رأی 67 درصدی مردم به سیاست‌ها و اقدامات رئیس‌جمهور

  سرویس سیاسی –

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی اخیرا نتایج چند نظرسنجی خود درخصوص میزان محبوبیت و عملکرد آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و همچنین رئیس‌قوه قضائیه را منتشر کرده است.
در بخشی از این نظرسنجی از پاسخگویان پرسید شد«آیا سیاست‌ها و اقدامات آقای رئیسی را به عنوان رئیس‌جمهور تأیید می‌کنید یا خیر؟» طبق نتایج، ۶۶.۷ درصد مردم همچنان سیاست‌ها و اقدامات رئیسی را تأیید می‌کنند.


حمایت بی‌سابقه مردم از رئیسی
در نظرسنجی‌های معتبر بین‌المللی
موضوع حمایت مردم ایران از اقدامات رئیس‌جمهور سیزدهم صرفا به رسانه‌ها و مراکز افکار سنجی داخلی محدود نیست و پیشتر نیز برخی موسسات و نهاد‌های معتبر بین‌المللی نیز رضایت مندی بالای مردم ایران از عملکرد رئیسی را تایید کرده‌اند.
تارنمای گالوپ (از معتبرترین موسسات نظرسنجی در جهان) اواخر مهرماه گذشته آخرین داده از نظرسنجی خود را منتشر کرد که طبق آن،اکثریت مردم ایران از عملکرد دولت آیت‌الله رئیسی رضایت دارند و آن را تایید می‌کنند.
همچنین نتایج نظرسنجی گالوپ با نظرسنجی دیگری که چندی پیش دانشگاه مریلند و مرکز افکارسنجی ایران‌پل انجام داده‌اند، مطابقت و همسویی قابل توجهی داشت.
در آن نظرسنجی نیز این نتیجه به دست آمده که مردم ایران علاوه‌بر نگاه خوشبینانه به دولت رئیسی از ایالات متحده رویگردان شده‌اند و به سیاست جدید جمهوری اسلامی ایران در نگاه به شرق، نگاه مثبتی دارند.
محبوبیت بالای رئیس‌جمهوری ایران در نظرسنجی‌ها، در شرایطی که پروپاگاندای رسانه‌ای لحظه‌ای علیه او متوقف نمی‌شود؛ از یک سو ریشه در همتی شبانه‌روزی برای کاستن از مشکلات مردم دارد و از سوی دیگر حکایت از بازگشت امید به جامعه ایران است.
هر چند برخی رسانه‌ها دلیل رضایتمندی مردم و محبوبیت بالای رئیس‌جمهوری را عملکرد موفق دولت در واکسیناسیون تحلیل کرده‌اند‌، اما در کنار این موضوع عوامل مهم دیگری چون تلاش شبانه‌روزی دولت برای بهبود شرایط و صداقت و آشنایی مستقیم و بی‌واسطه با مشکلات مردم را می‌توان عنوان کرد.
راز رضایتمندی مردم
از اقدامات آیت‌الله رئیسی
رئیسی با وعده‌های مشخص و دقیقی وارد عرصه انتخابات شد، وعده‌هایی که حتی در روزهای پس انتخابات نیز بر روی آنها تاکید ویژه داشت؛ واکسیناسیون عمومی در برابر ویروس کرونا یکی از همین وعده‌ها بود که با توجه به عملکرد گذشته، بسیاری تحقق این وعده دولت سیزدهم را نشدنی و یا بسیار سخت توصیف می‌کردند.
در کنار این وعده، طرح موضوع آرامش بخشی به بازار و جلوگیری از شدت افزایش قیمت‌ها مسئله دیگری بود که از دید برخی وعده‌ای بزرگ محسوب می‌شد که اجرایی کردن آن به زمان زیادی نیاز داشت؛ رئیس‌جمهور اما از روزهای پیش از تشکیل رسمی کابینه و بلافاصله پس از تشکیل دولت با ترکیب جدید، تا امروز، تحقق وعده‌های مهم ارائه شده را در دستور کار قرار داد.
در کنار پافشاری بر وعده‌هایی نظیر پیشبرد واکسیناسیون عمومی و آرامش بخشی به اقتصاد، مسئله تحقق آنها نیز به دغدغه‌ای جدی برای رئیس‌جمهور و ارکان دولت تبدیل شد.
جامعه نیز در همان روزهای ابتدایی نشانه‌های تحقق وعده‌های دولت را مشاهده کرد و افزایش سرعت واکسیناسیون توانست موج آسیب‌های کرونا را در کشور کاهش دهد.
ورود ۱۰۰ میلیون دُز واکسن کرونا در کمتر از ۳ ماه از آغاز دولت و تزریق همین میزان واکسن به صورت شبانه‌روزی، توانست باعث کاهش ۷۰۰ درصدی فوتی‌ها در کشور شود.
دولت سیزدهم با شناخت دقیق مخاطرات اپیدمی کرونا برای کسب و کارها و فضای اشتغال کشور، سرعت اجرای اولین وعده خود را در بالاترین سطح قرار داد و حتی رئیس‌جمهور نیز شخصا وارد عرصه تسهیل ورود واکسن به کشور شد.
این اقدام دولت باعث شد تا زمینه بازگشت برخی از اموری که ماه‌ها از چرخه خدمات‌دهی و کسب درآمد خارج شده بودند، دوباره به صورت فعال به فضای اشتغال بازگشته و زمینه بهبود وضعیت معیشتی بخش مهمی از جامعه را فراهم شود.
روند کنترل اپیدمی کرونا توسط دولت سیزدهم، تنها محدود به سیستم درمانی نبود و دیگر بخش‌های دولت نظیر وزارت امورخارجه، وزرای اقتصادی و... دیگر بخش‌ها نیز به صورت فعال برای تحقق پایه‌ای‌ترین وعده دولت تلاش کردند تا راه برای تحقق وعده‌های دیگر دولت باز شود.
آرامش بخشی با بازار ملتهب
وعده‌ای بزرگ اما محقق شده
آشفتگی بازار و کاهش شدید میزان سبد معیشتی مردم، از ابتدای فروردین تا اواسط تابستان امسال موضوعی بود که برخی سیاستمداران کهنه کار را نیز برای ورود به عرصه انتخابات مردد می‌کرد؛ کمبود و تعلل جدی در توزیع از نهاده‌های کشاورزی گرفته تا برخی کالاهای ضروری باعث آسیب رسیدن جدی به نظام توازن قیمت در عرصه و تقاضا در کشور شده بود.
همین کمبود حتی به کالاهای اساسی کشور سرایت کرده و به دلیل برخی کوتاهی‌ها، کمبود جدی در ذخیره‌‌سازی محصولات استراتژیکی ماننده گندم نیز به چشم می‌خورد؛ کمبود ۸ میلیون تنی گندم مسئله بود که دولت سیزدهم در همان روزهای ابتدایی با آن مواجه شد که می‌توانست منجر به کمبود آرد در نانوایی‌ها و بحران تبدیل شود.
دولت سیزدهم اما با اتخاذ تدابیر دقیق و تشکیل کارگروه ویژه با همکاری بخش‌های مختلف دولت و دیگر نهادهای کشور، تامین منابع مالی مورد نیاز برای خرید تضمینی گندم و همچنین تامین ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی و نهاده‌های کشاورزی و کود را دستور کار قرار داد.
این اقدام دولت در کنار اقدامات مشابه برای حفظ امنیت غذایی مردم در روزهای گذشته، باعث جلوگیری از بروز یک بحران در سبد غذایی جامعه شد.
دولت همچنین برای کاهش التهابات رخ داده در بازار تولید گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و دیگر کالاهای اساسی موجود در سبد خانوارها، توزیع مناسب و دقیق ارز ترجیحی برای واردات نهاده‌های دامی، را در دستور کار قرار داد و از سوی دیگر تنظیم شبکه توزیع، باعث جلوگیری از افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها شد.
در مجموع این اقدامات دولت، میزان رشد تورم که به ۴۴.۵ درصد در مردادماه رسیده بود در مهرماه به ۳۸.۴ درصد رسید؛ روندی که با توجه به تداوم اقدامات مثبت دولت و تلاش برای توزیع مناسب کالا در کشور، روند ادامه دار کاهش تورم در کشور را رقم خواهد زد.
نکته‌ای که باید مورد توجه جدی قرار گیرد این است که دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی، در شرایطی در جایگاه اداره کشور مستقر شدند که با بحران کرونا و تورمی نزدیک به ۵۰ درصد مواجه بودند و قطعا حل تمامی مشکلات کشور به زمانی بیشتر از مدت زمان بسیار کوتاه فعلی نیاز دارد.
اما حرکت دولت در راستای تحقق وعده‌ها و بروز نشانه‌های قابل ارزیابی در این زمینه، جامعه را نسبت به بهبود وضعیت کشور به ویژه شاخص‌های اقتصادی و معیشتی، امیدوار کرده است.
محبوبیت امیدآفرین
رئیس‌جمهور دولت سیزدهم
به هر روی تایید اقدامات و سیاست‌های رئیس‌جمهور از سوی اکثریت مردم جامعه در نظرسنجی‌ها از یک سو برای خارج‌نشینان مدعی ناامیدی جامعه ایران مهم است و از سوی دیگر برای مسئولان و دولتمردان اهمیت دارد. هجمه به رئیسی نه از زمان شروع دولتش بلکه از همان زمستان سال گذشته و با جدی‌تر شدن حضورش در انتخابات کلید زده شد و پس از آغاز دولت سیزدهم هم وعده‌ها را بی‌آنکه فرصتی برای تحقق دهند؛ غیرقابل تحقق دانستند و هجمه‌ها را آغاز کردند.
حال با وجود چنین پروپاگاندایی‌، نظرسنجی‌ها حکایت دیگری دارند. قدر مسلم آن است که شناخت جامعه ایران و تاثیرگذاری بر مردم این سرزمین، پروسه‌ای راحت نیست و تلقین‌های اینترنشنالی نمی‌تواند بستر فروپاشی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور را فراهم آورد. به نظر می‌رسد مدعیان دشمنی با جمهوری اسلامی باید به این واقعیت آگاهی یابند که امید و اعتماد مردم به آینده کشور را نمی‌توان چنین آسان از آنها گرفت.
نتایج این نظرسنجی‌ها همچنین برای دولت و رئیس‌جمهوری از آن روی مهم است که رسالت و مسئولیت آنها را در ادامه مسیر خدمت‌رسانی به مردم سنگین‌تر از همیشه می‌کند، اعتماد و امید مردم به دولت که در قالب تایید اقدامات و سیاست‌های رئیسی نمایان شده است، در صورتی می‌تواند به احیای این دو عنصر حیاتی در جامعه ایران منجر شود که دولت مسیر صادقانه و پرتلاش خود را برای بهبود شرایط ادامه دهد و ضمن دوری از احساس و تلقین کفایت اقدامات خود، راه‌حل‌هایی برای بهبود معیشت و اقتصاد مردم در دستور کار قرار دهد.
سایر اخبار این روزنامه