از دورهمی‌ قرآنی تا تعاونی فرشبافی

زهره افشار
خبرنگار
کسب و کارهای بزرگ، گاهی از یک نقطه و یک حرکت بسیار کوچک شروع می‌شود. این نقطه می‌تواند عزم یک یا چند زن برای تشکیل کسب وکاری باشد که به آن احساس تعلق کنند. در طول یک دهه گذشته تعاونی‌های بسیاری با عنوان تعاونی زنان در کشور پا گرفته‌اند که برخی از آنها با اقبال مناسبی همراه بوده‌اند و اکنون نقش مهمی در اشتغالزایی و کارآفرینی دارند  و از سوی دیگر توانسته‌اند تاب‌آوری خوبی در بحران‌های اقتصادی اخیر و شرایط تحریم  برای این زنان و خانواده های شان ایجاد کنند.
استان لرستان یکی از استان‌هایی است که از حدود 3 هزار تعاونی ثبت شده در آن حدود 500 تعاونی را به نوعی خانم‌ها عهده دار هستند وآن را می‌گردانند. البته بسیاری از این تعاونی‌ها با مشکلات اقتصادی بزرگی دست و پنجه نرم می‌کنند واعضای آن با ساعت ها کار تنها پول ناچیزی نصیب‌شان می‌شود که این درآمد شرایط را برای خانم‌های سرپرست خانوار یا


بدسرپرستی که معیشت خود و فرزندان شان با این تعاونی‌ها گره خورده، دشوار می‌کند. شاید به‌همین دلیل است که در سفر اخیر هیأت دولت به این استان اعلام شد «لرستان پایلوت طرح زنان سرپرست خانوار می‌شود».
خبری که از سوی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده اعلام شد و نور امیدی را به دل این قشر از جامعه لرستان تاباند.
«انسیه خزعلی» به «ایران» گفت: هنوز این طرح به‌طور کامل رونمایی نشده است اما هدف اصلی آن کمک به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است.
وی مهم‌ترین محورهای این طرح را اعطای تسهیلات، بحث بیمه و تسهیل ضمانت برای زنان سرپرست خانوار خواند و تأکید کرد: یکی از موانع اصلی در حوزه توانمندسازی تعاونی‌ها، بوروکراسی و قوانین سختگیرانه در ارتباط با پرداخت تسهیلات به شرکت‌های تعاونی زنان کارآفرین و عدم مساعدت بانک‌های عامل با تعاونی‌ها است. در اجرای این طرح در نظر داریم این مشکل را تا حدی مرتفع کنیم.
خزعلی در همین حال تصریح کرد: کارمیدانی برای آمار‌گیری صحیح از تعاونی‌های زنان سرپرست خانوار آغاز شده و امیدواریم با فراهم شدن مقدمات کار، بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان اجرای این طرح را آغاز کنیم.
وی که بتازگی به لرستان سفر کرده و از نزدیک در جریان فعالیت چند تعاونی روستایی قرار گرفته است، تصریح کرد: دربازدیدی که از بروجرد داشتیم از یکی از تعاونی‌های زنان که نمونه کشوری و استانی است بازدید کردیم، این تعاونی از نمونه‌های موفق است که از بانوان جوان، زنان خود سرپرست و بدسرپرست شکل گرفته است.این تعاونی یکهزار و ۴۰۰ نفر شغل ایجاد کرده است و نزدیک ۵۰۰ نفر از شاغلان این تعاونی بیمه تأمین اجتماعی دارند و خوشبختانه تولیدات فرش آن به بازار‌های جهانی هم راه پیدا کرده است که امیدواریم بتوانیم به این تعاونی در بحث صادرات کمک کنیم.وی با اشاره به اینکه این تعاونی هم مانند دیگر تعاونی‌های زنان با مشکلات زیادی روبه‌رو بود، تصریح کرد: هر چند نمی‌توان همه مشکلات را به‌صورت یکجا حل کرد ولی فرضاً مشکل اصلی این تعاونی زمین بود که امیدواریم با رایزنی وزارت راه و شهرسازی این مشکل را بتوان حل کرد.
«آذر تاج امیری» مدیر عامل یک شرکت تعاونی فرشبافی در بروجرد هم به «ایران» گفت : در ابتدای کار در جلسات قرآنی که برگزار می‌کردم درصدد رفع مشکلات خانم‌ها بویژه خانم‌های سرپرست خانوار بودم و کم‌کم تصمیم گرفتم به‌جای دادن وام و کمک های مالی آنها را توانمند کنم تا خودشان از یک درآمد حداقلی برخوردار شوند.
وی افزود: در پرس‌و‌جویی که از آنها کردم متوجه شدم بیشتر خانم‌ها هم استعداد تولید صنایع دستی را دارند و هم علاقه‌اش را و از آنجایی که فرشبافی یکی از هنر‌های دستی خانم‌های لر بویژه در مناطق روستایی است با کمک خود بانوان تعاونی را در سال79
بنا کردیم که 10 عضو داشت اما حالا تعاونی ما پس از گذشت 21 سال 1500 عضو دارد و حتی تولیدات ما صادر نیز می‌شوند.
 وی گفت: هر عضو در ازای کار کردن از ساعت 8 تا 12 در یک ماه حدود یک میلیون و 600 هزار تومان درآمد به دست می‌آورد که شاید در نگاه اول خیلی ناچیز به‌نظر برسد ولی واقعیت این است بسیاری از خانم‌های عضو تعاونی از درآمدشان راضی هستند و می‌دانند در جایی کار می‌کنند که متعلق به خودشان است. بیشترفرش‌های بافته شده در این تعاونی از نوع «اشوندی لری»و «گل حیدری»است که در بازارهای جهانی خواهان دارد.
وی تصریح کرد: هرچند در دوران کرونا صادرات‌مان کمتر شده اما خدا را شکر فرش روی دستمان نمانده و در بازار داخلی فروشمان بیشتر شده است. اگر کرونا نیامده بود ما در این مدت کارمان را آرم آرام توسعه داده بودیم و حالا حتماً برای خودمان هم ریسندگی و هم رنگرزی داشتیم.
«علی آشتاب» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان نیز به «ایران» گفت: در لرستان 2 هزار و 934 تعاونی وجود دارد که از این تعداد 500 تعاونی یا اعضایشان خانم هستند یا مدیریت آنها برعهده خانم‌ها است.