رونمایی از ۹ دستاورد کاربردی هسته‌ای

در دومین نمایشگاه دستاورد‌های علمی، پژوهشی و فناوری پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای، روز گذشته با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی از ۹ دستاورد پژوهشگران در سازمان انرژی اتمی ایران رونمایی شد. یک فناوری جدید در بهینه‌سازی سوخت راکتور تحقیقاتی شهید فخری‌زاده، تولید بذر‌های چندین نوع محصول کشاورزی و نیز فناوری حذف آلاینده‌های هسته‌ای از جمله این دستاورد‌ها هستند. محققان سازمان انرژی اتمی در نمایشگاه پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای، برای سرطان‌های پروستات، روده و سر و گردن هم رادیو دارو‌هایی عرضه کرده‌اند. رادیو دارو به هر دارویی گفته می‌شود که در ساختار آن یک رادیو ایزوتوپ وجود داشته باشد. رادیوایزوتوپ‌ها در واقع عناصر ناپایداری هستند که با توجه به ساختار اتمی‌شان از خود پرتو منتشر می‌کنند. رادیو دارو‌ها از مشتقات رادیواکتیو (موادی که از خود نور منتشر می‌کنند) هستند که به مریض تزریق یا خورانده می‌شود.
پرتو‌های منتشر شده از رادیو دارو‌ها شامل پرتو‌های آلفا، بتا و گاما است که دارای طول موج و سطح انرژی متفاوتی هستند و بر همین اساس می‌توانند در فرایند‌های مختلف تشخیصی و درمانی به کار گرفته شوند.
فناوری جدید سوخت هسته‌ای در راکتور فخری‌زاده
در پزشکی هسته‌ای مفید‌ترین داروها، آن دسته‌ای هستند که رادیوایزوتوپ‌های آن منتشر‌کننده پرتو گاماست، زیرا پرتو‌هایی را که از این مواد در درون بدن تابش می‌شوند می‌توان از بیرون بدن به سادگی تشخیص داد. روز گذشته در دومین نمایشگاه دستاورد‌های علمی، پژوهشی و فناوری پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای از ۹ دستاورد پژوهشگران در سازمان انرژی اتمی ایران رونمایی شد.


در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که با حضور محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، معاونان این سازمان، رؤسای پژوهشکده‌ها و جمعی از پژوهشگران و اعضای هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای برگزار شد، از «تولید و عرضه نمونه ارتقا یافته شتاب‌دهنده الکترواستاتیک»، «سیستم تشخیص برخط و برون‌خط نشتی سوخت در سامانه مدار آزمون سوخت هسته‌ای راکتور تحقیقاتی شهید دکتر محسن فخری‌زاده»، «نمونه اولیه سامانه جت پلاسمای سرد برای درمان سرطان»، «ساخت پوشش‌های پلیمری هوشمند با قابلیت شناسایی و حذف آلاینده‌های هسته‌ای»، «مرجع پژوهشی اطلاعات هسته‌ای» و «تولید بذر‌های چندین نوع محصول کشاورزی پرکاربرد از طریق پرتو افشانی» رونمایی شد.
«سامانه تعیین نشتی سوخت در محفظه سیپینگ» (محفظه‌ای برای نگهداری دارو)، «تولید و عرضه نمونه ارتقای یافته شتاب‌دهنده الکترواستاتیک» (برای تولید دارو)، «تولید ایزوتوپ پایدار کربن به روش لیزری» (به منظور تشخیص بیماری) هم از دیگر فناوری‌های عرضه شده در نمایشگاه فناوری‌های هسته‌ای است.
حوزه سلامت به دلیل تحریم‌ها در اولویت است
در این نمایشگاه همچنین از سه رادیوداروی درمانی و یک رادیوداروی تشخیصی شامل یک رادیو دارو جهت استفاده بالینی در درمان هدفمند سرطان پروستات، رادیو دارو برای درمان تومور‌های سر و گردن، یک رادیو دارو برای کنترل تومور‌های سرطان کلون (همان سرطان روده) و همچنین رادیوداروی جدیدی جهت تصویربرداری از مهره‌های استخوانی در گردن رونمایی شد. به گزارش تارنمای سازمان انرژی اتمی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در بازدید از نمایشگاه پژوهش و فناوری با تأکید بر کاربردی کردن ایده‌هایی که به سمت پژوهش و فناوری می‌روند، گفت: حوزه سلامت به دلیل تحریم‌های ظالمانه‌ای که دامن کشور را فراگرفته، در اولویت است. این سازمان با استفاده از ظرفیت‌های خود و تعاملی که با جامعه بین‌الملل، محیط علمی و پژوهشی و مراکز پژوهشی داخل کشور دارد، سعی می‌کند با ایجاد فرصت‌های متفاوت در هر رشته‌ای و جلب مشارکت‌ها، زمینه‌های صنعتی‌سازی و تجاری‌سازی نتایج پژوهشی را فراهم کند.
استفاده سالی یک میلیون بیمار از خدمات انرژی اتمی
محمد اسلامی در مراسم رونمایی از سه رادیو داروی درمانی و بازدید از نمایشگاه پژوهش و فناوری افزود: سالانه یک میلیون بیمار از خدماتی که سازمان انرژی اتمی در بخش پزشکی و جامعه سلامت کشور ارائه می‌کند، بهره‌مند می‌شوند. کاربردی کردن ایده‌های پژوهش و فناوری، رویکرد سازمان انرژی اتمی است و به دلیل رسالت و مسئولیت قانونی خود باید با سیاست‌های پابرجا به منظور کمک به پژوهش کشور در همه زمینه‌ها یاری‌رسان باشیم. گفتنی است سازمان انرژی اتمی در برنامه‌ای جدید، توسعه کاربرد پرتو‌های هسته‌ای در اقلیم ایران را هم مورد ارزیابی قرار داده‌است؛ یعنی در حوزه کشاورزی، آب، خاک و به ویژه بذر‌ها با کمک پرتوها، استاندارد‌سازی و دیررس کردن میوه‌جات و سبزیجات و کنترل آفت‌ها برنامه‌هایی در نظر گرفته و با طرح یک برنامه جامع و استفاده از آمایش سرزمین، جهت مدیریت بهتر محصولات، اقلیم ایران را به ۱۲منطقه تقسیم‌بندی کرده‌است. سازمان انرژی اتمی یک ظرفیت ۱۰هزار مگاواتی را هم در چند سایت نیروگاهی پیش‌بینی کرده تا بتواند با مشارکت‌هایی که جلب خواهد شد و استفاده از ظرفیت‌های صنعتی و علمی کشور، نیروگاه‌های هسته‌ای را گسترش دهد. این سازمان تولید حداقل ۱۰هزار مگاوات برق هسته‌ای (۱۰ برابر بیشتر از برق تولیدی نیروگاه بوشهر) را در نظر دارد که البته این برنامه بسیار بزرگ نیازمند سرمایه‌گذاری ۴۰میلیارد دلاری است.
دومین نمایشگاه دستاورد‌های علمی، پژوهشی و فناوری پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای با مشارکت ۵ پژوهشکده انرژی اتمی یعنی پژوهشکده‌های کاربرد پرتوها، فیزیک و شتابگرها، فتونیک و فناوری‌های کوانتومی، پلاسما و گداخت هسته‌ای، کشاورزی هسته‌ای و مرکز مهندسی مواد با دستاورد‌هایی در حوزه‌های مختلف علمی و پژوهشی برگزار شد.