانی کرد و گفت که از لغو تمام تحریم‌های مغایر با برجام استقبال می‌کنیم.
نماینده آمریکا مدعی شد؛
مواضع ایران «غیرواقعی»، «حداکثری»
و «غیرسازنده» است
«لیندا توماس‌گرینفیلد» سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل نیز در سخنانی مدعی شد که آمریکا همچنان مسیر دیپلماسی در مورد بازگشت به پایبندی را دنبال می‌کند.
نماینده آمریکا در سازمان ملل بدون اشاره به نقض برجام از سوی کشورش و کارشکنی‌ها در مسیر اجرای برجام و نیز فضا‌سازی‌ها همزمان با مذاکرات وین مدعی شد واشنگتن آماده لغو تحریم‌ها مغایر با تعهدات برجام است و معتقدیم اگر ایران با حسن نیت به مذاکرات بازگردد ما خواهیم توانست به سرعت به اجرای برجام بازگردیم.
گرینفیلد مدعی شد ما کاملاً آماده‌ایم تا تحریم‌های مغایر با تعهداتمان در برجام را لغو کنیم تا ایران بتواند از مزایای اقتصادی این توافق برخوردار شود.
گرینفیلد مدعی شد بااین‌حال، نمی‌توانیم به ایران اجازه دهیم برنامه هسته‌ای خود را تسریع کند و دیپلماسی هسته‌ای خود را آهسته پیش ببرد.
نماینده آمریکا درباره پیشنهادات ایران در مذاکرات وین که کاملاً مطابق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است، مدعی شد که ایران با اقدامات تحریک‌آمیز هسته‌ای جدید به استقبال ازسرگیری مذاکرات رفته و در مذاکرات به اتخاذ مواضع مبهم، غیرواقعی، حداکثری و غیرسازنده در مورد موضوعات هسته‌ای و تحریم‌ها پرداخته است.
انگلیس: بسیاری از خواسته‌های ایران
فراتر از برجام است!
باربارا وودوارد سفیر و نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل نیز در سخنانی به‌رغم بدعهدی کشورش در طول دوره نقض برجام از سوی آمریکا مدعی شد که انگلیس پیوسته تعهد خود را به قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام نشان داده است.
وی مدعی شد: اولویت ما بازگشت آمریکا به برجام و بازگشت ایران به پایبندی است. ما در وین برای رسیدن به این هدف در حال مذاکره هستیم.
این دیپلمات انگلیسی به‌رغم جدیت و در چارچوب بودن پیشنهادات ایران در وین بر اساس برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ادعا کرد که ایران در طول این مذاکرات، خواسته‌های حداکثری جدیدی را مطرح کرده است که بسیاری از آنها فراتر از برجام است. نماینده انگلیس در سازمان ملل همچنین در تداوم فضا‌سازی‌های غرب و بدون کوچک‌ترین اشاره‌ای به نقض برجام از سوی آمریکا و نیز تعلل اروپا در طول سال‌های انعقاد برجام مدعی شد که ما به یک دوراهی رسیده‌ایم و امیدواریم که ایران یک توافق عادلانه و جامع را انتخاب کند.
فرانسه: ما از سال 2015 تعهدات خود را
انجام داده‌ایم!
نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز در سخنانی ادعا کرد که از سال ۲۰۱۵ فرانسوی‌ها تعهد خود را برای اجرای کامل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نشان داده‌اند.
وی در تداوم هراس‌افکنی از پیشرفت برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران مدعی شد که خواسته‌های ایران در مذاکرات فراتر از توافق است و ما بر سر دوراهی هستیم و ایران دو گزینه دارد.
این مقام فرانسوی سپس در تداوم جنگ روانی و فضا‌سازی‌های غرب برای تحت تأثیر قرار دادن مذاکرات وین و نیز مقصر جلوه دادن ایران، به فروپاشی برجام اشاره کرد و ایران را بجای آمریکا و اروپا متهم کرد.
آلمان: پنجره فرصت
به سرعت در حال بسته شدن است!
نماینده آلمان در سازمان ملل نیز با تکرار ادعاهای مقامات غربی و در راستی هراس آنها از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران مدعی شد که محدود شدن فعالیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران نگران‌کننده است.
این دیپلمات آلمانی نیز با تکرار ادعاهای هم‌پیمانان غربی خود مبنی بر اینکه ما بر سر دوراهی قرار داریم، ادعا کرد که اگر ایران به‌طورجدی وارد فرآیند دیپلماتیک شود، می‌توان به سرعت به یک توافق خوب برای همه طرف‌ها دست یافت.
این دیپلمات آلمانی بدون اشاره به بدعهدی‌های اروپا و نقض برجام از سوی آمریکا مدعی شد که پنجره فرصت به سرعت در حال بسته شدن است.
وی همچنین در تداوم فضا‌سازی‌ها و ایران‌هراسی غرب از پیشرفت برنامه دفاعی بازدارندگی ایران، آن را مغایر قطعنامه ۲۲۳۱ خواند و مدعی شد که ما تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا شاهد موفقیت مذاکرات برجام در وین باشیم.
روسیه: منبع مشکلات کنونی
سیاست‌های آمریکاست نه ایران
«دیمیتری پولانسکی» معاون نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نیز در نشست شورای امنیت، آمریکا را مقصر واقعی وضعیت کنونی دانست و گفت که آمریکا در سال ۲۰۱۸ برجام را ترک کرد و صدمه زیادی به آن زد و برای سایر طرف‌ها جهت اجرای برجام مانع ایجاد کرد.
معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل اظهار کرد که ما تقریباً ۶ ماه صبر کردیم تا دولت بایدن سیاست خود در قبال برجام را مشخص کرد و اکثراً به این امر اشاره نمی‌شود.
این دیپلمات ارشد روسیه در ادامه تصریح کرد که منبع مشکلات کنونی سیاست‌های آمریکا است نه ایران. اکنون آمریکایی‌ها آمادگی خود برای بازگشت به برجام و اجرای آن حرف می‌زنند، این حرف‌ها باید با عمل همراه شود.
وی تصریح کرد: ما معتقدیم اجرای کامل برجام از سوی آمریکا واکنش مثبت ایران را به همراه خواهد داشت و تعهدات خود را اجرا خواهد کرد. این‌ها یک اقدام یک‌جانبه از سوی ایران در ارتباط با تعهدات خود در مورد برجام نیست و نباید به‌عنوان نیت بد از سوی ایران تعبیر شود.
چین: آمریکا تمام تحریم‌ها علیه ایران را
باید لغو کند
سفیر و نماینده چین در سازمان ملل نیز در سخنانی در این نشست بر لغو تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی تأکید کرد و گفت که آمریکا از طریق خروج یک‌جانبه خود از برجام و وضع فشار حداکثری علیه ایران، کشوری است که بحران را آغاز کرده است.
وی تأکید کرد که آمریکا باید تمام تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.
سایر اخبار این روزنامه
تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت مادر حجت‌الاسلام فاضل‌لنکرانی بودجه 1401 در ترازوی کارشناسی قوت‌ها و ابهامات دوستان پنجره باز نماند !(یادداشت روز) اخبار ویژه افشاگری واشنگتن‌پست از حضور ده‌ها خلبان و نظامی صهیونیست در جنگ یمن سهمیه آرد نانوایی‌های کم فروش و گرانفروش کاهش می‌یابد شهید فخری‌زاده همیشه خود را پرورش‌یافته مکتب امام خمینی(ره) می‌دانست «لایحه رتبه‌بندی معلمان» پس از تصویب در مجلس به شورای نگهبان رفت توافق سؤال‌برانگیز با آژانس قبل از پیشرفت در مذاکرات وین تأکید رئیس‌جمهور بر نظارت مستمر بر زنجیره تأمین کالا هیچ‌گونه مداخله‌ای را در برنامه موشکی و سیاست‌های نظامی خود برنمی‌تابیم از عوض کردن جای بدهکار و طلبکار تا مقصرنمایی و اتهام‌زنی به ایران اعتراف روزنامه اصلاح‌طلب به رویکرد منطقی تیم مذاکره‌کننده در وین بودجه 1401 در ترازوی کارشناسی قوت‌ها و ابهامات بودجه 1401 در ترازوی کارشناسی قوت‌ها و ابهامات