مرغ‌ها منتظر تعیین تکلیف ارز ترجیحی!

در شرایطی که تولید مرغ و تخم‌مرغ در وضعیت مطلوبی قرار دارد، مرغداران به بهانه حذف ارز ترجیحی از ابتدای دی ماه، بار دیگر با دستکاری میزان عرضه، قیمت مرغ و تخم‌مرغ را گران کردند. به نظر می‌رسد دولت باید نظارت‌ها را افزایش دهد؛ چرا‌که تولید‌کنندگان تخم‌مرغ به صراحت اعلام کردند برای جلوگیری از ایجاد شک و شبهه و اثر روانی منفی در بازار لازم است که دولت به‌طور رسمی تکلیف مرغداران را مشخص و حذف یارانه ۴۲۰۰ را از اول دی تکذیب کند.
مرغداران از منتقدان تخصیص ارز دولتی به نهاده‌ها هستند. این تولید‌کنندگان در مصاحبه با رسانه‌ها مدام از ناعادلانه بودن توزیع یارانه نهاده‌ها گله می‌کنند و خواستار حذف ارز ترجیحی هستند تا تولید‌کنندگان براساس عرضه و تقاضا بتوانند بازار را تنظیم کنند. اکنون که زمزمه‌های حذف ارز ترجیحی از واردات نهاده‌ها مطرح شده، همین تولید‌کنندگان منتقد، بازاری را که در دو هفته اخیر به زحمت به ثبات رسیده بود، به هم ریختند و بار دیگر قیمت‌ها را بالا بردند.
مرغداران جزو تولید‌کنندگانی هستند که در کمتر از دو ماه به سود و اصل سرمایه‌شان دست می‌یابند، اما از آنجایی که کالای تولیدی‌شان در سبد هزینه خانوار قرار دارد، همیشه گله‌مندند و خواستار حمایت‌های بیشتر دولت هستند. در هفته‌های اخیر با توزیع هوشمند مرغ و تخم‌مرغ به قیمت دولتی و جوجه‌ریزی مناسب مرغ و واردات تخم‌مرغ به میزان کافی بازار مرغ و تخم‌مرغ به ثبات رسید، اما در کمتر از ۲۰ روز مرغداران به اصطلاح بازی را به هم زدند و به دنبال بهانه‌جویی هستند.
به گزارش مهر، قیمت مرغ در بازار که به دنبال افزایش عرضه طی هفته‌های اخیر روند نزولی در پیش گرفته و به زیر نرخ مصوب رسیده، مجدداً روند صعودی یافته است. بر این اساس طی هفته‌های گذشته که قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم تازه در خرده‌فروشی‌ها به ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان (به زیر نرخ مصوب) رسیده بود، به‌طوری‌که تولیدکنندگان خواستار توقف توزیع مرغ منجمد وارداتی شده بودند، با این حال قیمت این کالا از اواخر هفته گذشته مجدداً روند افزایشی پیدا کرد و به نرخ مصوب (۳۱ هزار تومان) نزدیک شده است.


بهانه‌جویی به بهانه حذف ارز ترجیحی
در حالی که هنوز ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی حذف نشده، در پی اعلام اخبار غیررسمی تشکل‌های حوزه مرغ و دام در‌این‌باره، قیمت تخم‌مرغ طی دو سه روز اخیر به صورت غیرقانونی افزایش یافته است.
فعالان بازار معتقدند مباحث مطرح شده مبنی بر احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات نهاده‌های دامی یکی از علل نوسانات بازار محصولات پروتئینی است. تولیدکنندگان می‌گویند دولت باید شک و شبهه ایجاد شده در این زمینه را رفع و درباره موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی شفاف‌سازی کند. رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار: تا دولت حذف یارانه نهاده را تکذیب نکند، قیمت کاهش نمی‌یابد
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در واکنش به گرانی غیرقانونی تخم‌مرغ گفت: برای جلوگیری از ایجاد شک و شبهه و اثر روانی منفی در بازار لازم است که دولت به‌طور رسمی تکلیف مرغداران را مشخص و حذف یارانه ۴۲۰۰ از اول دی را تکذیب کند.
به گزارش تسنیم، ناصر نبی‌پور درباره دلایل این اقدام غیرقانونی اظهار داشت: قیمت تخم‌مرغ به طور رسمی تغییری نکرده است، اما با توجه به اینکه مدتی است مسئولان تشکل‌ها و مجلسی‌ها می‌گویند که از اول دی نهاده‌ای به مرغداران داده نمی‌شود و قیمت‌ها آزاد می‌شود و از طرفی دولت نیز به طور رسمی و قطعی اعلامی نمی‌کند که قرار است، قیمت نهاده‌ها دامی از دی ماه حذف شود یا خیر، بر این صنعت تأثیر گذاشته است. مرغداران نیز مطمئن هستند که ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی حذف می‌شود و نهاده یارانه‌ای داده نمی‌شود و قیمت تخم‌مرغ بالا می‌رود. رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران ادامه داد: با برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی، قیمت این محصولات تقریباً شش برابر می‌شود و به شدت روی قیمت تمام‌شده تخم‌مرغ تأثیر می‌گذارد. دولت اعلام کند که نهاده می‌دهد، قیمت‌ها به ۵ روز قبل بر می‌گردد
نبی‌پور تصریح کرد: دولت یا وزارت جهاد‌کشاورزی باید تکلیف مرغدار‌ها را مشخص کند که در دی ماه می‌خواهد نهاده‌های دامی به مرغدار دهد یا خیر؛ در صورتی که دولت فقط بگوید نهاده‌های دامی را به مرغداران می‌دهد، قیمت تخم‌مرغ نیز به نرخ پنج روز قبل خود برمی‌گردد. وی در واکنش به اینکه معاونت امور دام وزارت جهاد‌کشاورزی اخیراً خبر از ارائه نهاده دامی به عشایر داده است، اظهار داشت: وزارت جهاد‌کشاورزی برای جلوگیری از افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار باید به‌طور رسمی به مرغداران اعلام کند که نهاده‌های دامی فعلاً پرداخت می‌شود. مرغداران ما اکنون به دنبال تأمین نهاده‌های دامی هستند، اما حتی با قیمت محاسبه شده با ارز نیمایی نیز در بازار مشاهده نمی‌شود و نهاده‌ها در بازار احتکار شده و برای خرید در دسترس نیست. وی اظهار داشت: در حال حاضر برخی مرغداران هر کیلو تخم‌مرغ را به قیمت تعیین شده ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان و برخی بالاتر می‌فروشند؛ در بازار نیز به قیمت‌های متفاوتی به دست مردم می‌رسد.
نبی‌پور اظهار داشت: اینکه در صورتی مرغداران نهاده‌ها را به هر قیمت که شده در بازار آزاد تهیه کنند و در آینده دولت اعلام کند که نهاده یارانه‌ای دی ماه اختصاص نمی‌یابد، تکلیف هزینه‌ای که توسط مرغدار شده است، چه می‌شود.
بر این اساس با توجه به حساسیت مسئله لازم است دولت، قبل از هر اقدامی نظارت بر بازار محصولات پروتئینی را افزایش دهد و کنترل آن را به دست بگیرد؛ چراکه احتمال می‌رود با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شاهد احتکار در کالا‌ها و اختلال در روند توزیع باشیم که این اقدامات شرایط دشواری را در ماه‌های پایانی سال برای مردم و همچنین دولت ایجاد خواهد کرد.