وعده‌های بلااثر وزیر

آفتاب یزد - گروه شبکه: مدتی است که وضعیت اینترنت کشور در بدترین حالت خود از نظر سرعت و کیفیت قرار دارد به طوری که برای دانلود کردن یک عکس ساده باید مدت زمان زیادی را در انتظار بمانیم. این در حالی است که غالب مردم از کوچک تا بزرگ، بیشتر، سرو کارشان با اینترنت است و این کندی اینترنت در روند کارشان اختلال ایجاد کرده وهمین مسئله سبب گله مندی آن‌ها شده است. در این میان عیسی زارع‌پور به عنوان وزیر ارتباطات، اگرچه انتقادها نسبت به کندی اینترنت را قبول دارد، اما بدون هیچ گونه اقدام عملی، فقط وعده و وعید می‌دهد که در آینده نه چندان دور وضعیت اینترنت درست خواهد شد. البته بعضا هم می‌گوید: «بخشی از کندی رسانه اینترنت را قبول داریم اما بخش دیگر گاهی ناشی از فضاسازی رسانه‌ای است». وی همین چند روز پیش در گفتگویی گفته بود: «کیفیت شبکه اینترنت حق‌الناس است و باید از حق مردم دفاع شود. با توسعه فیبرنوری در کشور، وضعیت بهبود پیدا خواهد کرد. اما واقعیت اینجاست که ما در حوزه توسعه اینترنت ثابت خیلی عقب مانده‌ایم و باید این موضوع را جبران کنیم. آثارعدم توسعه اینترنت ثابت تازه نمایان شده و در تمام کشورها دسترسی اینترنت ثابت به اینترنت همراه ارجحیت دارد. زیرا وقتی در شبکه همراه فشار زیاد باشد، شبکه نمی‌تواند پاسخگو باشد. در کشورهای پیشرفته نسبت سرعت اینترنت ثابت به سیار خیلی بیشتر است، اما در کشور ما این موضوع کاملا برعکس است. اگر پروژه فیبر نوری محقق شود مردم دیگر نیازی به استفاده از اینترنت موبایل در خانه ندارند و فشار از روی شبکه موبایل
برداشته می‌شود.»
> وعده عجیب
ازسوی دیگر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که برنامه دولت این است که در چهار سال آینده، به خانه‌های مردم فیبر نوری ببرد و پروژه فیبر در منزل را اجرا کنیم که مردم سرعت‌های چندگیگی را تجربه کنند. از همین رو زارع‌پور در نامه‌ای به رئیس رگولاتوری خواستار برنامه‌ریزی برای افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های نوین به‌ویژه مبتنی بر فیبرنوری شد.


> اینترنت چگونه توسعه می‌یابد؟
صادق عباسی شاهکوه، معاون وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری این وظیفه را یکی از وظایف بزرگ خود می‌داند که در انجام آن همه بخش‌ها باید سرکار بیایند. به گزارش تجارت نیوز، اوگفت: «رساندن اینترنت۲۵ مگابیت برثانیه وظیفه ما نیست و قرار نیست در این زمینه تصدی‌گری کنیم، فقط ما سیاست‌گذاری و مقررات‌گذاری لازم را انجام می‌دهیم و کار توسط بخش‌خصوصی (FCPها) و مخابرات انجام می‌شود.» عباسی شاهکوه، یکی از بهترین راه‌های فیبرکشی به جای کندن زمین را، فیبرکشی هوایی می‌داند که در بسیاری از کشورها صورت می‌گیرد. او در این زمینه توضیح داد: «۸۰ درصد فیبرکشی در بسیاری از کشورها از طریق فیبرهوایی است که هم هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و هم سرعت اجرا را افزایش می‌دهد. بنابراین ما می‌توانیم با در نظر گرفتن برنامه‌ای استفاده از فیبرنوری هوایی وزارت نیرو را برای آن‌ها تعریف کنیم.» صادق عباسی شاهکوه می‌گوید: «پیش‌نویس اولیه اصول حاکم بر تقسیم کار و حمایت از توسعه شبکه دسترسی پرسرعت نوری هفته گذشته در رگولاتوری با حضور بازیگران این عرصه تدوین شده است.» براساس توضیحات او این پیش‌نویس هنوز قانونی نیست و به تصویب کمیسیون رگولاتوری هم نرسیده، ولی آن‌ها در تلاش هستند که تا قبل از پایان سال برنامه اتصال خانوارها به اینترنت بالای۲۵ مگابیت برثانیه را نهایی کنند. اما سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یا همان رگولاتوری چگونه می‌خواهد وضعیت نابسامان توسعه اینترنت ثابت در کشور را در عرض ۴ سال و با رساندن اینترنت مبتنی بر فیبرنوری با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه به خانوارها و کسب‌وکارها اصلاح کند؟ براساس گزارش‌های به دست آمده سرعت اینترنت در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، میانگین سرعت جهانی دانلود و آپلود به ترتیب برابر با ۷۳٫۵۸ و ۴۰٫۳۹ مگابیت بر ثانیه است. این وعده افزایش سرعت اینترنت تا ۲۵ مگابایت در چهار سال آینده، در حالی داده شده که سرعت اینترنت ایران به نصف سرعت میانگین جهانی هم نمی‌رسد و بهبودی در جایگاه جهانی ایران حتی در چهل سال آینده در حوزه اینترنت حاصل نمی‌شود.
> واکنش کاربران
علی رغم این وعده‌های رنگارنگ، وضعیت اینترنت تغییر نکرده که هیچ، تازه وضعیت هم بدتر شده است به طوری که با واکنش و گلایه‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است. برخی‌ها معتقدند که این کندی اینترنت خبر از آغاز طرح صیانت از کاربران را می‌دهد.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «چرا وضعیت اینترنت بعد از به عهده گرفتن مسئولیت وزیر جدید، اینچنین شد؟ با تصویب و اجرایی شدن طرح صیانت، وضعیت اینترنت چه قدر خرابتر و محدودتر از این قرار است بشود؟»
دیگری نوشت: «تنها اینترنت نیست. کیفیت و کمیت همه کالاها و خدمات روزبه‌روز کمتر و بدتر و گرانتر می‌شوند».
یکی دیگر از کاربران گفته است: «در دوران انفجار اطلاعات، اینترنت جایگاهی همچون آب و نان پیدا کرده و مردم به بهره مندی از مزایای آن وابسته و حتی معتاد شده اند. وای به روزی که کند باشه و مصیبت‌بارتر آنکه قطع بشه. شمار زیادی کار خودشون رو از دست میدهند».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «این که همه چیز را بندازیم تقصیر دولت قبل و... خیلی دیگه کلیشه‌ای شده وزیر الان ۳ ماه هست که اونجا است میتونست ظرفیت را زیاد کنه ضمن اینکه این مشکلات الان یکی دو ماهه ایجاد شده قبلا این مشکلات به این حد نبود. انتظار ما از دولت رئیسی این است که در افزایش پهنای باند سریع عمل کند این که دیگه تحریم نیست مسئله
مدیریت است».
کاربران دیگر نوشته اند: «وزیری که در جلسه رای اعتمادعدم حضورش در شبکه‌های اجتماعی خارجی مثل اینستاگرام را جزو افتخاراتش، ابراز می‌کند، نتیجه بهتر از این نخواهد بود»، «از نظر سرعت اینترنت در رده عقب افتاده‌ترین کشورهای جهان هستیم»، «متاسفانه گاهی آنقدر سرعت پایین است که حتی برای گرفتن اسنپ هم دچار مشکل میشویم»، «من راننده تاکسی اینترنتی هستم و کارم کسب درآمد و خدمات دهی به مردم می‌باشد. متاسفانه سرعت اینترنت اینقدر کم شده که اغلب اپلیکیشن مسافر‌گیری وآدرس گیج می‌زنند و کار با آن‌ها خیلی سخت شده لطفاً رسیدگی نمایید»، «چندین روزه که اینترنت دچار اختلال و کندی سرعته که گاهی عملاً غیرقابل استفاده است. سامانه‌های بانکی هم یکی درمیون، ارور میدن. اینکه وزیر نمیخواد تو شبکه‌های اجتماعی باشه به خودش مربوطه، اما اینکه هیچ توضیحی بابت این وضعیت نیست، مهمه»، «افت سرعت و کیفیت اینترنت کاملا در کلاس‌های آنلاین حس میشه. قطعی مکرر و مشکلات در ارسال صدا و تصویر»، «اینکه وزیر ارتباطات نمی‌خواد تو شبکه‌های اجتماعی باشه، تصمیم شخصیشه و محترم. ولی کاش دلیل کندی اینترنت رو برامون پیامک کنه»، «واقعا اوضاع سرعت اینترنت افتضاحه و یه حالت غرق شدن تدریجی و بی‌صدا بهم دست داده»، «عوارض طرح‌صیانت کم‌کم داره هویدا میشه»، «از مصیبت‌های برگزاری کلاس آنلاین با این وضعیت فاجعه‌بار اینترنت و وضعیت افتضاح اسکای روم بگم یا خودتون دل خونید؟ رسما اینترنت نداریم، چیزی که داریم شوخیه.»