تعلل در تعطیلی مدارس استقبال از موج ششم کرونا

اسماعیل حسین‌پور‪-‬ یکی از بزرگ‌ترین افت و آفات مدیریت در کشور ما، نبود برنامه ریزی مطلوب برای مقابله با بحران‌ها است. بعضی کار به دستان در برخی موارد، بدترین تصمیم را در بدترین شرایط اتخاذ می‌کنند که ثمره آن رنج و اندوه بلند ملت است. ما هنوز نیاموخته‌ایم آینده نگر و آخربین باشیم و در بسیاری موارد اگر تصمیمی گرفته ایم؛ نه از سرِ اقتدار، بلکه از سرِ اجبار بوده است. تصمیم ناصواب ستاد ملی مبارزه با کرونا و بی‌توجهی به نظرات دلسوزان این عرصه به ویژه مواضع کمیته علمی کرونا که پس از تایید اولین مبتلا به امیکرون در ایران؛ خواستار یک ماه «قرنطینه» شده بود؛ یکی از این مصداق‌ها است.
با ابتلای اولین شهروند ایرانی به سویه جدید امیکرون، انتظار این بود این ستاد مانند بسیاری از کشورهای جهان، در تصمیمی بهنگام و با اعمال محدودیت‌های کرونایی نظیر تعطیلی مدارس، دورکاری برخی کارکنان و... در راستای تحقق درخواست کمیته علمی کرونا گام بردارد؛ ولی با کمال تاسف، این ستاد با بی‌توجهی آشکار به نظرات علمی این ستاد، صرفا به برخی توصیه‌های تکراری اکتفا نموده است.
امروز بیش از ۱۵ میلیون دانش‌آموز راهی مدرسه می‌شوند که از این جمع، ۹ میلیون دانش‌آموز ابتدایی و پیش دبستانی واکسن نزده اند. این جمعیت انبوه دانش‌آموزی ناگزیرند از وسایل حمل و نقل عمومی یا سرویس‌های دانش‌آموزی استفاده کنند که در این ترددها، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی عملا ناممکن است و خطر تسری این بیماری به اعضای خانواده نگران‌کننده است.
به رغم تلاش‌های ستودنی فرهنگیان برای اعمال شیوه نامه‌های بهداشتی، بسیاری از این دانش‌آموزان به ویژه در دوره ابتدایی به علت شرایط جسمی و روحی، چندان قادر و مایل به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نیستند و از سویی با برودت هوا، امکان تهویه مطلوب کلاس‌ها وجود ندارد.


بنا به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، جوانان بیشتر به سویه کرونا مبتلا می‌شوند و این بیماری قدرت سرایت بالایی دارد؛ یعنی در طول ۱.۵ روز تعداد کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند؛ ۲ برابر خواهد شد. بی‌توجهی ستاد ملی مبارزه با کرونا با پیشنهاد کمیته علمی، مبنی بر اعمال محدودیت‌های چند هفته‌ای و تعطیلی مدارس، این شبهه و شائبه را ایجاد می‌کند که این کمیته توجهی به نظرات کارشناسان حوزه بهداشت و درمان ندارد و همچنان رویه مدیریتی ناصحیح دولت قبل، بر این ستاد حاکم است.
هر چند به علت برخی تنگناهای معیشتی، اعمال برخی محدودیت‌ها آثار نامطلوبی بر کسب و کار مردم دارد ولی تعطیلی چند هفته‌ای مدارس، می‌تواند تا حدی باعث کاهش دغدغه
صاحب نظران، دانش‌آموزان و اولیا شود و از حجم ترددهای انبوه و ابتلای فراگیر به این بیماری بکاهد.
بدیهی است سهل انگاری این ستاد، بی‌توجهی به نظر کارشناسان و اعمال نظراتی در تضاد با نگاه علمی متخصصان، می‌تواند ایران را وارد پیک ششم کرونا کند که با پیدایش پیک جدید، قطعا اعمال محدودیت‌های بعدی، دیرهنگام و بی‌ثمر خواهد بود.
انتظار می‌رود این ستاد ضمن تجدیدنظر در تصمیم اتخاذ شده، نظرات متخصصان و کارشناسان را برای اعمال محدودیت‌ها لحاظ کند و از هرگونه
سطحی نگری، ساده انگاری و بی‌توجهی به نگاه علمی در قبال این ویروس، جداً اجتناب ورزد.