دفاع مستحکم از جزایر

دومین روز رزمایش مشترک پیامبر اعظم(ص) ۱۷ سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران از صبح سه‌شنبه با حضور سردار سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا(ص)، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران و جمعی از فرماندهان و کارشناسان ستاد کل نیروهای مسلح آغاز شد. در این رزمایش که قرار است به مدت 5 روز ادامه داشته باشد، پهپادهای تهاجمی نقطه‌زن اهداف ثابت و متحرک زمینی و دریایی را که براساس سختگیرانه‌ترین سناریوهای رزمایش طراحی شده بودند با موفقیت مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند و پشتیبانی هوایی توسط بالگردهای تهاجمی با شلیک دقیق به اهداف انجام شد.
همچنین تمرین دفاع از سواحل اجرای عملیات‌های دفاع ثابت و متحرک و ضد هلی برن در دومین مرحله از رزمایش مشترک پیامبر اعظم(ص) ۱۷ به اجرا درآمد. پشتیبانی هوایی توسط بالگرد‌های تهاجمی با شلیک دقیق به سمت اهداف ثابت و متحرک نیز در این مرحله از رزمایش به انجام رسید. تمرین عملیات‌های ویژه و نفوذ در سطح عملیاتی و راهبردی، اجرای عملیات در شرایط جنگ بیولوژیک و تمرین یگان‌های پدافند هوایی تحت شبکه یکپارچه از دیگر اقدامات دومین روز رزمایش مشترک پیامبر اعظم(ص) ۱۷ بود. همچنین در رزو گذشته، عملیات موشکی بالستیک علیه شناور‌ها، تأسیسات و پایگاه‌های دشمن اجرا شد. در این مرحله از رزمایش موشک‌های بالستیک زمین به زمین اهداف از پیش تعیین شده را مورد اصابت قرار دادند.
اصابت همزمان ۵ فروند موشک کروز به شناور دشمن
در دومین روز از رزمایش مشترک پیامبر اعظم(ص) ۱۷ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یگان‌های موشکی و سطحی نیروی دریایی سپاه با شلیک موشک‌های کروز ضد کشتی موفق به انهدام اهداف از پیش تعیین شده شدند. در این سناریو از رزمایش، یگان‌های موشکی از ساحل و شناور‌های تندرو کلاس ذوالفقار، با شلیک همزمان پنج فروند موشک کروز ضدکشتی، شناور دشمن فرضی را با اصابت همزمان موشک‌ها با موفقیت منهدم کردند. در ادامه مرحله اصلی رزمایش مشترک پیامبر اعظم(ص) ۱۷ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یگان پهپادی نیروی دریایی سپاه با استفاده از پهپاد‌های مراقبتی و رزمی «مهاجر ۶» اهداف ثابت و متحرک زمینی و دریایی را با موفقیت مورد اصابت قرار دادند. در این مرحله از رزمایش پهپاد‌های مهاجر ۶ با پرتاب بمب هوشمند و نقطه‌زن «قائم» و همچنین شلیک موشک هوشمند «الماس» موفق به انهدام اهداف مورد نظر شدند. همچنین در این مرحله پهپاد‌های «باور» نیروی دریایی سپاه نیز که اخیراً به سازمان رزم این نیرو ملحق شده‌اند، عملیات پایش و رصد منطقه رزمایش را برعهده داشتند. دو فروند جنگنده بمب‌افکن سوخو۲۲ نیروی هوافضای سپاه به‌منظور پشتیبانی نزدیک هوایی از نیرو‌های عمل‌کننده در رزمایش مشترک پیامبر اعظم(ص) ۱۷ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عملیات بمباران اهداف دشمن را با موفقیت اجرا کردند. در این عملیات، جنگنده‌های سوخو۲۲ با استفاده از بمب‌های بومی و نقطه‌زن «یاسین» اهداف ثابت و متحرک زمینی را مورد اصابت قرار دادند. در ادامه مرحله اصلی این رزمایش، یگان‌های تفنگدار نیروی دریایی سپاه در اجرای مأموریت دفاع ساحلی و مقابله با تجاوز نیرو‌های مهاجم، شناور‌های تندرو نیرو‌های دشمن را با موفقیت مورد اصابت قرار دادند. در این سناریو از رزمایش، نیرو‌های مدافع سواحل و جزایر با استفاده از موشک‌های ضدزره هدایت‌شونده، شناور‌های تندرو دشمن را با موفقیت منهدم کردند.


استفاده از شناورهای جدید
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از به‌کارگیری شناورهای جدید در رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ خبر داد و گفت: سرعت این شناورها که اخیراً به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه اضافه شدند به ۷۵ تا ۹۵ نات می‌رسد. دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری در جمع خبرنگاران در منطقه عمومی رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۷ گفت: این رزمایش با اشراف اطلاعاتی دقیق بر مواضع دشمن فرضی آغاز و با به‌کارگیری سامانه‌های جنگال، مختصات جغرافیایی حضور دشمن شناسایی و با استفاده از تجهیزات و تسلیحات نوین ساخت داخل از سواحل جزایر و آب‌های سرزمینی، تمرین دفاع پوششی با موفقیت انجام شد. وی افزود: در مرحله دیگری از این رزمایش، شلیک‌های همزمان و اصابت چند نقطه‌ای هدف هم با موفقیت تمرین شد و به تمامی اهدافی که فرماندهان در نظر داشتند، رسیدیم. دریادار تنگسیری همچنین با اعلام موفقیت‌آمیز بودن عملیات‌های از پیش تعیین شده تا این مرحله از رزمایش گفت: تمام تجهیزات به‌کار رفته در عملیات‌های مختلف این رزمایش ساخت داخل هستند. فرمانده نیروی دریایی سپاه با اعلام موفقیت‌آمیز بودن عملیات‌های از پیش تعیین شده تا این مرحله از رزمایش گفت: تمام تجهیزات به‌کار رفته در عملیات‌های مختلف این رزمایش ساخت داخل هستند.
دشمن را قبل از نزدیک شدن به جزایر منهدم می‌کنیم
دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری همچنین در حاشیه رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۷ سپاه در سواحل جنوب کشور، گفت: امروز در این رزمایش نتیجه بازی جنگ‌ها و طرح‌هایی که به صورت نظری روی آنها کار شده بود به صورت عملی در میدان اجرا شد و به همه نتایجی که مدنظرمان بود رسیدیم. فرمانده نیروی دریایی سپاه ادامه داد: سربازان در این رزمایش با سلاح‌های تخصصی که در نیروی دریایی سپاه تمرین کرده بودند، شلیک کردند که دارای دقت لازم بود. دریادار تنگسیری گفت: یکی از افتخارات ما این است که سلاح‌ها و مهماتی که در این رزمایش استفاده شده، ایرانی است و در داخل تولید می‌شود؛ دقت این سلاح‌ها بسیار بالاست که این هم از افتخارات دیگر ما است. در این رزمایش دفاع مستحکم از جزایر را انجام دادیم و در این تمرین نشان دادیم که قبل از اینکه دشمن به جزایر نزدیک شود، آنها را منهدم می‌کنیم. چنانچه بخشی از دشمن از درگیری‌ها عبور کرد و بخواهد به جزایر نزدیک شود برای آنها هم برنامه داریم که با سلاح‌های ممانعتی که در جزیره است اهداف را مورد اصابت قرار می‌دهیم.