استقلال و پرسپولیس یک قدم تا خداحافظی از آسیا

چندی قبل، صحبت از احتمال حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا مطرح شد، اما در نهایت اعلام شد که با تعهداتی که از مدیران این باشگاه‌ها اخذ شده، مشکلی برای حضور آنها در مسابقات امسال وجود ندارد. با این حال، به یک‌باره موضوع حذف ناگهانی سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان خیلی جدی مطرح شده و AFC در نامه‌ای این مساله را به مدیران سه باشگاه استقلال، پرسپولیس و گل گهر و فدراسیون فوتبال اعلام کرده است.

بعد از جلسه اضطراری در محل فدراسیون فوتبال که روز جمعه انجام شد و نمایندگان وزارت ورزش هم در آن حاضر بودند، خبر رسید که  شهاب‌الدین عزیزی خادم به مصطفوی و مدیران عامل استقلال و پرسپولیس قول می‌دهد در صورت نیاز همراه با حمید سجادی، وزیر ورزش، به مالزی سفر کند تا نظر شیخ سلمان رئیس AFC را درباره حضور استقلال و پرسپولیس جلب کنند. مصطفوی نیز از پیشنهاد عزیزی خادم استقبال کرد اما مسئولان فدراسیون فوتبال پس از پایان جلسه به عزیزی خادم اطلاع می‌دهند امکان سفر به مقر AFC در مالزی نیست، چون شیخ سلمان، رئیس کنفدراسیون آسیا برای گذراندن تعطیلات پایان سال میلادی، به زادگاه خود بحرین سفر کرده است.

مالکیت مشترک باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، عدم شفافیت در صورت وضعیت‌های مالی و ابهام درباره حسابرسی این باشگاه‌ها، نحوه درآمدزایی استقلال تهران، پرسپولیس و گل گهر سیرجان و همچنین شکایت‌های مستند از سرخابی‌ها توسط بازیکنان و مربیان پیشین جزو مهم‌ترین مواردی بود که AFC خواستار پاسخگویی صریح باشگاه‌ها شده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا در بخش مربوط به عدم تسویه با طلبکاران پرسپولیس، به اسم «گابریل کالدرون» اشاره کرده است، سرمربی پیشین آرژانتینی سرخپوشان پایتخت؛ که پس از کش و قوس فراوان از سوی مجید صدری پرداخت شد و فیفا نیز آن را تأیید کرد. این تاییدیه سرپرست باشگاه پرسپولیس را امیدوار کرده است که می‌تواند نظر AFC را برای بازگرداندن شانس حضور این تیم در لیگ قهرمانان ۲۰۲۲ آسیا فراهم کند.



سهیل مهدی، عضو کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای پس از برگزاری جلسه‌ در فدراسیون فوتبال پیرامون نامه AFC  مبنی بر حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان می‌گوید: «همه ما هر کاری برای همه نمایندگان‌مان انجام می‌دهیم و بحث استقلال و پرسپولیس نیست. من همیشه به لحظات آخر امیدوار بوده‌ام. بالاخره دقیقه 90 هم جزو دقایق قانونی بازی است. بحث صادر شدن مجوز را خودشان توضیح دهند. فکر کنم منظورشان این بود که مسیر هموار شده است. باید بپذیریم دو مدیرعامل فعلی این باشگاه‌ها که آمدند چهار، پنج روز آخر ارسال مدارک بود و خیلی تلاش کردند. تحریم‌ها خیلی ما را اذیت کرده است. پول زیادی دست AFC و فیفا دارند. مگر باشگاه‌ها چقدر منابع درآمدزایی دارند.»

در حالی که این مسئول تحریم‌ها و مشکل انتقال پول را دلیل اصلی خطر حذف جدی سرخابی‌ها دانسته، اما مشخص نیست چطور در یکی، دو ماه اخیر این اطمینان خاطر به هواداران استقلال و پرسپولیس بابت حضور قطعی دو تیم در لیگ قهرمانان آسیا 2022 داده شده بود. مجید صدری، مدیرعامل پرسپولیس پس از جلسه اضطراری کمیته مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها درباره حذف احتمالی استقلال، پرسپولیس و گل گهر از لیگ قهرمانان آسیا می‌گوید: «قرار شده است مدارک را تا دوشنبه ارسال کنیم و آقای مصطفوی هم سخنگوی این بحث باشد و از طرف باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس صحبت کند و نتیجه از سوی او اعلام شود.»

اما وقتی نوبت به داریوش مصطفوی رسید، او خیلی جدی‌تر و با جزییات بیشتر ماجرا را توصیف کرد: «استیناف یک مهلت سه ماهه به باشگاه‌ها داد ولی AFC قبل از آن مهلت نامه‌ای نوشت که 14 ملزومات اجباری دارد. از تیرک دروازه فوتبال مملکت هم ایراد گرفتند. ما هنوز کاری با AFC نکرده‌ایم. دیگر شرایط سنی من طوری نیست که بخواهم دروغ بگویم. فدراسیون فوتبال بیشترین همکاری را با کمیته‌های استیناف، بدوی و استقلال و پرسپولیس کرده است. آقای عزیزی خادم در جلسه اعلام کرد که حاضر است هر نامه سفیدی را برای استقلال و پرسپولیس امضا کند. قرار است وقتی بگیرند که ممکن است قبل از روز دوشنبه باشد که اعضای کمیته‌ها به مالزی بروند و با AFC گفت‌وگو کنند.»

با این شرایط هنوز چیزی در خصوص حذف یا عدم حذف این سه باشگاه ایرانی از آسیا مشخص نیست. چیزی که هم اکنون پیداست، AFC به خیلی از بدهی‌های کلان سرخابی‌ها و استاندارد نبودن باشگاه‌ها در ایران پی برده و نمی‌خواهد مثل کشورهای دیگر درباره ایران هم از موضع خود کوتاه بیاید. باید نشست و دید در فرصت چند روز آینده چه اقداماتی برای جلوگیری از فاجعه حذف سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان شکل می‌گیرد.