شکست در میدان جنگ حمله به خانه مردم

زهره صفاری/ ائتلاف سعودی با ادعای وجود زرادخانه تسلیحاتی در استادیوم ورزشی صنعا، بامداد دیروز در حملاتی سنگین به این ورزشگاه در منطقه مسکونی پایتخت یمن، خساراتی سنگین به خانه‌ها و بیمارستانی در نزدیکی آن وارد کرد.
به‌گزارش شبکه خبری المیادین، در این حمله جنگنده‌های سعودی سه بار استادیوم «الثوره» در شمال صنعا را بمباران کردند، این در حالی است که با‌وجود ادعای عربستان و هم پیمانانش برای حمله به مواضع نظامی، منطقه مسکونی «الزبیری» در جنوب صنعا نیز هدف قرار گرفت و دست‌کم یک نفر در این حملات مجروح شد. بلافاصله پس‌از این حمله سنگین که خسارت زیادی به این استادیوم وارد آورده است، «نصرالدین عامر»، نماینده وزیر اطلاع‌رسانی یمن در راستای آشکار کردن ادعای دروغین سعودی‌ها، از همه رسانه‌های این کشور خواست برای تصویربرداری در محل حاضر شوند. همزمان «محمدعلی الحوثی»، دبیر‌کل جنبش انصارالله یمن نیز در توئیتی اعلام کرد: «اگر کمیته بین‌المللی موشک یا راکتی در استادیوم ورزشی «الثوره» پیدا کردند ما تک تک آنها را به سازمان ملل تحویل می‌دهیم اما اگر چیزی وجود نداشت ائتلاف باید به حملاتش برای همیشه پایان دهد.»
مرکز اطلاع‌رسانی جنبش انصار‌الله یمن اعلام کرد در پی این رویداد وزارت ورزش و جوانان این کشور در بیانیه‌ای تأکید کرد که حمله به سازمان‌های غیرنظامی و تهدید آنها نقض آشکار کنوانسیون‌هایی است که تعرض به اماکن غیرنظامی را جنایت می‌دانند. در این بیانیه آمده است: «ما تمام ادعاهای رسانه‌های وابسته به کشورهای متجاوز درباره وجود تسلیحات نظامی در ورزشگاه شهرک «الثوره» صنعا را قاطعانه تکذیب کرده و کشورهای متجاوز را مسئول خسارات جانی و مالی به دارایی‌ها و زیرساخت‌های ورزشگاه و مناطق اطراف آن می‌دانیم.» به‌نوشته شبکه «العالم»، کمیته المپیک یمن نیز در درخواستی فوری از کمیته بین‌المللی المپیک، سازمان‌های ورزشی بین‌المللی و شورای امنیت سازمان‌ملل خواست برای جلوگیری از حمله مجدد به تأسیسات ورزشی هر‌چه سریع‌تر اقدام کنند. چراکه تأسیسات ورزشی یمن تنها برای فعالیت‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند و ارتباطی با مسائل نظامی ندارد. وزیر ورزش و جوانان یمن نیز با انتقاد از این حمله ائتلاف سعودی گفت: «ائتلاف سعودی برای توجیه شکست‌های نظامی اش مدعی جاسازی تسلیحات در ورزشگاه الثوره صنعا شده است.»
به‌گزارش شبکه تلویزیونی المسیره ساعاتی پیش از حمله دیروز، جنگنده‌های سعودی منطقه السبعین صنعا را نیز در چند دقیقه زیر آتش گرفتند که در نتیجه آن علاوه بر بخش‌های مسکونی، یکی از زندان‌های یمن نیز خساراتی دید. «عبدالقادر المرتضی»، رئیس کمیته امور اسرای یمن در توئیتی نوشت: «این ائتلاف با‌وجود اطلاع از وجود بیش از سه هزار نفر از اسرای خود در یکی از زندان‌های صنعا، حملات خود را ادامه دادند و برخی تأسیسات زندان را ویران کرده و باعث وحشت اسرا شدند.»


یک منبع درمانی یمن نیز با اشاره به وحشت بیماران و کادر درمان از این حملات، از تخریب بخش‌هایی از بیمارستان «علیا» و خانه‌های مسکونی آن پرده برداشت و گفت: «جنگنده‌ها خیابان‌ها را هدف قرار دادند در حالی که هیچ پایگاه نظامی در اطراف آن وجود نداشت.» برخی منابع نیز از تخلیه این بیمارستان خبر داده‌اند.
در همین حال «محمد البخیتی»، از اعضای شورای عالی سیاسی یمن پاسخ صنعا به این حملات ائتلاف سعودی را بسیار سنگین و دردناک خواند. «البخیتی» به شبکه اسپوتنیک روسیه گفت: «حکومت ریاض به بن‌بستی در جنگ یمن رسیده و از دستیابی به اهدافش ناتوان شده است. پیش‌تر راکت‌ها و موشک‌های آنها مؤثر بود اما حالا دست بسته شده و غیرنظامیان و زیرساخت‌ها و تأسیسات شهری مانند فرودگاه را هدف گرفته‌اند.» این در حالی است که حملات سعودی، انتقال کمک‌های بشردوستانه به یمن را نیز با مشکلاتی مواجه کرده و زمینه ساز آسیب بیشتر غیرنظامیان شده است.