شهادت سفیر مقاومت

سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته از شهادت حسن ایرلو، سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن، بر اثر ابتلا به کرونا خبر داد.
به‌گزارش ایرنا، شهید ایرلو که از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی بود، در محل مأموریت خود به کرونا مبتلا شد و به‌دلیل همکاری دیرهنگام برخی کشورها و سنگ‌اندازی دولت سعودی برای انتقال بموقع وی به تهران، در شرایط نامناسبی از نظر وضع جسمانی به کشور بازگشت. این دیپلمات کشورمان با‌وجود به کارگیری همه مراحل درمانی برای بهبود وضعیت بیماری‌اش، سحرگاه روز گذشته در یکی از بیمارستان‌های تهران به فیض شهادت نایل آمد.  سخنگوی وزارت امورخارجه شنبه گذشته در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره وضعیت سفیر کشورمان در یمن، از ابتلای وی به کرونا خبر داده و گفت: آقای ایرلو از چند روز قبل مبتلا به ویروس کرونا شده و با توجه به ضرورت رسیدگی پزشکی به ایشان، وزارت امورخارجه برای انتقال وی به کشورمان برای معالجات لازم، تماس‌ها و رایزنی‌هایی را با برخی کشور‌های منطقه به عمل آورد که سرانجام منجر به فراهم شدن مقدمات لازم برای انتقال ایشان شد. به‌نظر می‌رسد منظور خطیب‌زاده از همکاری دیرهنگام برخی از کشورها در انتقال حسن ایرلو به تهران برای درمان، دولت عربستان سعودی است که مانع پرواز هواپیمای کشورهای عربی برای انتقال سفیر ایران شد.
سوابق شهید ایرلو
شهید ایرلو که هنگام شهادت 63 سال داشت، یک سال پیش به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن منصوب شد. به‌گزارش ایسنا، ایرلو متولد ۱۳۳۷ در شهر ری تهران و از دیپلمات‌های با سابقه وزارت امور خارجه و کارشناس ارشد حوزه عربی و شبه‌جزیره عرب بوده است. مسئول میز یمن در وزارت امور خارجه ایران پس‌ از آغاز جنگ این کشور در سال ۲۰۱۵، هماهنگ‌کننده کمک‌های انسان‌دوستانه ایران به یمن پس از آغاز جنگ (اعزام هواپیماهای کمک‌رسانی و کشتی نجات و پس از آن کمک‌رسانی با هماهنگی سازمان ملل و...) از دیگر فعالیت‌های ایرلو است. ایرلو همچنین پیش از تصدی این سمت، در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ معاون دستیار ویژه وزیر خارجه در امور یمن بوده است. یک سال بعد از این که دولت نجات ملی یمن در مرداد ماه ۱۳۹۸ «ابراهیم محمد الدیلمی» را به‌عنوان سفیر فوق‌العاده و سفیر تام‌الاختیار جمهوری یمن در ایران انتخاب کرد، جمهوری اسلامی ایران نیز بعد از پنج سال، حسن ایرلو را به‌عنوان سفیر جدید خود در یمن راهی صنعا پایتخت این کشور کرد. شهید ایرلو، هشتم آبان ماه ۱۳۹۹ رونوشت استوارنامه خود را به «هشام شرف» وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن تقدیم و در ۱۴ آبان ۱۳۹۹ نیز استوارنامه خود را به «مهدی مشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن تقدیم کرد. پس‌از اعلام رسمی اقامت سفیر ایران در یمن، حضور و فعالیت ایرلو در یمن مورد اعتراض دولت مستعفی منصور هادی قرار گرفت. دولت ایالات متحده امریکا نیز در ادامه موضعگیری‌های خود علیه سفیر ایران در یمن، در ۱۸ آذرماه حسن ایرلو را تحریم کرد.  یک روز پس از این موضوع، وزارت امور خارجه کشورمان نیز در اقدامی متقابل، اقدام به تحریم «کریستوفر هنزل» سفیر امریکا در یمن کرد.


فضاسازی‌ها تا لحظه شهادت
فعالیت‌های شهید ایرلو در یمن، همواره مورد توجه سرویس‌های امنیتی دولت‌های متخاصم و رسانه‌های ضدایرانی و ضد محور مقاومت قرار داشت. تا جایی که کمی پیش از انتقال شهید ایرلو به تهران، روزنامه امریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی مدعی شد که به‌دلیل بروز اختلاف‌هایی میان سفیر ایران در یمن و جنبش انصارالله، این گروه خواهان بازگشت او به تهران شدند اما «ابراهیم الدیلمی» سفیر یمن در ایران با رد این ادعاها و تأکید بر اینکه روابط دو کشور بسرعت در حال توسعه و ادعاهای مطرح شده سخیف است، درباره چرایی و چگونگی بازگشت سفیر ایران از صنعا اظهار کرد: «آنچه رخ داد این بود که دولت عراق ضمن مساعدت، با نیروهای متجاوز مذاکره کرد تا یک هواپیمای ترابری نظامی عراقی «حسن ایرلو» را به تهران منتقل کند. پس از آن، مقامات عراقی برای فرود و برخاستن هواپیما مجوزهای لازم را از مدیریت فرودگاه صنعا و مقامات ذیصلاح جمهوری یمن درخواست کردند و این کار انجام شد.» وی با اشاره به نقش عمان در انتقال سفیر ایران در صنعا به تهران گفت: «ما همچنین تلاش‌های اولیه برادران خود در کشور سلطان‌نشین عمان را که در این زمینه کمک کردند فراموش نمی‌کنیم و از آنها تشکر می‌کنیم زیرا اگر تلاش آنان نبود، اقدامات ناسازگار و پوچ‌گرای طرف سعودی این کار را با موفقیت همراه نمی‌کرد.» در نهایت این شهادت شهید حسن ایرلو بود که آخرین دروغ پردازی‌های رسانه‌های ضدایرانی غربی و منطقه‌ای را نقش بر آب کرد. زیرا شهادت او، تنها چند روز پس از بازگشت به تهران، نشان داد که علت بازگشت او به کشور، نه اختلاف با جنبش انصارالله، بلکه ابتلا به کرونا بود که در نهایت، اخلال‌های عربستان سعودی، مانع درمان بموقع او شد.
این ظلم را فراموش نمی‌کنیم
وزیر امور خارجه کشورمان عصر دیروز در مراسم رسمی تشییع پیکر سفیر ایران در یمن که در محوطه وزارت امورخارجه برگزار شد، تأکید کرد: ظلمی که محاصره‌کنندگان یمن به شهید ایرلو کردند را فراموش نخواهیم کرد. به‌گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان شهید ایرلو را عاشق خدمت کردن توصیف کرد و افزود: شهید ایرلو فرزندی بی‌ادعا و پرکار بود. در ۲ سال گذشته شهید ایرلو حتی یک روز هم به مرخصی نیامد و برای رساندن پیام مظلومیت مردم یمن، از هیچ کوششی فروگذار نکرد. وی گفت: همه ما و همکارانم تلاش می‌کردند از آن طرفی که ۶ سال است مردم مظلوم یمن را بمباران می‌کند، مجوز بگیرند تا بتوانیم برادر جانباز و دیپلمات فرهیخته و پرکار جمهوری اسلامی ایران در یمن را بموقع به تهران منتقل کنیم.
وزیر امور خارجه  افزود: متاسفانه طرف سعودی در این زمینه خیلی دیر تصمیم گرفت و برخی از دستگاه‌های اجرایی عربستان سعودی تعلل کردند.
وی اضافه کرد: ما اعتراض خود را براساس کنوانسیون‌های بین المللی به طور رسمی اعلام خواهیم کرد در عین حال امیدوار هستیم هرچه زودتر یمن در مسیر راه حل سیاسی بتواند از این جنگ و محاصر سخت انسانی خارج شود.

برش
تسلیت وزیر خارجه و فرمانده نیروی قدس

وزیر امور خارجه و فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور پیام‌های جداگانه‌ای، شهادت حاج حسن ایرلو، سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن را تبریک و تسلیت گفتند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در پیام خود با اشاره به اینکه «خبر عروج ملکوتی سفیر جمهوری اسلامی ایران در صنعا، شهید حاج حسن ایرلو موجب تأثر و اندوه فراوان اینجانب و همه دوستان و همکاران وی شد» گفت: حاج حسن ایرلو تمامی تلاش خود در عرصه‌های مختلف را صرف خدمت صادقانه در دفاع از اهداف جمهوری اسلامی ایران کرد و در مأموریت اخیر خود، مدافع و صدای رسای حقانیت و مظلومیت مردم یمن بود.
سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با بیان اینکه آن مجاهد سرافراز و مهاجر فی سبیل‌اللّه تمام عمر با برکت، خویش را وقف خدمت به انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جبهه مقاومت کرد، افزود: خدمات پر افتخار ایشان در طول سال‌های گذشته برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی بوده و بویژه در سال‌های اخیر که به‌عنوان سفیر و خدمتگزار در خدمت مردم مظلوم و مجاهد یمن بود و تلاش‌های زیادی در کاهش درد و آلام مردم ستمدیده و زجر کشیده آن دیار و جبهه مقاومت داشت که صحنه‌های به یادماندنی در ارتباط با مردم مظلوم یمن و ارائه خدمات به آنان از خویش باقی گذاشته است. سردار قاآنی تصریح کرد: شهادت آرزوی دیرینه این شهید بزرگ بود و سرانجام در این مسیر الهی به دوستان و برادران شهیدش پیوست.