فقط رئیس‌جمهوری می‌تواند به داد استقلال و پرسپولیس برسد!

شهروندآنلاین: ماجرای کنار گذاشته شدن استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا در فصل جدید موضوعی شوک‌آور برای فوتبال ایران محسوب می‌شود؛ ماجرا از این قرار است که کنفدراسیون فوتبال آسیا مدارک دو باشگاه پرطرفدار ایرانی را در امر حرفه‌ای‌سازی قبول نکرده و تلاش‌های فدراسیون‌نشینان نیز در این خصوص تا این لحظه کارساز نبوده است.

اگرچه فدراسیون فوتبال و مسئولان استقلال و پرسپولیس در تلاش هستند تا آخرین اقدامات را برای جلوگیری از کنار رفتن از آسیا انجام بدهند، اما بعید است در این‌باره اتفاق خاصی بیفتد و به نظر می‌رسد دو باشگاه باید مشکلات خود را در امر حرفه‌ای‌سازی برای فصل آینده رفع کنند.

برای پیگیری ماجراهای پیش آمده با کاظم اولیایی، عضو کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال، همکلام شدیم. این مدیر باسابقه در گفت‌وگو با خبرنگار ما صحبت‌هایی کرد که قابل توجه است.

مدارک سرخابی‌ها سال‌های قبل هم ایراد داشت، اما…

از اولیایی پرسیدیم وقتی فدراسیون فوتبال مثل سال‌های گذشته مدارک استقلال و پرسپولیس را تایید کرده، چرا این‌بار AFC‌ به اسناد ایراد گرفته؟ او گفت: «دلیلش واضح است، ما به خاطر مشکلات دو باشگاه که اصلی‌ترینش دولتی بودن است هرساله با کدخدامنشی اسناد را تایید می‌کردیم. امسال اما AFC حساس شد و دقیق‌تر مدارک را بررسی کرد و متوجه شد ایرادهای اساسی وجود دارد.»

برخی خرابکاری کردند، مصاحبه‌ها هم حساسیت درست کرد

عضو کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال در پاسخ به پرسش بعدی مبنی بر اینکه آیا ممکن است افرادی از داخل کشور مسئولان AFC را حساس کرده باشند، گفت: «طبیعی است که دو باشگاه به بزرگی استقلال و پرسپولیس دشمن‌هایی داشته باشند. شاید کسی به AFC اطلاعات داده باشد، اما استنباط شخصی‌ام این است که مصاحبه مدیران دو باشگاه عامل اصلی حساسیت AFC است. چندی قبل که خبر آمد احتمال حذف دو باشگاه از لیگ قهرمانان وجود دارد، مدیران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس سینه‌شان را بالا گرفتند و گفتند مدارک ما تایید شده است. همین مصاحبه‌ها به خارج از کشور رفت و باعث شد مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا با حساسیت بیشتری اقدام به بررسی مدارک کنند.»

از نظر من تنها کسی که این ماجرا را می‌تواند یک‌بار برای همیشه حل کند،‌ شخص رئیس‌جمهوری است. امیدوارم ایشان ورود به موقع داشته‌ باشند تا بیشتر از این دو قطب فوتبال ایران آسیب نبینند.

اولیایی صحبت‌هایش را اینطور ادامه می‌دهد: «ما به استقلال و پرسپولیس 3 ماه مهلت داده بودیم تا مدارک‌شان را تکمیل کنند اما مدیران دو باشگاه مصاحبه کردند و AFC حساس شد که چرا اینقدر واضح مطالبی در این خصوص بیان می‌شود. از این‌رو حالا چنین شرایطی را تجربه می‌کنیم.»

استقلال و پرسپولیس به لیگ قهرمانان برمی‌گردند؟

بحث بعدی اما احتمال بازگشت سرخابی‌ها به لیگ قهرمانان است؛ اولیایی در این‌باره می‌گوید: «واقعا نمی‌توانیم قاطعانه حرفی در این خصوص بزنیم. متاسفانه مسائلی که برای ما اهمیت دارد، برای AFC مهم نیست و برعکس این ماجرا نیز صادق است. از نظر ما مدارک باشگاه گل‌گهر سیرجان مشکل خاصی نداشت اما کنفدراسیون آنها را نیز رد کرده است! فعلا 3 روز زمان داده‌اند و اگر در همین سه روز اتفاقات در مسیر درست قرار بگیرد، یک روزنه امیدی برای این دو باشگاه وجود دارد. باید امیدوار باشیم کمیته انضباطی AFC‌ تصمیم خوبی برای دو باشگاه پرطرفدار کشورمان بگیرد.»

درخواست از رئیس‌جمهوری برای سامان دادن به سرخابی‌ها

اولیایی در بخش پایانی صحبت‌هایش به موضوع دولتی بودن سرخابی‌ها اشاره کرد و گفت: «فکر می‌کنم دیگر همه می‌دانند اصلی‌ترین مشکل این دو باشگاه دولتی بودن است. فیفا و کنفدراسیون آسیا بارها اعلام کرده‌اند که باشگاه‌ها باید از مالکیت دولت خارج شوند اما در ایران سال‌ها این رویه ادامه دارد و حالا ماجرا به جایی می‌رسد که دو باشگاه ما را خیلی راحت از لیگ قهرمانان آسیا کنار می‌گذارند. تا زمانی که تصمیمات دولتی برای استقلال و پرسپولیس گرفته می‌شود، ماجرا به همین شکل ادامه پیدا می‌کند. از نظر من تنها کسی که این ماجرا را می‌تواند یک‌بار برای همیشه حل کند،‌ شخص رئیس‌جمهوری است. امیدوارم ایشان ورود به موقع داشته‌ باشند تا بیشتر از این دو قطب فوتبال ایران آسیب نبینند.»