اقدام داوطلبانه ایران برای رفع سوء تفاهم در روابط با آژانس

ایران در اقدامی داوطلبانه، اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید به جای دوربین‌های آسیب دیده را به آژانس داده است. به گزارش ایسنا، به دلیل اتمام بخش اصلی بررسی‌های قضائی-امنیتی بر روی دوربین‌های آسیب‌دیده و همچنین نظر به اقدام آژانس در محکوم کردن خرابکاری در مجتمع تسا و پذیرش بررسی فنی دوربین‌ها از سوی کارشناسان ایران قبل از نصب، ایران در اقدامی داوطلبانه، اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید به جای دوربین‌های آسیب دیده را به آژانس داده است. یکی از موضوعات فی مابین ایران و آژانس که در دو سفر شهریورماه و آذرماه گروسی به تهران مطرح شده بود با ابتکار عمل ایران از بروز سوء تفاهم در روابط ایران و آژانس جلوگیری کرد.
بر اساس گزارش نورنیوز، ایران در قبال درخواست آژانس در خصوص تعویض دوربینهای آسیب دیده در اقدام خرابکارانه علیه مجتمع تسا در کرج از ابتدا به صراحت اعلام کرده بود که تا زمانی که نهادهای مسئول، بررسی‌های فنی و امنیتی خود را برروی دوربین‌های مذکور انجام ندهند، اجازه سرویس یا تعویض دوربین‌ها داده نخواهد شد.
از سویی ایران با یادآوری وظیفه صیانتی آژانس در قبال اعضاء خود بر لزوم واکنش مدیرکل آژانس به اقدامات تروریستی و خراب‌کارانه علیه برنامه هسته‌ای کشورمان به عنوان حداقلی‌ترین کار ممکن تاکید داشت. بر این اساس و به دلیل اتمام بخش اصلی بررسی‌های قضائی -امنیتی بر روی دوربین‌های آسیب‌دیده و همچنین نظر به اقدام آژانس در محکوم کردن خرابکاری در مجتمع تسا و پذیرش بررسی فنی دوربین‌ها از سوی کارشناسان ایران قبل از نصب، ایران در اقدامی داوطلبانه، اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید به جای دوربین‌های آسیب دیده را به آژانس داده است. نکته مهم اینکه صدور این مجوز به هیچ وجه نقض‌کننده قانون مجلس شورای اسلامی نبوده و بر اساس همان قانون، تصاویر ضبط‌شده توسط این دوربین‌های جدید مانند تصاویر دوربین‌های قبلی در اختیار آژانس قرار نخواهند گرفت و همچنان نزد سازمان انرژی اتمی ایران محفوظ خواهند ماند.
گروسی: ارتباط‌مان با دولت جدید ایران را دیر شروع کردیم
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگویی مواضع این نهاد بین‌المللی را درباره نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران و تحولات پیرامون مذاکرات توافق هسته‌ای در وین مطرح کرد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگویی با این خبرگزاری، آن چه محدودیت‌های بازرسان آژانس در ایران می‌خواند را موجب در بر داشتن این خطر دانست که «تصویری بسیار تیره و تار» از برنامه هسته‌ای ایران ارائه دهد. گروسی گفت، او می‌خواهد به ایران بگوید اگر می‌خواهد «کشوری مورد احترام در جامعه جهانی باشد»، «هیچ راهی برای دور زدن» بازرسان آژانس ندارد. او در بخش دیگری از این گفتگو با توجه به اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی ایران که دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات ایران را، جز برای تعویض و تعمیرات فنی تجهیزات نظارتی آژانس در آن ها، محدود می‌کند، مطرح کرد: اگر جامعه بین‌المللی نتواند از طریق ما، از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وضوح ببینید چه تعداد سانتریفیوژ وجود دارد یا چه ظرفیتی ممکن است داشته باشند، تصویری که پیش رویتان قرار می‌گیرد، تیره و تار است. تنها توهم تصویر واقعی را به شما می‌دهد. به همین دلیل است که اهمیت دارد. گروسی این موضوع را که در عملیات خرابکارانه تاسیسات ساخت سانتریفیوژهای کرج از دوربین‌های نظارتی آژانس استفاده شده است، «واقعا نامعقول» تلقی کرد. او در بخش دیگری با تاکید بر این که در مذاکرات سیاسی احیای توافق هسته‌ای در وین مشارکتی نداشته است، تایید کرد پیشرفتهای ایجاد شده در برنامه هسته‌ای ایران از زمان خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای وعدم پایبندی به آن، به معنای این است که باید تغییراتی در توافق اصلی ایجاد شود. مدیر کل آژانس در این باره گفت: واقعیت این است که ما با ایرانی بسیار متفاوت مواجهیم. ۲۰۲۲ با ۲۰۱۵ خیلی فرق دارد، تا آنجا که باید اصلاحاتی در کار باشد که این وقایع جدید را در نظر بگیرد تا بازرسان ما بتوانند از هر چه روی میز مذاکرات سیاسی توافق شد، بازرسی به عمل بیاورند. گروسی درباره سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران گفت: هیچ کشور دیگری جز کشورهایی که تسلیحات هسته‌ای می‌سازند، به این سطوح بالا (در غنی سازی) نمی‌رسند. بارها گفته‌ام این به معنای آن نیست که ایران یک سلاح هسته‌ای دارد. اما به معنای این است که این سطح از غنی‌سازی مستلزم اقداماتی سرسختانه در زمینه راستی آزمایی است. او درباره رویکردهای دولت جدید ایران در زمینه مذاکرات وین و تعامل با آژانس گفت: آن‌ها دیدگاه‌های سرسختانه‌ای درباره تعاملات ایران با آژانس و شرکای توافق هسته‌ای دارند. او همکاری با دولت رئیسی را «کندتر از حد انتظار» توصیف کرد و افزود: می‌توانم بگویم ما ارتباطمان را واقعا دیر شروع کردیم. گروسی درباره ساخت و سازها در نزدیکی تاسیسات نطنز و فردو گفت ایران درباره این ساخت و سازها به آژانس اطلاع‌رسانی کرده است و بازرسان او پیگیر پیش رفت کار در این تاسیسات هستند. مدیر کل آژانس با تاکید بر این که بازرسان آژانس باید توان نامحدودی برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران داشته باشند، بیان کرد: مشکل اینجاست که هرچه بیشتر زمان می‌گذرد و توان ثبت اتفاقات در حال رخ دادن از دست می‌رود، وقتی این توانایی دوباره برگردد، بازرسان بر می‌گردند و دوباره شروع می‌کنند به چیدن اجزای این جورچین در کنار هم. ممکن است شکاف‌هایی وجود داشته باشد و داشتن این شکاف‌ها خوب نیست.