نرخ ارز و افزایش تیراژ، قیمت خودرو را کاهش نمی‌دهد فاصله واقعیت بازار تا کاهش قیمت

کیمیا نجفی
قیمت دلار طی روزهای اخیر روند کاهشی را طی کرده و همین مسئله سبب کاهش قیمت خودروهای داخلی، وارداتی و مونتاژی در بازار آزاد شده است. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، در گفت‌وگویی ضمن تاکید بر اینکه افزایش قیمت‌ رسمی خودروهای داخلی تاثیر چندانی در قیمت خودرو در بازار آزاد نداشته است، از شروع کاهش قیمت‌ خودروها در بازار در پی کاهش نرخ ارز که از روز (دوشنبه) اتفاق افتاده است، خبر داده است.
کاهش جزئی قیمت خودرو در روزهای اخیر و همچنین صحبت‌های وزیر صمت درخصوص افزایش ۵۰ درصدی تولید و کاهش قیمت تمام شده در سال آینده این پرسش را مطرح می‌کند که آیا می‌توان به ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو در ماه‌های آتی امیدوار بود یا خیر؟ کارشناسان پاسخ‌های متفاوتی را برای این پرسش مطرح می‌کنند. برخی‌ها معتقدند با افزایش تولید می‌توان به کاهش قیمت‌ها امیدوار بود و این در حالی است که عده‌ای بر این باورند که کاهش قیمت در بازار خودرو مسئله‌ای دور از ذهن است و نباید انتظار ارزانی از این بازار داشت.
فربد زاوه کارشناس بازار خودرو با اشاره به کاهش قیمت جزئی طی روزهای اخیر در بازار خودرو و وعده‌ها برای ریزش قیمت‌ها به واسطه افزایش تولید در ماه‌های آتی به «ابتکار» گفت: برای بررسی وضعیت بازار خودرو معیار را خودروی ۲۰۶ در نظر بگیریم. هنگامی که آقای فاطمی‌امین وزیر صمت شدند خودروی ۲۰۶ حدود 230 میلیون تومان بود اما ظرف چهار ماه این خودرو به حدود ۲۸۸ میلیون تومان رسید و حالا از ۲۸۸ میلیون تومان به ۲۸۳ میلیون تومان رسیده و این کاهش جزئی را ریزش و آن افزایش را یک تغییر جزئی می‌دانند. من بارها اشاره کرده‌ام که وزیر صمت در حوزه‌ای وعده می‌دهد که نمی‌تواند کاری را از پیش ببرد چراکه مسئله افزایش قیمت خودرو در بازار ناشی از سیاست‌های پولی، نبود درآمد دولت و مشکلات کلان اقتصادی است و اصلاً ربطی به مسئله خودروسازی ندارد.‌


ارز دماسنج اقتصاد است
این کارشناس بازار خودرو در ادامه صحبت‌هایش به رابطه نرخ ارز و قیمت خودرو در بازار اشاره کرد و در پاسخ به این پرسش که کاهش قیمت ارز طی روززهای اخیر چقدر در کاهش قیمت‌ها تاثیر داشته است، گفت: نرخ ارز دماسنج اقتصاد است به عبارت دیگر نرخ ارز در زمان تورم زودتر از از کالاهای دیگر خود را نشان می‌دهد چراکه حساسیت ارز از دیگر کالاها بیشتر بوده لذا اثر تورمی را در ارز بسیار سریع‌تر از بخش‌های دیگر می‌بینیم. وی اظهار کرد: در روزهای اخیر یک مسئله در فضاهای مجازی به کرات پرسیده و بررسی می‌شد و آنهم این بود که در دولت قبل دلار ۲۷ هزار تومان بود و در آن زمان پراید به ۷۰ میلیون تومان رسید اما اکنون که دلار در مرز ۲۷ هزار تومان قرار می‌گیرد، پراید ۱۷۰ میلیون تومان شده است. مسئله این است که نرخ ارز عامل مستقیم و تعیین‌کننده قیمت در بازارهای دیگر نیست و فقط بر پایه نرخ ارز می‌توان حدس زد چه اتفاقی برای قیمت در بازارهای دیگر رخ خواهد داد. این در حالی است که وقتی نرخ ارز کاهش پیدا می‌کند باز هم نمی‌توانیم بگوییم که تورم کاهش پیدا کرده و فقط نشان‌دهنده این است که دولت توانسته به صورت بخشی ارز بیشتری را تزریق و قیمت را برای مدتی متعادل کند. بنابراین نرخ ارز به طور مستقیم تاثیری بر قیمت در بازار خودرو نخواهد داشت.
صنعت خودروسازی موتور تورم در اقتصاد ایران است
زاوه در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تاثیر افزایش تولید خودرو در کاهش قیمت اشاره کرد و در این خصوص گفت: افزایش تولید قطعاً منجر به کاهش قیمت خودرو نخواهد شد. صنعت خودروسازی خود موتور تورم در اقتصاد ایران است و در شرایط فعلی با توجه به صورت‌های مالی با افزایش تیراژ اتفاقی که رخ می‌دهد این است که میزان تورم تولیدی را افزایش داده‌ایم.
وی اظهار کرد: افزایش تیراژ نهایتاً بتواند تورم بخشی (حوزه بازار خودرو) را کنترل کند. آنهم به شرطی که خود عامل موتور تورمی اقتصاد کلان نشود. یعنی برای کاهش تورم بخشی باید ساختار مالی مثبت باشد و پولی که بابت فروش خودرو گرفته می‌شود بیشتر از هزینه‌های تولید خودرو شود و تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد افزایش تیراژ تورم در جامعه ایجاد خواهد کرد.
این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: افزایش تیراژ الزاماً باعث کاهش تورم نمی‌شود و بعضاً حتی می‌تواند باعث افزایش تورم نیز شود و با فرمولی که اکنون جلو می‌رویم افزایش تیراژ منجر به افزایش تورم در اقتصاد ایران خواهد شد. بنابراین نمی‌توان امیدوار بود که با افزایش تولید قیمت‌ها در بازار خودرو کاهش یابد و اصرار بر دیالوگ‌های پوسیده تنها وضعیت را بدتر خواهد کرد.
زاوه همچنین با اشاره به روش پیش‌فروش خودروسازان و تاثیر آن در مدیریت قیمت‌ها افزود: روش فروش سه ماهه و ۹ ماهه چون منجر به افزایش عرضه کل در بازار نشده است نتوانست قیمت‌ها را مدیریت کند. به عبارت دیگر تا زمانی که عرضه کل تغییر نکند روش فروش تاثیری در قیمت مقطعی بازار ندارد چه برسد به قیمت‌ها در بلندمدت.
سایر اخبار این روزنامه