ارز دولتی‌دارو حذف نمی‌شود

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: آزادسازی ارز ترجیحی برای بخش دارو نه در کوتاه مدت و نه در بلندمدت به هیچ وجه در دولت مطرح نیست و انتظار می‌رود صنایع داروسازی با قیمت‌گذاری مناسب به رفع نیازمندی‌های دارویی کشور کمک کنند.
به‌گزارش ایسنا، محمد مخبر صبح روز یکشنبه در جلسه‌ای با اعضای سندیکای داروی انسانی افزود: تأمین و تولید ۹۷ درصد از داروی مورد نیاز کشور توسط صنایع داروسازی مایه افتخار برای این بخش صنعت کشور است و انتظار داریم با حل مشکلات و همفکری و همکاری دولت و صنایع داروسازی ۳ درصد مابقی نیازهای کشور در زمینه دارو بویژه بیماران صعب العلاج در کشور تهیه و تولید شود. وی هرگونه هزینه برای تأمین سلامت و بهداشت مردم را وظیفه ذاتی دولت و یک سرمایه‌گذاری بلندمدت برای آینده کشور دانست و ادامه داد: سه رأس مثلث صنعت داروسازی، شرکت‌های بیمه و وزارت بهداشت باید با همفکری، همکاری و هماهنگی یکدیگر در جهت کاهش مشکلات مردم و حمایت از آنها در حوزه تأمین دارو و حفظ سلامت جامعه حرکت کنند. مخبر با اشاره به برخی از مشکلات پیش آمده در روزهای گذشته برای تأمین داروی برخی از بیماران در کشور تصریح کرد: قابل قبول نیست که با وجود چنین صنعت داروسازی قوی و قدیمی در کشور مشکلات این چنینی برای برخی از بیماران به‌وجود آید.
وی اظهارداشت: از صنعت داروسازی کشور انتظار داریم تا با مدیریت قیمت‌گذاری و همکاری وزارت بهداشت، وضعیت دارو در کشور به گونه‌ای اداره شود که مردم برای تأمین دارو در داروخانه‌ها دچار مشکل نشوند.



۲ پیشنهاد برای جلوگیری از افزایش قیمت دارو
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه ارز ترجیحی باعث فساد می‌شود، گفت: پیشنهاد ما برای جلوگیری از افزایش قیمت دارو پوشش بیمه‌ای یا صدور کارت سلامت است.
دکتر سیدحیدر محمدی افزود: برای اینکه با حذف ارز دولتی یک دفعه مصرف‌کنندگان را با افزایش قیمت مواجه نکنیم، راهکارهایی از قبیل پوشش مابه‌التفاوت نرخ دارو توسط بیمه یا کارت‌های سلامت قابل شارژ پیشنهاد شده است.
وی ادامه داد: ما در سازمان غذا و دارو نمی‌گوییم ارز دولتی حذف شود بلکه می‌گوییم یارانه آن باید جابه‌جا شود؛ چنانچه تفاوت قیمت ارز دولتی و آزاد چند برابر است و با حذف ارز دولتی قیمت دارو به طور طبیعی به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند، پیشنهاد ما این بود به شرطی می‌گوییم که ارز ترجیحی حذف و تک نرخی شود که برای اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی بودجه ثابت در نظر گرفته و مابه‌التفاوت از طریق سازمان‌های بیمه‌گر به بیماران تعلق بگیرد و آنها به نحوی پرداختی بیمار را ثابت نگه دارند و بیمار احساس نکند که دارو گران شده است، از طرفی پیشنهاد کارت هوشمند سلامت نیز ارائه شده که به‌عنوان یارانه سلامت در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد؛ ولی در هر حال تمام این پیشنهاد‌ها برای این است که این ارزی که در اختیار تولیدکننده در ابتدای زنجیره تعلق می‌گیرد و فسادهای بسیاری دارد حذف و مسیر اصلاح شود.