آقای شهردار! بهشت زهرا (س) محل تفریح نیست

آفتاب یزد- گروه شبکه: علیرضا زاکانی از وقتی که شهردار تهران شده است، با اقدامات و اظهار نظرهایش همیشه حاشیه درست کرده است. این بار با پیشنهادی که داده در صدر اخبار قرار گرفته است. او که به تازگی به بهشت زهرا(س) تهران رفته گفته است: «باید موضوع بهشت‌گردی را در میان مدارس رواج دهیم که این مهم با کمک و همکاری آموزش و پرورش میسر خواهد شد.» این پیشنهاد زاکانی در حالی است که بهشت گردی با روحیه لطیف کودکان کاملا در منافات است به همین خاطرهم است که با انتقادهای بسیاری روبرو شده است. در این راستا سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران می‌گوید: «وقتی ما برنامه‌ای را اجرا می‌کنیم باید چند ملاحظه داشته باشیم؛ اینکه انگیزه، علاقه و ارزش‌های شخصی در تصمیم‌گیری‌ها برای عموم مردم در هر حوزه‌ای نباید مبنا و ملاک باشد.» وی ادامه می‌دهد: «بهشت زهرا (س) محل تفریح نیست و ما زمانی به بهشت زهرا (س) می‌رویم که عزیزی را از دست داده و مجبور به حضور در آن مکان باشیم. دیدن این فضاها برای بچه‌ها مناسب نیست. بچه‌ها به پارک و مکان تفریحی نیاز دارند؛ به موزه و امکانات ورزشی که حالشان خوب شود. البته متناسب با سن کودکان آگاهی‌هایی در این حوزه به آن‌ها داده می‌شود، اما باید قبل از اینکه از این دست برنامه‌ها را عمومی کنیم، به مخاطب آن هم فکر کنیم. به نظر نمی‌آید چنین پیشنهاداتی تبدیل به برنامه مستمر شود که حتی والدین دانش‌آموزان با آن موافقت کنند. باید پیشنهادات فرهنگی اجتماعی با کار کارشناسی بیشتر و جویا شدن دیدگاه‌های مخالف هم باشد. زیرا قرار است این تصمیم‌گیری‌ها برای کل مردم باشد و ذی‌نفعان هم از این تصمیمات حمایت کنند.»
> چرا بچه برخی مسئولان به سوئیس بروند و بقیه به قبرستان!
محمد مهاجری فعال رسانه‌ای اصولگرایان که در حمایت از روحانی توئیت میزد نیز به طرح «بهشت زهرا (س) گردی»
علیرضا زاکانی شهردار تهران واکنش نشان داده و نوشته است: «آقای‎زاکانی در یک بدسلیقگی آشکار که اسمش را مدیریت نوین شهری گذاشته، خواستار حضور و گردش دانش آموزان در‎بهشت زهرا (س) شده است. دوست عزیزی برایم نوشته: بچه‌های مردم بیایند بهشت و...؟»


> تورهای بهشت‌گردی برای کودکان غیراخلاقی است؟
از سوی دیگر سیامک زندرضوی، جامعه‌شناس حوزه کودک، درباره پیشنهاد تورهای بهشت‌گردی به مدارس گفته است: «ایده پیوند نسل نو با درگذشتگان از نگاه احترام به آنان می‌آید و اتفاق تازه‌ای هم نیست، این نگاه مبتنی‌بر این است که به گذشته احترام بگذاریم و راه گذشتگان را ادامه دهیم، اما پیش از این برای جامعه‌ای مهم بوده که در بخش ساختاری زندگی اش، در درجه اول «پیرسالاری» اهمیت داشته است. کودکانی که در این دو سال تجربه ازدست‌دادن عزیزی را داشته‌اند یا درباره‌اش شنیده‌اندیا خوانده و مشاهده کرده‌اند و خلاصه درگیر این مسئله بوده‌اند... نگاه شهرداری که چنین پیشنهادی می‌دهد در واقع نگاهی است که ریشه در نگاه مرگ‌دوستی دارد، همان نگاه گذشته شفاهی دارد که باید به پیرها اهمیت داد و فرهنگی که شفاهی بود و در سنگ قبر خلاصه می‌شد، این پیشنهاد با حقوق کودکان متناقض و برخلاف حقوق کودکان و پیمان‌نامه حفظ حقوق کودکان است. ما هنوز در دوران کرونا هستیم و کودکان به بازی و شادی نیاز دارند. آن‌ها در این دو سال خواسته و ناخواسته غم‌هایی را تحمل کرده‌اند. غم‌هایی که به خاطر فقدان و ازدست‌دادن‌های این دوران بوده و نباید با بردن آن‌ها به گورستان، غمی مضاعف و باری اضافه را به آن‌ها تحمیل کرد. این یک پیشنهاد غیراخلاقی است. »
> واکنش کاربران
بهشت گردی زاکانی نیز با بازتاب‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «مردم میرن تورهای جهانگردی ما بریم تورهای قبرستان گردی! خنده داره بخدا بابا تورو خدا مردم ساده هستند دیگه بدبخت‌ترشون
جلوه ندید».
کاربر دیگری گفته است: «لطفاً از این پیشنهادات برای بچه‌های مردم ندهید. آیا بچه‌ها ونوه‌های خودتونو برای تفریح می‌برید قبرستون؟ مدرسه‌ها همینطوری برای شادی بچه‌ها برنامه‌ای ندارند، دیگه شما نمی‌خواد بیشتر از این تز شادی بخش برای بچه هامون بریزید».
دیگری نوشت: «مگه بهشت زهرا(س) جای گردشه اونم برای بچه ها!».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «ما بچه فقیرا جامون توی قبرستونه. بهشت جای آدمای پولداره».
کاربران دیگر نوشته اند: «شهردار خیلی علاقه‌مند هست دفتر کارش رو ببره بهشت زهرا(س) تا حسابی به معنویت برسه»، «آقای زاکانی در مدیریت شهری نیز همین رویه را در پیش گرفته‌اند، به جای اینکه به شهر برسند طرح میدهند»، «آقای زاکانی جان شما چرا فرزندانت را برای تفریح و گردش بهشت زهرا نمی‌برید فرزند شما برای تفریح گردش به خارج بروند و تحصیل کنند و فرزندان مردم برای تفریح و گردش به بهشت زهرا بروند»، «واسه بچه‌های ما قبرستون و مرگ و مقاومت اقتصادی و نخوردن و نپوشیدن تجویز میکنن به خودشون که میرسه...!»، «هرچه را برای خود می‌پسندی. برای دیگران هم بپسند. بهشت زهرا(س) جایگاه ابدی همه هست اما تصور کن روحیه یک دانش‌آموز در بهشت زهرا(س) ویک دانش آموز در سوئیس»، «خدا خیرت بده برای بچه‌های ما نسخه نپیچ. اگر هم پیچیدی همونی باشه که برای بچه‌های خودت پیچیدی. بچه‌ها گناه دارن که گردششون بشه قبرستون... به جای تفریح و شادی و شکوفایی استعدادشون»، «این ترویج افسردگی هست. بعیده آقای دکتر، شما پزشکید با روان دانش‌آموزان هم بازی!»، «واقعا بهشت زهرا (س) مکان آموزشی برای دانش آموزه جناب شهردار؟ با این تفکرات...همیشه یک نسل رو به همه چی بدبین می‌کنیم».