سازمان ملل: تحریم‌های ایران را لغو کنید

«آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد از امریکا خواست تحریم‌های اعمال‌شده علیه جمهوری اسلامی ایران را طبق مفاد توافق هسته‌ای برجام رفع کند.
به گزارش فارس، گوترش این درخواست را در دوازدهمین گزارش فصلی سازمان تحت نظر خود که به تازگی به کمیته قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تقدیم شده مطرح کرده است. دبیرکل سازمان ملل در این سند تصریح کرده است: «علی‌رغم مشکلات به وجود آمده در اجرای برجام در سال‌های اخیر همیشه بر این باور بوده‌ام که این توافق بهترین گزینه موجود برای محقق کردن اهداف دیپلماسی چندجانبه و امنیت منطقه‌ای، به گونه‌ای که منافع اقتصادی برای مردم ایران به ارمغان بیاورد، می‌باشد.» گوترش در یکی از بندهای این گزارش از امریکا خواسته تحریم‌ها علیه ایران را طبق آنچه در برجام تصریح شده رفع کند. او تأکید کرده است: «من یکبار دیگر از ایالات متحده می‌خواهم تحریم‌ها را به نحو مشخص‌شده در توافق رفع یا مشمول معافیت کند، معافیت‌های مربوط به مبادلات نفت با جمهوری اسلامی ایران را تمدید کند و معافیت‌های مربوط به پروژه‌های منع اشاعه هسته‌ای در چارچوب توافق را کاملاً از سر بگیرد. این گام‌ها برای تسهیل اجرای کامل و مناسب برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ضروری هستند.» دبیرکل سازمان ملل همچنین از تلاش‌ها برای بهبود روابط با جمهوری اسلامی ایران نیز حمایت کرده است. او تصریح می‌کند: «ابتکارهای دوجانبه و چندجانبه برای بهبود روابط با جمهوری اسلامی ایران که بایستی مورد ترغیب قرار گرفته و تقویت شوند اینجانب را دلگرم می‌کند.»
رزماری دیکارلو (Rosemary DiCarlo)، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل ضمن قرائت گزارش گوترش گفت: «من از امریکا می‌خواهم همان طور که در برجام آمده، تحریم‌های ایران را لغو کند و تسهیلاتی برای تجارت نفت ایران ایجاد کند.»
وی در نشست شورای امنیت برای بررسی پرونده هسته‌ای ایران گفت: «همراه با دبیرکل سازمان ملل برای درخواست از دولت امریکا به منظور لغو یا تعلیق تحریم‌ها در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و تمدید معافیت‌های مربوط به تجارت نفت با ایران به واشنگتن سفر می‌کنم.»


وی افزود: «ما کشورهای عضو سازمان ملل و بخش خصوصی را به همکاری با ایران دعوت می‌کنیم و از آنان می‌خواهیم در این خصوص از ساز و کارهای موجود از جمله ساز و کار حمایت بین‌المللی از تبادل تجاری (اینستکس) و توافق تجاری سوئیس درباره کالاهای بشردوستانه استفاده کنند.» این مقام سازمان ملل که در شورای امنیت سخن می‌گفت، اضافه کرد: «کاهش تحریم‌ها برای برخی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز مهم است. برای مثال باید تحریم‌ها کاهش یابد تا امکان انتقال اورانیوم غنی شده از ایران در ازای اورانیوم طبیعی فراهم شود.»
اگر شروط ایران پذیرفته نشود، دستیابی به توافق بی‌فایده است
مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت برای بررسی برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما هیچ پیش شرط یا شروط جدیدی را در مذاکرات وین مطرح نکرده‌ایم، بلکه این همان شروطی است که به تعهدات متقابل منجر شد. اگر شروط مطرح شده از سوی ایران در مذاکرات وین اجرا نشود، دستیابی به توافق هیچ فایده‌ای برای ملت ایران نخواهد داشت.
وی افزود: برخی کشور‌ها شما را فریب می‌دهند و چنین وانمود می‌کنند که اصرار ما بر بازیابی حقوق‌مان، اتخاذ مواضع سخت و غیرمنعطف است. برخی کشور‌ها به گونه‌ای رفتار می‌کنند انگار ایران توافق منع گسترش سلاح هسته‌ای را نقض کرده است.
تخت روانچی تصریح کرد: به محض اینکه طرف مقابل به صورت کامل به پایبندی به تعهدات خود بازگردد، ایران به‌صورت فوری از همه تدابیری که اتخاذ کرده است، عقب‌نشینی خواهد کرد. ما بر ضرورت لغو همه تحریم‌ها علیه ایران اصرار داریم. ما به ارائه ضمانت‌هایی نیاز داریم که اطمینان کسب کنیم توافق بار دیگر نقض نخواهد شد.
نماینده ایران خاطرنشان کرد: برنامه هسته‌ای ایران تحت تدابیر راستی‌آزمایی شفافی قرار گرفته است که شدیدترین و سخت‌ترین نمونه از زمان تأسیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است. مذاکرات وین می‌تواند موفق باشد، البته اگر طرف مقابل اراده سیاسی داشته باشد. موفقیت مذاکرات از طریق اتهام زنی و ارعاب امکانپذیر نیست.
تأکید چین و روسیه بر لغو تحریم های ایران
همچنین در مقابل مواضع اتهامی سه کشور اروپایی علیه ایران، نمایندگان روسیه و چین با انتقاد از سیاست فشار حداکثری امریکا علیه ایران همزمان با مذاکرات خواستار لغو تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی امریکا علیه ایران شدند. دیمیتری پولیانسکی، نماینده روسیه در نشست شورای امنیت برای بررسی برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما باید به دیپلماسی برای موفقیت در مذاکرات هسته‌ای فرصت بدهیم. ما باید درک کنیم مذاکرات وین روندی ساده نیست که به سرعت به نتیجه برسد. وی افزود: تداوم سیاست فشار حداکثری امریکا علیه ایران همزمان با مذاکرات وین، سیاست مناسبی نیست. همچنین نماینده چین در نشست شورای امنیت برای بررسی برنامه هسته‌ای ایران گفت: خروج امریکا از توافق هسته‌ای، پرونده هسته‌ای را به سرعت به سوی بدتر شدن پیش برد. مذاکره تنها راه حل بحران پرونده هسته‌ای ایران است. تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه ایران باید لغو شود.
وی افزود: امریکا باید تحریم‌های غیرقانونی خود را علیه ایران لغو کند. تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران، نقض معیار‌ها و موازین بین‌المللی است. ایران نیز باید تفاهم لازم را برای رفع نگرانی طرف‌ها از توسعه توان هسته‌ای خود نشان دهد. اگر صلح در خاورمیانه محقق نشود، همه جهان متضرر خواهد شد. ما به ایران واکسن کرونا ارسال کرده‌ایم و به تلاش‌های خود برای کمک به ایران ادامه می‌دهیم.