علی‌رغم وعده مدیران 48 ساعت تا حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان

گروه ورزش - مجوز حرفه‌ای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تهران هنوز صادر نشده است و خطر محرومیت از لیگ قهرمانان همچنان آنها را تهدید می‌کند.
در هفته گذشته جلسه صدور مجوز حرفه‌ای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تهران در مرکز تیم‌های ملی با حضور عزیزی خادم، صدری، آجورلو، سعید عباسی(رئیس و عضو کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای) و داریوش مصطفوی (رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای) برگزار شد.
در جریان این جلسه مجید صدری سرپرست مدیرعاملی پرسپولیس گفت: با عنایت دوستان، مشکل مجوز حرفه‌ای دو باشگاه حل و قرار شد مواردی که دوستان مدنظرشان است را هر چه زودتر انجام دهیم. بحث صدور مجوز زودتر از سه ماه که قبلاً اعلام شده بود حل شد و این خبر خوب را می‌توانیم به هواداران بدهیم که مشکل مجوز حرفه‌ای حل شد.
همچنین مصطفی آجورلو هم به عنوان مدیرعامل استقلال اعلام کرد که مشکل این باشگاه هم حل شده و مجوز حرفه‌ای صادر می‌شود: این کار فقط مربوط به جلسه امروز نبود و دو ماه پیگیر بودیم. بعد از جلسه‌ای که با آقای صدری در صدا و سیما داشتیم و قول دادیم مشکل را در سه ماه حل کنیم، این اتفاق افتاد و امیدوارم آنچه خواسته بودند تحقق کرده باشد و استقلال و پرسپولیس بتوانند در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنند.


اکنون نامه جدید از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مشخص می‌کند که نه تنها مجوزی صادر نشده است بلکه آنها باید ادعای خود درباره صدور این مجوز را اثبات کنند. در نامه‌ای که رونوشت آن هم به فدراسیون فوتبال ارسال شده کنفدراسیون فوتبال آسیا از دو سرخابی‌های پایتخت درخواست کرده تا ظرف پنج روز - تا روز دوشنبه - مدارکی که آنها مدعی هستند برای حرفه‌ای سازی دریافت کرده‌اند را به این نهاد ارسال کنند و در غیر این صورت از مسابقات لیگ قهرمانان آسیای فصل آینده کنار گذاشته می‌شوند!
عدم بدهی داخلی و خارجی، ورزشگاه اختصاصی و نداشتن مالک مشترک سه شرط اساسی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها بوده که در مقطع فعلی موضوع اصلی مالکیت همزمان این دو باشگاه از سوی وزارت ورزش و جوانان است.
کاظم اولیایی، عضو کمیته صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها در همین خصوص به ایلنا گفت: اظهاراتی که آقای صدری در مورد صدور مجوز حرفه‌ای داشتند اکنون تمام فدراسیون فوتبال را زیر سوال برده است. نامه رسمی AFC به باشگاه‌ها و رونوشتی که به فدراسیون و کمیته صدور مجوز حرفه‌ای ارسال شده اکنون آنها خواستار مشخص شدن این مدارک هستند. آنها می‌گویند نواقصی که قبلاً از سوی یک شرکت آلمانی در ایران ثبت شده بود چگونه برطرف شده است و اگر این مشکلات برطرف شده مهلت دارید تا ظرف پنج روز آینده مدارکش را ارسال کنید.
اولیایی اضافه کرد: مثلاً آقای یحیی گل محمدی حکم کمیته انضباطی داخلی دارند که باشگاه پرسپولیس باید هشت میلیارد تومان به پدیده مشهد پرداخت شود، پس الان باید آقایان مدرک تسویه حساب این بدهی را در اختیار داشته باشند. در مورد استقلال هم باید بدهی‌ها تمام و کمال پرداخت شده باشد. هر حکم قطعی که علیه این دو باشگاه صادر شده باید مدارک مستدل خود را ارسال کنند.
مصطفوی: مالکیت سرخابی‌ها نباید دولتی باشد
رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها گفت: کنفدراسیون فوتبال آسیا سالهاست می‌گوید نباید مالکیت استقلال و پرسپولیس دولتی باشد. امیدوارم مسوولان کشور در این راستا چاره‌ای داشته باشند. اگر AFC تصمیم قاطعی در خصوص این ۲ باشگاه بگیرد دیگر نمی‌شود کاری کرد.
«داریوش مصطفوی» روز جمعه در پایان نشست اضطراری مسوولان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش با مدیران استقلال و پرسپولیس در خصوص احتمال حذف نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت: ابتدا کمیته استیناف فدراسیون فوتبال، سه ماه مهلت داد تا مشکلات استقلال و پرسپولیس برطرف شود، اما کنفدراسیون فوتبال آسیا قبل از آن نامه زد و ایرادات زیادی گرفت.از تیرک دروازه و جایگاه خبرنگاران گرفته تا مسائل مهم از سوی آنها ایراد گرفته شده است.
وی گفت: فدراسیون فوتبال کشورمان کمال همکاری را با استیاف، کمیته بدوی و استقلال و پرسپولیس داشته است. اکنون رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کرد هر نامه‌ای لازم باشد برای بهبود کار این باشگاه‌ها امضاء خواهد کرد.
مصطفوی گفت: قرار شد مدیران فدراسیون فوتبال از مسوولان آسیا وقت بگیرند و تا قبل از روز دوشنبه جلسه‌ای با «شیخ سلمان» رئیس کنفدراسیون و سایر مسوولان این ارگان داشته باشند.
رییس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها گفت: ابتدا باید خودمان در داخل کشور اقدامات را انجام بدهیم. قرار شد مدیران سرخابی‌ها جواب خوبی برای ای.اف.سی تهیه کنند و رئیس فدراسیون هم قبل از دوشنبه ملاقاتی با شیخ سلیمان داشته باشند. امیدوارم زحماتی که در این مدت کشیده شد و بیش از ۵۰ جلسه داشته‌ایم، جواب دهد. مدیران سرخابی‌ها جدید آمده‌اند و وارث بدهی‌های کلان قبلی‌ها هستند.
وی که سابقه سال‌ها حضور در مدیریت فوتبال ایران را دارد، ادامه داد: از زمان روسای جمهوری قبلی بارها گرفته‌ایم وضعیت این باشگاه‌ها را مشخص کنند و اگر اتفاقی رخ دهد دیگر کاری نمی‌شود انجام داد. کنفدراسیون فوتبال آسیا نمی‌پذیرد این باشگاه‌ها دولتی بوده و تحت اختیار وزارت ورزش باشند و از رئیس جمهوری می‌خواهم چاره‌ای برای استقلال و پرسپولیس بیاندیشد.
مسوولان فدراسیون فوتبال و باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا تلاش خود را برای صدور مجوز حرفه‌ای و فراهم کردن خواسته‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام دادند اما روز گذشته از سوی ای.اف.سی مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس و گل گهر باطل شد تا آنها در آستانه حذف از فصل جاری لیگ قهرمانان باشند.
نباید به استقلال و پرسپولیس در باغ سبز نشان می‌دادیم
رئیس کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای می‌گوید مشکل AFC دولتی بودن استقلال و پرسپولیس نیست.
سعید عباسی، رئیس کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای پس از برگزاری جلسه‌ در فدراسیون فوتبال پیرامون نامه AFC مبنی بر حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان اظهار کرد: به هیچ وجه چنین بحثی مطرح نیست. سال گذشته هم چنین بحثی وجود داشت اما به خاطر بحث کرونا، ممیزی AFC به این شدت نبود. شما می‌بینید عربستان و کشورهای دیگر هم باشگاه‌هایشان رد شده‌اند. کمیته بدوی و استیناف مثل سال‌های گذشته کار خودشان را کردند. به جز این دو باشگاه، باشگاه‌های دیگری هم بودند که نتوانستند مجوز حرفه‌ای بگیرند.
او درباره صدور مجوز موقت و این که چند روز پیش گفته شد که مشکل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برای اخذ مجوز حرفه‌ای حل شده، گفت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که باید از اهل این کار، مانند عزیزی خادم سوال داشته باشیم که جواب درست را بدهند ولی بعضی اوقات صحبت‌هایی می‌شود که لازم نیست. باید دقت کنیم در باغ سبز به باشگاه‌ها نشان ندهیم و به باشگاه‌ها دروغ نگوییم. الان AFC شرایط را بسیار سخت کرده است. علاوه بر نظر کمیته‌های بدوی و استیناف، خودش مستقیما برخی پرونده‌ها را جدا می‌کند و توسط شرکت‌های ممیزی آلمانی بررسی می‌کند.
رئیس کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای ادامه داد: یا مجوز حرفه‌ای می‌توانند بگیرند یا نه. AFC بحث دولتی بودن را نکرده است چرا که باشگاه‌های عربستانی هم دولتی هستند ولی راهکارهایی برای این کار دارند. همه باید دست به دست هم بدهیم که اصل موضوع را حل کنیم. این که امروز به هوادار یک چیزی بگوییم و فردا عوض شود، درست نیست. در حال حاضر مجوز حرفه‌ای فولاد و سپاهان تایید شده و برایشان نامه آمده است. همچنین مشکل گل‌گهر خیلی کم است.
عباسی در پاسخ به این سوال که پرونده‌ای مانند بدهی 8 میلیاردی پرسپولیس به پدیده به خاطر گل‌محمدی هم در کسب نکردن مجوز حرفه‌ای تاثیر گذار بوده، توضیح داد: قشنگ‌ترین حالت برای انعکاس خبر این است که صحبت‌های متفاوت امروز و فردا را با اصولش منتشر کنید. باید ببینیم قوانین چه می‌گوید چرا که خارج از قوانین نمی‌شود عمل کرد. قانون می‌گوید قبل از 9 شهریور باید پرداخت می‌شد. باشگاه‌های دیگر آسیایی هم چنین مشکلی دارند اما شرایط این دو باشگاه ویژه است. به همین دلیل به آن‌ها تا دوشنبه مهلت داده‌اند.
او در پایان در پاسخ به این سوال که آیا قرار شده عزیزی خادم و وزیر با شیخ سلمان جلسه‌ای داشته باشند، گفت: همه راه‌هایی که قانونی است را قرار شده که پیش برویم. سال گذشته هم این مشکل به وجود آمد که آقای وزیر و آقای تاج به AFC رفتند و موقتا مشکل حل شد. الان قرار شده که کارگروه پرسپولیس و استقلال جوابیه‌های لازم را به AFC ارسال کنند تا ببینیم در این هفته چه اتفاقی می‌افتد.
نقش تحریم‌ها و کرونا در حذف احتمالی استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان!
عضو کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای گفت: تحریم‌ها و کرونا تاثیر زیادی در مشکل پیش آمده برای استقلال و پرسپولیس داشته است.
سهیل مهدی، عضو کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای پس از برگزاری جلسه‌ در فدراسیون فوتبال پیرامون نامه AFC مبنی بر حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان اظهار کرد: همه ما هرکاری برای همه نمایندگانمان انجام می‌دهیم و بحث استقلال و پرسپولیس نیست. من همیشه به لحظات آخر امیدوار بوده‌ام. بالاخره دقیقه 90 هم جزو دقایق قانونی بازی است.
او در پاسخ به این سوال که چند روز پیش استقلال و پرسپولیس اعلام کردند که مجوز حرفه‌ای را گرفته‌اند، گفت: بحث صادر شدن مجوز را خودشان توضیح دهند. فکر کنم منظورشان این بود که مسیر هموار شده است. باید بپذیریم دو عزیزی که آمدند (آجورلو و صدری) چهار، پنج روز آخر ارسال مدارک بود و خیلی تلاش کردند. تحریم‌ها خیلی ما را اذیت کرده است. پول زیادی دست AFC و فیفا دارند. مگر باشگاه‌ها چقدر منابع درآمدزایی دارند.
عضو کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای در پایان بیان کرد: در این دو سال کرونا بلیت فروشی نداشتند. همچنین وقتی هوادار در سکوها نباشد، ارزش تبلیغات روی پیراهنشان هم پایین می‌آید. گردش مالی روزمره باشگاه‌ها کاهش یافته است. باید بپذیریم که جمیع این اتفاقات کار را سخت کرده است.
بهروان: همه بسیج شده‌اند تا مشکل استقلال و پرسپولیس حل شود
عضو کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای گفت: باید ظرف این چند روز اقدامات اساسی انجام شود و همه بسیج شده‌اند تا به استقلال و پرسپولیس کمک کنند.
غلامرضا بهروان پس از جلسه اضطراری کمیته مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها درباره حذف احتمالی استقلال، پرسپولیس و گل گهر از لیگ قهرمانان آسیا اظهار کرد: کمیته صدور مجوز از دو بخش بدوی و استیناف تشکیل شده است و من در کمیته استیناف حضور دارم. تصمیماتی که گرفتیم، خیلی وقت پیش ارسال شده است و در راستای تطبیق الزامات قوانین صدور مجوز حرفه‌ای، به دو تیم استقلال و پرسپولیس مهلت دادیم.
او ادامه داد: وزارت و فدراسیون بسیار در این ماجرا دارند کمک می‌کنند. مصوباتی در این جلسه داشتیم که دوستان قرار است آن را دنبال کنند تا رفع مشکل شود. این مشکل صددرصد حل نشده اما قدم‌های بسیار موثری برداشته شده است و من خوشبین هستم.
عضو کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای در خصوص این‌که باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس پیش از این اعلام کرده بودند که مجوز حرفه‌ای آن‌ها صادر شده است، گفت: اینگونه نیست و خود کنفدراسیون آسیا از ما می‌پرسد که چه مجوزی صادر شده است. امروز درباره تمام این مباحث صحبت شده است و قرار شد صحبتی نکنیم که ای اف سی را حساس کند.
او اضافه کرد: باید ظرف این چند روز اقدامات اساسی انجام شود و همه بسیج شده‌اند به این دو باشگاه کمک کنند. یکی از این ایرادها مالکیت دو باشگاه است که می‌شود اقداماتی انجام داد و باید ببینند جدی هستیم و در راستای رفع مشکل داریم اقدام می‌کنیم.
بهروان در پایان عنوان کرد: باید از همه مسیرها اقدام کنیم و ممکن است دیدار با شیخ سلمان هم تاثیرگذار باشد. تلاش همه جانبه در ابعاد مختلف باید انجام شود و عزم جمعی باید وجود داشته باشد.
سایر اخبار این روزنامه
دور هشتم مذاکرات احیای برجام و اما و اگرها با چاشنی تهدید نظامی و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت به وین امیدوار باشیم؟ محمدعلی وکیلی یک فنجان چای دردپهلو! علی‌رغم وعده مدیران 48 ساعت تا حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان پس از دو سال تعطیلی، اولین کنسرت به یاد هنرمندان درگذشته کرونا برگزار شد شکسته شدن طلسم کنسرت در پایتخت شلیک همزمان ۱۶ فروند موشک بالستیک در مرحله نهایی رزمایش سپاه برای حفظ جانِ مردم محدودیت‌ها بازگردد خطر شیوع انفجاری «اُمیکرون» دیدار وزیر خارجه عراق با وزیر امور خارجه ایران نقش مهم عراق در مذاکرات تهران- ریاض هشدار جدی فرمانده کل سپاه: صهیونیست ها دست از پا خطا کنند، دستانشان را قطع خواهیم کرد رونمایی از سیاست خارجی جدیدِ ترکیه؛ اردوغان به دنبال چیست؟ بیش فعالی ترکیه با سیاست های نوعثمانی اسلامی: سردار حاجی‌زاده : محسنی اژه‌ای اعلام کرد آمادگی دستگاه قضا برای کاستن از مشکلات حقوقی و قضایی ایتام و خانواده‌های آنها نشاط در جامعه و زیست بهتر