باران قربانی شد

دامپزشک سابق ارم: باران باید به اروپا می‌رفت نه کنیا اما لجبازی و سودجویی کردند
آفتاب یزد - گروه شبکه: قصه تلخ «باران» با مرگش به پایان رسید. شامپانزه‌ای که از بدو تولدش با سختی‌های بسیاری روبرو بود. زمانی که در باغ وحش ارم به دنیا آمد مورد خشونت مادرش قرار گرفت به همین خاطر باران را از مادرش جدا کردند تا به او آسیبی نرسد. مادرش که مرد، او به مدت سه سال با پدرخوانده‌اش یعنی ایمان معماریان یکی از دامپزشکان باغ وحش ارم زندگی کرد. پدر خوانده‌ای که تمام تلاشش را برای زنده نگه داشتن باران انجام داده بود و در این راه از هیچ کاری کوتاهی نکرد. البته در این میان باران مدتی را هم بدون پدرخوانده‌اش در تنهایی گذراند. اما باران باید به زندگی اجتماعی و گروهی باز می‌گشت چون لازمه زندگی شامپانزه ها، زندگی اجتماعی است. بنابراین بعداز ۴ سال تصمیم بر این شد که باران شامپانزه (که نامش را از بارانی که زمان تولدش می‌بارید انتخاب کرده اند) را از باغ وحش ارم در ایران به «پناهگاه شامپانزه‌های سوئیت‌واترز» در کنیا منتقل کنند. این اتفاق در تیرماه امسال رخ داد و باران برای همیشه و به امید یک زندگی بهتر ایران را ترک کرد. اما حالا خبر می‌رسد که باران شامپانزه در کنیا کشته شده است.
> نحوه کشته شدن باران
طبق قوانین کنیا همه شامپانزه‌های جدید باید تحت یک دوره قرنطینه ۹۰ روزه قرار بگیرند که باران نیز دوره قرنطینه خود را از زمان ورودش به پناهگاه با موفقیت به پایان رسانده و از قرنطینه به زیستگاه اصلی شامپانزه‌ها منتقل شده بود. او در مرحله اولیه ادغام با دیگر شامپانزه‌ها در یک مرکز، نگهداری می‌شد که در آن می‌توانست با شامپانزه‌های دیگر تنها از راه دور و بدون تماس فیزیکی در تماس باشد. این مرحله برای کمک به آن‌ها برای آشنایی با یکدیگر ضروری است تا بتوانند مرحله بعدی ادغام را طی کنند. اما باران قفل ایمنی را شکست و خود را به منطقه جداسازی شامپانزه‌های دیگر رساند. به گزارش ایسنا، سایت رسمی «پناهگاه شامپانزه‌های سوئیت‌واترز» در توئیتی با اعلام این خبر افزود: «نزاع بین باران و شامپانزه‌های دیگر رخ داد و حضور مراقبان حفاظتگاه برای جلوگیری از حادثه، موثر واقع نشده و در این درگیری باران دچار جراحات شدید شد و به رغم اقدامات انجام گرفته، این حیوان تلف شد.» از آنجا که قرار بود باران، جوان‌ترین عضو این خانواده بزرگ با وجود ۳۴ شامپانزه باشد، مسئولان این حفاظتگاه نسبت به از دست دادن آن ابراز تاسف بسیار کرده‌اند.


> مجموعه «ارم» پیگیر بررسی قصور مجموعه کنیایی خواهد بود
اکنون در پی این اتفاق، پارک ارم اطلاعیه‌ای منتشر کرد. به گزارش ایلنا، متن اطلاعیه به شرح زیر است:
«بچه شامپانزه موسوم به باران که طی سنوات پیش به دلیل نپذیرفته شدن توسط خانواده‌اش به تنهایی زندگی می‌کرد، در نهایت با همکاری سازمان محیط زیست و باغ‌وحش ارم در تیر ماه امسال به یکی از خوشنام‌ترین مراکز نگهداری از شامپانزه‌های بی‌سرپرست در آفریقا که محل زندگی بومی این حیوان بود فرستاده شد تا علاوه بر پاسخ به خواسته‌های علاقمندان حیات وحش، زمینه برای زیست اجتماعی این شامپانزه میان همسالانش فراهم شود. انتقال موفق باران به مرکز سوئیت واتر کنیا با همکاری محیط زیست و مسئولان وزارت خارجه، تا جایی مورد اقبال علاقمندان به این بچه‌شامپانزه قرار گرفت که بسیاری از فعالان این بخش تلاش کردند این موفقیت را نتیجه زحمات و پیگیری‌های خود اعلام کنند. اما پس از انتقال این بچه شامپانزه به آفریقا و علیرغم گذشت بیش از ۵ ماه از انتقال وی به کنیا و طی شدن مراحل قرنطینه در مرکز سوئیت واتر، متاسفانه اعلام شد این شامپانزه محبوب، طی درگیری با سایر شامپانزه‌های این مرکز، جان خود را از دست داده است. علی‌ایحال با توجه به مسئولیت مرکز سوئیت واتر کنیا در نگهداری از این گونه جانوری، مجموعه ارم از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران در کنیا پیگیر بررسی قصور این مجموعه و مسئولیت آن در قبال این اتفاق خواهد بود.»
> کنیا عذرخواهی کند!
اما دامپزشک سابق باغ وحش ارم و پدرخوانده باران گفت: «این اتفاق به علت یک خطا رخ داده است چرا که باران توانایی بازکردن درب را نداشته است. حداقل کاری که کنیا می‌تواند انجام
دهد یک عذرخواهی برای اشتباه‌شان است.» ایمان معماریان در گفت و گو با برنا، درباره علت مرگ باران، شامپانزه نارس باغ‌وحش ارم گفت: «این طور که اعلام شده باران درب جایگاهی که در آنجا زندگی می‌کرده است را باز کرده و از تونلی که بین
جایگاه او و جایگاه اصلی سایر شامپانزه‌های بالغ بوده به میان آن‌ها رفته و آن‌ها او را کشته‌اند.» وی افزود: «حدود یک هفته پیش این خبر توسط یکی از آن دامپزشک‌ها به من داده شد و من گفتم بایستی حتما این خبر را به صورت شفاف اعلام کنید.» معماریان با اشاره به اینکه باغ وحش تهران پس از فرستادن باران به کنیا مالکیتی روی او نداشته است اظهار کرد: «از نظر بین‌المللی این مساله و خطای بوجود آمده قابل پیگیری است اما در هر حال فرستادن باران تصمیم سازمان محیط زیست و باغ‌وحش تهران بوده است.» دامپزشک سابق باغ وحش ارم ادامه
داد: «ما خیلی تلاش کردیم تا باران به مرکز یتیم خانه‌ای در اروپا فرستاده شود، جایی که تجربه و امکانات بیشتری فراهم باشد اما تصمیم این دو ارگان این بود که باران به کنیا فرستاده شود.» وی با اشاره به اینکه باغ وحش تهران باید مسئولیتی در این باره به عهده بگیرد بیان کرد: «سازمان محیط زیست و باغ وحش تهران انتخاب کردند تا این شامپانزه به کدام یتیم خانه برود. مسئولیت مرگ باران با کنیاست چراکه درب را نبسته بودند، خود شامپانزه توانایی باز کردن درب را ندارد اما در نهایت مسئولیت این انتخاب با این ۲ سازمان ایرانی است.» معماریان درباره وضعیت نگهداری شامپانزه‌ها در کنیا تشریح کرد: «به جز سفیر ایران در کنیا هیچ فرد دیگری از محل نگهداری بازدید نکرده که به ایشان هم اجازه بازدید از همه مراحل را ندادند. نکته قابل ذکر این است که کشور کنیا شامپانزه ندارد و یک یتیم خانه‌ای است که شامپانزه‌ها را از نقاط دیگر به آنجا می‌آوردند.» دامپزشک سابق باغ وحش ارم افزود: «هیچ شامپانزه دیگری به سن باران در آن محل نگهداری نمی‌شده و همه آنان بالغ بوده‌اند. باران در عمرش هیچ شامپانزه دیگری ندیده بود و برای معرفی او نیازمندیک پروسه یکی دوساله بودند چراکه شامپانزه‌ها اگر به یکدیگر معرفی نشوند بسیار پرخاشگرانه رفتار می‌کنند.» معماریان در پایان تصریح کرد: «این اتفاق به علت یک خطا رخ داده است چرا که خود او توانایی انجام باز کردن درب را نداشته است. حداقل کاری که کنیا می‌تواند انجام دهد یک عذرخواهی برای اشتباه‌شان است. اشتباهی که باغ وحش ارم درباره مادر باران انجام داد.» معماریان همچنین از مسئولان ارم و مدیران باغ وحش و تصمیم گیرندگان این جا به جایی گلایه کرد و گفت: «با لجبازی و سودجویی باران به کشورهای اروپایی فرستاده نشد، اما خوشحال بودیم که از اتاقک تاریک ارم رفته است.» این دامپزشک با انتقاد از برخی دوستداران محیط زیست که حمایت از این شامپانزه را با توجه به گونه بومی اشتباه دانسته بودند، گفت: «این حیوان نمونه‌ای از مدیریت حیات وحش ایران بود که با لجبازی و سودجویی از بین رفت.»
> واکنش کاربران
اکنون کاربرانی به مرگ باران واکنش نشان داده اند.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «اگر گوش به حرف آن دکتر دامپزشک که از آن نگهداری کرده بود، کرده بودند، زنده بود».
دیگری نوشت: «من خیلی دوسش داشتم. ای کاش توی ایران شرایط نگهداریش بود. خیلی حیف هست که از اینجا برن و نابود بشن».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «خیلی ناراحت کننده است. این طفلک در اسارت به دنیا آمد مادرش به همین شکل کشته شد. در تنهایی و قفس بزرگ شد و آخرش اینطور غریب کشته شد. این شاید درسی باشد برای ما که بگذاریم حیوانات زندگی در محیط طبیعی و آزادانه خود را داشته باشند».
یکی دیگر از کاربران گفته است: «رفته بود تا زندگی بهتری داشته باشه غافل از اینکه سرنوشت تصمیم دیگری برایش گرفته بود. کاش می‌دانستیم چطور باید با حیوانات رفتار کنیم تا مجبور نباشیم به کشورهای دیگر بفرستیمشون»