سید حامد مرندی تناقض‌های حاکمیتی در فضای مجازی

روز گذشته با انتشار اخباری از اظهارات وزیر ارتباطات در خصوص طرح صیانت، این طرح دوباره مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت و موجی از نارضایتی را ایجاد کرد، سخنانی که در اخبار، تاکید بر لزوم فیلترینگ برای سالم سازی فضای مجازی داشت و دلیل این امر را گره خوردن فضای مجازی با زندگی مردم و ضرورت قاعده‌مند شدن این فضا برای دفاع از حقوق مردم اعلام کردند که البته چند ساعت بعد تکذیب گردید و به گونه‌ی دیگری بیان شد. حال سوال اینجاست که این قواعد دقیقا چه هستند و چرا در این دولت، قواعد با مهر محرمانه تبیین می‌گردند و چرا قاعده‌مندی به معنی فیلترینگ است؟
اگر مردم عادی ندانند، نمایندگان محترم مجلس و وزیر جدید ارتباطات به خوبی می‌دانند که بر اساس شاخص‌های آزادی دسترسی به اینترنت در سال ۲۰۲۱ که بر اساس شاخص‌های متنوعی نظیر موانع دسترسی، میزان نقض حقوق کاربران و محدودیت محتوا سنجیده می‌شود؛ کشور ایران پس از کره شمالی و چین، بسته‌ترین اینترنت جهان را دارد و عملا بدون فیلترشکن‌ها، بهره برداری از اینترنت ناممکن شده و حقیقت تلخ‌تر اینکه با وجود سازمان گسترده تحریم‌های ضد کشورمان، عملا بهره‌برداری و دسترسی به بسیاری از خدمات از سوی جامعه جهانی برای مردم کشورمان محدود شده است و این موضوعات سبب شده تا هر روز بر ریسک کار و مخاطرات فعالین حوزه کسب و کارهای مجازی افزوده شود و در آینده نزدیک، شاهد کاهش سرمایه گذاری در این بخش و بروز خسارات بیشتر به مردم، خواهیم بود.
مسئولان یک بار برای همیشه در پیشگاه ملت توضیح دهند که حقوق کاربران فضای مجازی در دسترسی آزاد به اطلاعات و نیز توجه به مشاغل خرد و کلان شکل گرفته در بستر این فضا، فارغ از دغدغه‌های مالیاتی و امنیتی دولت حاضر، چه می‌باشد و آیا بستن فضا باعث بهتر شدن وضعیت اقتصادی کشور خواهد شد و پاسخ دهند که تاثیر این دست اقدامات بر حوزه کسب و کار، آیا به درصد افراد فاقد شغل خواهد افزود یا خیر؟
اکنون برای مردم نگران از آینده کشور در حوزه حاکمیت فضای مجازی سوال پیش آمده که بستن گسترده اینترنت در سالهای گذشته چه دستاوردی برای صیانت از حقوقشان داشته که صیانت بیشتر از آن در مقطع سخت حاضر، می‌خواهد ایجاد کند و آیا در ذات اینگونه طرح‌ها، مردم دغدغه واقعی هستند و یا فشار نهادهایی خاص نظیر جریان فیلترینگ تلگرام که سبب ایجاد خسارت گسترده به بیت‌المال از محل مابه التفاوت بهای تمام شده اینترنت به دلیل استفاده گسترده از فیلترشکن‌ها و نیز بحران‌های امنیتی ناشی از این ابزار ایجاد کرده است، باعث شرایط حاضر می‌باشند.


بنظر می‌رسد پس از صد روز از شروع کار وزیر محترم ارتباطات می‌بایست پاسخ دهند که چرا به جای تمرکز روی شرح وظایف خود منجمله نظارت بر اجرای طرح‌ها و پروژه‌های کلان ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور بهبود دسترسی به اینترنت، افزایش کیفیت خدمات، ارتقاء امنیت سایبری کشور و رفع موانع با ایجاد دسترسی سریع داخلی، چرا در حوزه قانون‌گذاری دخالت دارند و چرا در صد روز گذشته هر روز وضع اینترنت بدتر شده و کیفیت دسترسی دچار مشکلات زیادی شده است؟ اگر واقعا علت کیفیت پایین اینترنت پس از شروع کار دولت سیزدهم، قطع لینک دریایی است، چرا هیچ اقدام موثری برای عادی شدن شرایط یا بنا کردن مسیرهای دسترسی جایگزین، انجام نمی‌دهند.
در سطح کلان‌تر اما اظهار نظرها و جهت‌گیری‌ها به گونه‌ی دیگری است، چنانچه مقام معظم رهبری فرمودند:‌ «مسئله مدیریت فضای مجازی جزو مسائل مهم ما است. این مسئله، مسئله بلندمدت هم نیست بلکه مسئله کوتاه‌مدت و میان‌مدت و جزو مسائل نزدیک ما است که باید به آن توجه شود و امثال اینها مسائل کلیدی‌ای وجود دارد. توجه کنید دچار حاشیه‌ها نشوید، دچار مسائل فرعی و بی اولویت نشوید.» و در جای دیگر فرمودند که ایران جزو ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی در دنیا قرار بگیرد و بسیاری فرمایشات داهیانه با تاکید بر رویکرد فرصت محور در مواجهه با فضای مجازی داشته‌اند که به نظر می‌رسد با بی توجهی به آنها، تنها در حال کاشت بذر نا امیدی و خروج سرمایه‌های ارزشمند انسانی از کشور هستیم.
باید دقت کنیم در عصری که جهان به سوی ابر شهرهای مجازی نظیر متاورس در حرکت است و در همین همسایگی ما، عربستان مشغول سرمایه‌گذاری با ارزش صدها میلیارد دلار، برای ایجاد شهر هوشمند بوده و امارات قصد دارد به ۱۰۰ هزار برنامه‌نویس و فارغ‌التحصیل دانشگاهی در زمینه‌ی برنامه‌نویسی، ویزای طلایی امارات اعطا کرده و از طریق آن با ایجاد ۱۰۰۰ شرکت بزرگ دیجیتال طی پنج سال آینده، بازار دیجیتال و زیرساخت‌های لازم برای تولید نوآوری و خلاقیت در حوزه فضای مجازی را آماده‌سازی کند، در کشور ما سالهاست که به دنبال فیلتر کردن و قطع دسترسی مردم به پلتفرم‌های مختلف هستند و چیزی که کاملا مشخص است این است که امروز، بی شک دچار مسائل فرعی و بی الویت شده‌ایم.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» تبعات ناامیدی و پشیمانی برنامه‌سازان سال‌های دور بر جامعه را بررسی کرد رویای سوخته «خانه سبز» سید حامد مرندی تناقض‌های حاکمیتی در فضای مجازی لزوم نگاه ویژه به افزایش سرمایه بانک مسکن اراده دولت مردمی برای تحقق وعده مسکنی یک پژوهشگر حوزه آب و محیط زیست مطرح کرد بحران خاک خطرناک‌تر از بحران آب ترکیه با کاهش بی‌سابقه ارزش لیر به کدام سو می‌رود؟ اردوغان در پیچ عبور از بحران وزیر ارتباطات: طرح صیانت باید اتفاق بیفتد زمین لرزه با تهران چه خواهد کرد؟ تردیدها برای آمادگی پایتخت مقابل زلزله احتمالی از اظهارنظر درمورد حوادث ۸۸ تا «عدم رعایت اصل ساده زیستی» ادامه حاشیه های یک رد صلاحیت قالیباف در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش: اگر اقتصاد ما به گِل نشسته به دلیل دولتی‌سازی است نه تحریم وزیر ارتباطات: طرح صیانت باید اتفاق بیفتد اولیانوف اعلام کرد دور بعدی مذاکرات؛ اواخر دسامبر یا اوایل ژانویه هشدار ژنرال‌های آمریکایی نسبت به احتمال وقوع جنگ داخلی از اظهارنظر درمورد حوادث ۸۸ تا «عدم رعایت اصل ساده زیستی» ادامه حاشیه های یک رد صلاحیت