خواننده معروف معجزه نجات یک اعدامی شد/ پسر جوان بعد از گذشت 9 سال توانست از مرگ رهایی یابد

قاضی محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی پایتخت، به همراه گروه صلح یاران، گروه صلح و سازش مستقر در دادسرای جنایی، نجاتبخش این اعدامی شدند. آنها طی جلسات مختلف، مادر مقتول را به بخشش راضی کردند. تنها ولی دم این پرونده بعد از گذشت 9 سال از خون دخترش گذشت.

حالا باید پول سازش جور می‌شد. در نهایت هم خواننده معروف کشورمان به این محکوم به مرگ، زندگی دوباره بخشید. این خواننده به همراه گروه صلح یاران و با کمک خیرین، مبلغ دیه را جور کردند و این زندانی از مرگ رهایی یافت.

ماجرای این پرونده به 23 اسفند سال 91 بر می‌گردد. همان روزی که سیاوش به خانه مقتول رفت تا با هم صحبت کنند. از قبل مقتول را می‌شناخت. دعوایشان سر 6 میلیون تومان پول و شروع زندگی مشترک بود، اما این درگیری در نهایت به جنایت ختم شد. زن جوان در خانه‌اش با پنج ضربه چاقو به قتل رسید. سیاوش فرار کرد و بلافاصله ماموران پلیس نیز در جریان جنایت در این خانه در مرکز پایتخت قرار گرفتند.



آنها موضوع را در دستور کار خود قرار دادند و با حضور در محل حادثه به تحقیق در این رابطه پرداختند. گوشی مقتول سرقت شده بود. با این حال، از طریق بررسی آخرین تماس‌های مقتول متوجه شدند که او با پسر جوانی قرار ملاقات داشته است. بنابراین سیاوش خیلی زود دستگیر شد و تحت بازجویی قرار گرفت.

اعتراف به جرم

او در بازجویی‌ها به جرم خود اعتراف کرد و به روایت ماجرا پرداخت: «چند وقتی بود که با مقتول آشنا شده بودم. او 41 ساله بود و ما هر ازگاهی با هم بیرون می‌رفتیم. روز حادثه از من خواست به خانه‌اش بروم تا با هم صحبت کنیم. وقتی رسیدم، حرف از ازدواج و زندگی مشترک زد، در صورتی که من اصلا آمادگی ازدواج نداشتم. می‌گفت 6 میلیون تومان پول بده تا با هم یک خانه اجاره کنیم و در همان خانه هم زندگی مشترک‌مان را آغاز کنیم. من مخالفت کردم. او هم عصبانی شد و با هم درگیر شدیم. او دست مرا گاز گرفت. من هم عصبانی شدم، یک چاقو برداشتم و پنج ضربه به او زدم و متواری شدم. اصلا قصد کشتن نداشتم. همه چیز اتفاقی شد. در آن لحظه ترسیده بودم و نمی‌دانستم باید چه‌کار کنم. مقتول هم مرتب فریاد می‌زد و نمی‌توانستم او را آرام کنم.»

با اعتراف او، پرونده برای رسیدگی به شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران منتقل شد. هیات قضائی پس از بررسی کامل و برگزاری جلسه دادگاه، متهم را به قصاص محکوم کردند. این حکم به تایید قضات دیوان عالی کشور نیز رسید و پرونده به مرحله اجرا درآمد. سیاوش یک‌بار پای چوبه دار رفت و با تلاش سرپرست دادسرای جنایی پایتخت توانست مهلت بگیرد. برای بار دوم نیز او موفق شد مهلت بگیرد. قرار بود او به زودی برای بار سوم پای چوبه دار برود. در حالی که سیاوش به ایستگاه پایانی زندگی‌اش نزدیک شده بود، معجزه نجات رخ داد.

معجزه زندگی

باز هم قاضی محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی پایتخت وارد عمل شد. او به همراه گروه صلح یاران، گروه صلح و سازش مستقر در دادسرای جنایی، با برگزاری جلسات مختلف با تنها ولی دم پرونده که مادر مقتول بود، توانستند رضایت او را جلب کنند. مادر مقتول راضی شد که در ازای 150 میلیون تومان پول، این محکوم را ببخشد. از آنجایی که پسر جوان هیچ پولی نداشت، این‌بار مجید خراط‌ها، خواننده معروف کشورمان، وارد عمل شد. او توانست بخشی از پول را جور کند.

سعید خراط‌ها، برادر این خواننده، در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» در این‌باره گفت: «برادرم از طریق گروه صلح یاران با این محکوم آشنا شده بود. او می‌دانست که این پسر بیرون از زندان کسی را ندارد. پدر و مادرش را در این سال‌ها از دست داده بود. از طرفی از کارش هم بسیار پشیمان بود. برای همین برادرم در فضای مجازی از خیرین خواست که به این پسر کمک کنند. در نهایت بخشی از پول را خودش پرداخت کرد، بخشی را هم برادرم از طریق مردم جور کرد. بخشی از پول را هم گروه صلح یاران تامین کرد. در نهایت این اعدامی نجات پیدا کرد. اما پول مهم نیست، مهم کار بسیار بزرگی است که مادر مقتول انجام داد. او از خون دخترش گذشت و به این پسر جوان زندگی دوباره بخشید.»