جوسازی رسانه‌های مخالف دولت علیه تجارت خارجی

گروه اقتصادی / در روزهای اخیر اخباری در مورد بازگشت محموله صادراتی سیب زمینی ایران از ترکمنستان در برخی رسانه‌ها منتشر شده که در فضای مجازی نیز بازتاب گسترده‌ای داشت؛ اما رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکمنستان می‌گوید ایران اصلاً صادرات سیب‌زمینی به ترکمنستان ندارد و این اخبار کذب است. بعد از مشکلی که برای فلفل‌ دلمه‌ای صادراتی ایران به روسیه به‌وجود آمد هر روز خبرهایی در مورد مرجوع شدن محصولات کشاورزی ایران به کشورهای دیگر منتشر می‌شود که مسئولان آن را تأیید نمی‌کنند. استفاده از سموم غیراستاندارد علتی است که رسانه‌ها و در فضای مجازی در مورد بازگشت بارهای صادراتی عنوان می‌شود اما مسئولان و متولیان بخش تولید و صادرات می‌گویند این مشکلات در روند صادرات و واردات کالا بخصوص کالاهای غذایی مرسوم است و ممکن است هر کشوری بنا بر پروتکل‌ها یا استانداردهایی که دارد واردات محصولی را قطع یا آن را مرجوع کند. ایران نیز بارها محموله‌های وارداتی را برگشت داده است. اما در مورد برگشت خوردن بار صادراتی سیب‌زمینی از ایران به ترکمنستان، موضوع این است که ایران اصلاً صادرات این محصول را به ترکمنستان ندارد. سیب زمینی ایران در حال حاضر به ازبکستان و روسیه صادر می‌شود. مجید محمدنژاد، رئیس اتاق بازرگانی مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان در این خصوص توضیح داده که «ما در ماه‌های اخیر اصلاً سیب زمینی به مقصد ترکمنستان صادر نکردیم که برگشت بخورد! سیب زمینی‌های ما به مقاصد ازبکستان و روسیه صادر می‌شود و تنها یک کامیون در ۱۰ روز گذشته آن هم نه به‌دلیل خواست طرف‌های خارجی بلکه به‌دلیل حساسیت سازمان قرنطینه کشور خودمان برگشت خورده است.» محمدنژاد به نود اقتصادی می‌افزاید: اینکه اعلام می‌کنند سیب زمینی برگشتی در داخل کشور خودمان توزیع شده هم صحت ندارد. ایران و کشورهای منطقه اوراسیا محصولات کشاورزی را طبق پروتکل‌های رسمی مبادله می‌کنند و استانداردهای کشور مقصد حتماً مورد نظر صادرکنندگان ما قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد مشکلات مختلفی که برای صادرات محصولات به‌وجود می آید که در روند تجارت میان کشورها مرسوم است، اما برخی رسانه‌ها در داخل و همزمان برخی رسانه‌های خارجی قصد دارند این روند مرسوم در تجارت را در مورد کالاهای ایرانی به غیراستاندارد بودن این کالاها ربط دهند؛ مثلاً در آبان ماه هم محموله‌های صادراتی سیب‌زمینی از ایران به عراق با وقفه مواجه شد؛ در این خصوص مدیر کل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مشکلاتی در گمرک عراق مبنی بر اعتصاب کامیون داران این کشور به وجود آمده بود که صادرات این محصول را با وقفه مواجه کرد اما مشکل برطرف شده و صادرات سیب زمینی به عراق از سرگرفته شده است. به گفته این مقام مسئول «همواره صادرات سیب‌زمینی به کشور‌های همجوار در سال‌های گذشته صورت پذیرفته و هیچگاه ممنوعیتی برای صادرت سیب زمینی وجود نداشته است.»
کارشناسان می‌گویند برخی رسانه ها برای بی اعتبار کردن کالاهای ایرانی دست به انتشار چنین اخبار دروغی می‌زنند. لذا انتشار چنین اخبار فیکی باعث خواهد شد تا کالاهای ایرانی بخصوص محصولات کشاورزی ایرانی که مشتریان بسیار زیادی هم در کشورهای اطراف دارند، از درجه اعتبار ساقط شده و مورد پذیرش کشورهای مقصد قرار نگیرند
گفتنی است مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در واکنش به خبرسازی های اخیر در توئیتی نوشت: «پروژه بگیران مشغول جعل خبر هستند و نتیجه گیری جالبشان هم این است که ته خبر با هزار چسب قصه را به روابط ایران و چین ربط بدهند» این اظهارنظر او نشان می‌دهد، ماجرا از انتشار یک خبر عادی رسانه ای فراتر رفته است.