سود 70 درصدی دلال ها


مدیریت نادرست و جزیره‌ای و نظام معیوب توزیع باعث شده است تا دلالان حاصل دسترنج کشاورزان را به ثمن بخس بخرند و با دریافت سودی چندبرابری با قیمتی‌ بالا به دست مصرف‌کننده برسانند. امروزه کشاورزی نه تنها موجب رشد و توسعه کشورها را فراهم می‌کند، بلکه در تأمین نیاز مردم با انواع محصولات از قبیل کشاورزی، صیفی، دام و طیور، آبزیان و … نقش بسزایی دارد اما حضور دلالان و سلف‌خرها در زنجیره از مزرعه تا سفره مردم باعث شده است سود فروش محصولات کشاورزان و باغداران زحمتکش نصیب دلالان و واسطه‌گران و از طرفی ضرر و زیان آن نصیب کشاورز و مردم شود.
خواجه‌پور کشاورز البرزی که در زمینه کشت صیفی‌جات فعالیت دارد در این رابطه اظهار کرد: هر ساله زمینی را برای کشت محصولات لوبیا، کاهو، گوجه، بادمجان، خیار، بامیه اجاره می‌کنم اما عدم وجود مکانی برای عرضه محصولات در استان باعث شده است، محصولات یاد شده توسط دلال به فروش برسد و در این میان سودی نصیب بنده نمی‌شود.
وی با بیان اینکه شغل اصلی من کشاورزی است، تصریح کرد: برخی مواقع از سال وقتی سودی نصیبم نمی‌شود، مجبورم محصولات را برای فروش سر چهارراه‌ها ببرم، همچنین گاهی هم مستقیم به دست مصرف‌کننده می‌رسانم، اما توزیع این محصولات به این شکل هم‌زمان بر و هم کمی غیراصولی، همچنین امکان فاسدشدن محصولات وجود دارد.
کشاورز دیگری با اشاره به اینکه اکثر باغداران و کشاورزان به دلایل مختلف مانند وجود واسطه‌ها دچار ضرر می‌شوند، خاطرنشان کرد: بنده با امید فراوان با سرمایه ۵ تا ۶ میلیارد تومان گلخانه‌ای احداث کردم، اما بعد از گذشت یک سال هنوز گاز گلخانه وصل نشده است و مسئولین ابرای تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز برای تسهیل این امر کوتاهی می‌کنند. وی با بیان اینکه دریافت مجوز از مسئولین با موانع فراوانی همراه است، گفت: حتی برای دیوارکشی اطراف زمین و جلوگیری از ورود حیوانات و ممانعت از ورود سارقین به داخل زمین نیز همکاری لازم از سوی مسئولین صورت نمی‌گیرد.