آخرین بهانه غرب هم خاموش شد

بنابر اعلام حسین امیرعبدالهیان وزیر خارجه، ایران سه شنبه شب با آژانس انرژی اتمی به توافقی رسید که می‌تواند زمینه را برای ادامه همکاری ایران و آژانس هموار کند. با این حال، رئیس سازمان انرژی اتمی در سایه تداوم برخی مواضع غیرسازنده به ویژه از جانب سه کشور اروپایی، تأکید کرده که حل برخی مسائل نیازمند سپری شدن زمان است. حسین امیرعبداللهیان دیروز از توافقی خوب با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سخن گفت که می‌تواند با برطرف کردن برخی نگرانی‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، در جهت ادامه همکاری‌های متقابل با آژانس مؤثر باشد. اگرچه وی به چند و، چون این توافق اشاره نکرد، اما بنابر اطلاعاتی که خبرگزاری تسنیم در تشریح این توافق منتشر کرده، تهران در قالب اقدامی داوطلبانه، به آژانس اجازه می‌دهد دوربین‌های جدید به جای دوربین‌های آسیب دیده مجتمع تسا واقع در کرج جایگزین شوند. این اقدام از این جهت اهمیت دارد که یکی از موارد اختلاف تهران و آژانس که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دو سفر اخیر خود به آن اشاره کرده بود، به همین موضوع مربوط می‌شود. روز چهار شنبه محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در جمع خبرنگاران به سؤالات مربوط به تعامل ایران و آژانس پاسخ داد و از منظری که به نظر می‌رسد جنبه فنی و کارشناسی مسئله را مورد توجه قرار داده است، گفت: «در جریان مذاکرات با رافائل گروسی هنوز توافقی درباره تأسیسات هسته‌ای ایران در کرج حاصل نشده است.» اسلامی خاطرنشان کرد که مذاکرات با آژانس به نتیجه نرسیده است، اما حل برخی مسائل زمان بیشتری می‌برد و تأسیسات کرج بر اساس مفاد برجام مشمول توافق پادمانی ایران و آژانس نیست.
تداوم لجاجت آژانس و اروپایی‌ها
گروسی در ادامه ساز ناکوک موضع‌گیری علیه ایران در گفتگو با آسوشیتدپرس درباره محدودیت فعالیت بازرسان این نهاد در ایران و افزایش تولید اورانیوم با خلوص مورد استفاده در تسلیحات اتمی موضع‌گیری کرده که از دید وی به ابهام جهانی درباره برنامه‌های ایران منجر شده است. او در مورد روابط آژانس و ایران گفته است: «ما باید با هم کار کنیم و من اطمینان حاصل خواهم کرد که آن‌ها درک کنند که ما شریک‌شان هستیم.» مدیرکل آژانس در گفتگو با العربیه هم موضوع بازرسی را به میان کشید و گفت: «گفتگو‌های هسته‌ای بدون اتمام عملیات بازرسی موفق نخواهد بود و بازرسی تأسیسات هسته‌ای ایران به دیگر طرف‌ها ضمانت می‌دهد. ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را افزایش داده و از تمامی خطوط عبور کرده است.» وی همچنین تأکید کرد که نقش آژانس تضمین اجرای هرگونه توافقی است که می‌توان به آن دست پیدا کرد. گروسی به رغم این خط و نشان کشیدن‌ها، عصر دیروز اعلام کرد که در روز‌های آینده دوربین‌های این نهاد در مجتمع تسای کرج نصب خواهد شد. وی گفت: «امیدوارم که بتوانیم به گفتگو‌های سازنده خود برای رسیدگی و حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی مانده در ایران ادامه دهیم.»
نمایندگان دائم سه کشور اروپایی طرف مذاکره با ایران در سازمان ملل متحد نیز روز سه شنبه در یک موضع‌گیری سینوسی دیگر از یک طرف از مواضع ایران انتقاد کردند: «ایران از مصالحه‌هایی که پس از چندین هفته مذاکرات سخت به دست آمده بود، عقب‌نشینی کرده و در عین حال درخواست‌های حداکثری بیشتری را ارائه کرده است. ما به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که تشدید برنامه هسته‌ای ایران، برجام را به طور کامل از بین خواهد برد.» این سه کشور در عین حال گفته‌اند: «اکنون در‌های دیپلماتیک برای ایران به منظور انجام یک توافق کاملاً باز است. ایران باید بین فروپاشی برجام و یک توافق منصفانه و جامع به نفع مردم و ملت ایران یکی را انتخاب کند.» آن‌ها بار دیگر با روی آوردن به سیاست تکراری تهدید، گفتند: «ادامه تشدید تنش هسته‌ای ایران به این معنی است که ما به سرعت در حال رسیدن به پایان راه هستیم.»


امریکا تحریم‌های برجامی را لغو کند
مجید تخت روانچی در جریان جلسه سه شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد با تأکید بر اینکه پیشنهاد‌های ایران در وین کاملاً منطبق با مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است، گفت: «اگر طرف‌های دیگر اراده سیاسی واقعی برای احیای برجام دارند، باید شجاعت لازم و کافی برای پذیرش اجرای کامل، مؤثر و قابل راستی‌آزمایی همه تعهدات خود ذیل برجام را داشته باشند.» همچنین رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح، به شورای امنیت گفت: «من از ایالات متحده می‌خواهم تحریم‌های خود را همانطور که در توافق ذکر شده لغو کند یا به حالت تعلیق درآورد و معافیت‌های مربوط به تجارت نفت با جمهوری اسلامی ایران را تمدید کند.» دی کارلو ایران را هم به همکاری فراخوانده است.
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز چهار شنبه به شدت رویکرد طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران را به باد انتقاد گرفت و با تأکید بر عزم جزم تیم جدید ایران گفت: «موضع کشور‌های اروپایی در مذاکرات تعجب‌برانگیز است، گویی که آن‌ها برای اولین بار پشت میز مذاکرات نشسته‌اند و تا حدی مواضع غیرمنطقی اتخاذ می‌کنند».
وی با بیان اینکه جریان مذاکرات طبیعی است و احتمال اینکه نتیجه مثبت باشد، زیاد است، یادآور شد: «برای روسیه و همه طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات این مهم است که گفتگو از چارچوب توافق اولیه برجام سال ۲۰۱۵ خارج نشود، چرا که روسیه با برجام پلاس مخالف بوده و اینجا صحبت فقط از بازگشت به توافق اولیه برجام است.»