در آستانه انفجار خشم

شهاب  شهسواري
در حالي كه اوضاع اقتصادي در غزه تحت محاصره، روز به روز وخيم‌تر مي‌شود، گروه‌هاي مقاومت فلسطيني از طريق واسطه‌هاي بين‌المللي به رژيم اسراييل هشدار داده‌اند كه با ادامه اين روند تا ۲۰ روز ديگر، پاسخ شديدي در انتظار اسراييل خواهد بود. گروه‌هاي مقاومت فلسطيني روز يكشنبه يك رزمايش چند روزه را براي هماهنگي ميان گروه‌هاي مختلف آغاز كرده‌اند. نوار غزه در غرب فلسطين اشغالي يك باريكه پرجمعيت است كه بيش از دو ميليون نفر فلسطيني، شامل بوميان غزه و آوارگان مناطق ديگر فلسطين اشغالي را در خود جاي داده است. بخش عمده‌اي از فلسطينيان در اين منطقه در شرايط سخت اقتصادي زندگي مي‌كنند و بسياري از زيرساخت‌ها در چهار جنگ بزرگ اسراييل عليه شهروندان غزه از سال ۲۰۰۷ تاكنون نابود شده است. وضعيت اقتصادي اين مناطق در پي اقدامات دولت دونالد ترامپ براي حذف بودجه‌هاي كمكي امريكا به نهادهاي امدادرسان سازمان ملل متحد از جمله اونروا، به شكل روزافزوني رو به افول است.  ارديبهشت ماه امسال و در پي جنگ 11 روزه گروه‌هاي مقاومت و ارتش اسراييل، گروه‌هاي مقاومت فلسطيني در ازاي تعهدات مصر و اسراييل براي بازسازي و كمك به اقتصاد غزه، حاضر به پذيرش آتش‌بس شدند. با اين حال بعد از گذشت ۸ ماه از آن زمان، همچنان تغيير محسوسي در تسهيل تبادلات اقتصادي و آغاز فرآيند بازسازي در غزه ديده نمي‌شود. اين تاخير و تعلل گروه‌هاي فلسطيني را وادار كرده است كه به اسراييل از طريق واسطه‌هاي بين‌المللي هشدار بدهند كه در صورت استمرار اين وضعيت تا آينده نزديك، دوباره اقدامات عليه امنيت اسراييل را  از سر مي‌گيرند.
هشدار  مقاومت
روزنامه «العربي الجديد» در گزارشي به نقل از برخي منابع فلسطيني آورده است كه گروه‌هاي مقاومت فلسطين در نوار غزه توافق كرده‌اند كه در صورت شكست تلاش واسطه‌ها براي ملزم كردن رژيم اسراييل به عمل به تعهدات خود در توافق آتش‌بس در غزه كه شامل بازسازي اين‌ باريكه و بهبود اوضاع اقتصادي آن مي‌شود، به سمت تشديد تدريجي اقدامات خود عليه اين رژيم پيش بروند. بر همين اساس، گروه‌هاي مقاومت تا اواسط ماه ژانويه به طرف‌هاي واسطه مهلت داده‌اند تا رژيم صهيونيستي را براي اين منظور تحت فشار قرار دهند. مركز اطلاع‌رساني فلسطين به نقل از العربي‌الجديد مي‌نويسد در حالي كه رسانه‌هاي اسراييلي مجددا مدعي شدند كه رژيم صهيونيستي هرگونه بازسازي غزه را به بازگرداندن نظاميان اسير خود از اين ‌باريكه مرتبط ساخته، اما برخي منابع در مقاومت اين اخبار را رد و تاكيد كردند كه چنين چيزي امكان ندارد و مساله پيوند دادن بازسازي غزه به هر پرونده ديگري به كلي منتفي شده است. همزمان با انتشار گزارش روزنامه العربي الجديد، روزنامه هاآرتص در گزارشي خبر داده است كه دولت رژيم اسراييل قصد دارد از موضع خود براي مشروط كردن بهبود شرايط اقتصادي غزه به بازگشت جسد نظاميان عقب‌نشيني كند.
العربي الجديد مي‌نويسد: اين در حالي است كه مقاومت فلسطين از طريق آزمايش‌هاي موشكي روزانه خود پيام‌هاي واضح و آشكاري به رژيم صهيونيستي مي‌دهد و همزمان در تلاش براي تقويت توان موشكي خود نيز است. در سايه ادامه محاصره غزه و تاخير در بازسازي ويراني‌هاي حاصل از جنگ در اين‌ باريكه، شواهد و دلايل زيادي از احتمال نزديك شدن اين ‌باريكه به درگيري و تقابل نظامي ديگر با دشمن صهيونيستي حكايت دارد. در صورتي كه طرف‌هاي واسطه موفق نشوند كاري انجام بدهند و رژيم صهيونيستي را وادار كنند به تعهدات خود عمل كند، تشديد تنش و درگيري دور از ذهن نخواهد بود. طرف‌هاي واسطه تا اين لحظه نتوانسته‌اند پيشرفتي در مذاكرات با رژيم صهيونيستي حاصل كنند و علت آن را هم ضعف دولت كنوني اين رژيم و ناتواني آن در اتخاذ تصميمات مهم و حساس به ويژه در زمينه مبادله اسرا با حماس و اهتمام اين رژيم به جبهه شمالي و پرونده هسته‌اي ايران عنوان كرده‌اند.
فشار مصر به تل‌آويو براي بازسازي غزه


همزمان العربي الجديد در گزارشي ديگر نوشته است كه قاهره، دولت ائتلافي لاپيد - بنت را براي اقدام در خصوص مسائلي همچون زندانيان امنيتي فلسطيني در زندان‌هاي اسراييل و افزايش تعداد مجوزهاي كار براي ساكنان غزه، تحت فشار گذاشته است. مقام‌هاي ارشد دستگاه امنيتي مصر همزمان برنامه‌هايي براي تسهيل عبور و مرور و تبادل كالا در گذرگاه رفح، بين نوار غزه و مصر را آغاز كرده‌اند. بازگشايي گذرگاه رفح يكي از اصلي‌ترين خواسته‌هاي گروه‌هاي مقاومت فلسطيني است. به نوشته العربي الجديد، اقدام مصر به عنوان اشاره‌اي براي آرام نگهداشتن گروه‌هاي مقاومت در غزه است كه به تازگي به ‌شدت نسبت به تعلل و تاخير اسراييل و مصر براي اجراي تعهدات‌شان در مذاكرات آتش‌بس جنگ 11 روزه ارديبهشت ماه امسال، اعتراض كرده‌اند.
برگزاري  مانور گروه‌هاي مقاومت  در غزه
همزمان با گزارش‌ها در خصوص هشدار گروه‌هاي مقاومت فلسطيني، اين گروه‌ها از ديروز يك مانور نظامي به منظور «مقابله با تهديدها و چالش‌هاي پيش‌رو» آغاز كرده‌اند. به گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين اتاق مشترك گروه‌هاي مقاومت فلسطين در نوار غزه ديروز يكشنبه طي بيانيه‌اي از برگزاري مانور نظامي «تكيه‌گاه محكم ۲» خبر داد. در اين بيانيه آمده است كه اين مانور نظامي چند روزه خواهد بود و تمامي گروه‌هاي مقاومت در آن مشاركت دارند. اتاق مشترك گروه‌هاي مقاومت تاكيد كرد كه در جريان اين مانور تمرينات نظامي مختلفي به منظور تبادل مهارت بين تمامي گروه‌هاي مقاومت برگزار خواهد شد. هدف از برگزاري اين مانور نظامي مشترك بالا بردن سطح آمادگي گروه‌هاي مقاومت به منظور مقابله با تهديدها و چالش‌هاي پيش‌رو عنوان  شده  است.
پاداش اقتصادي
 براي ساكت  نگه داشتن  مقاومت
همزمان با تهديد گروه‌هاي مقاومت غزه، رسانه‌هاي اسراييلي هم از اهميت كمك به وضعيت اقتصادي غزه براي جلوگيري از وقوع يك جنگ جديد نوشته‌اند. به نوشته روزنامه هاآرتص، مقام‌هاي نظامي رژيم اسراييل به اين نتيجه رسيده‌اند كه كمك مستمر به اقتصاد غزه در بلندمدت به نفع اين رژيم تمام مي‌شود. با اين حال اسراييلي‌ها به‌رغم نزديك به ۱۴ سال محاصره نوار غزه و آغاز چندين جنگ ويرانگر در منطقه، همچنان فلسطينيان را به آتش‌افروزي متهم مي‌كنند و مدعي مي‌شوند كه اين كمك‌هاي اقتصادي جلوي گروه‌هاي مقاومت را مي‌گيرد.
روزنامه هاآرتص در گزارشي مي‌نويسد كه رژيم اسراييل گام‌هاي تازه‌اي براي كمك به اقتصاد در حال فروپاشي غزه برداشته است تا حماس را تحت فشار بگذارد كه وضعيت نسبتا آرام منطقه از زمان درگيري‌هاي بهار امسال را همچنان حفظ كند. در درگيري‌هاي بهار امسال با حملات گسترده اسراييل به نوار غزه دست‌كم ۲۶۴ فلسطيني كشته شدند كه در ميان آنها ۳۰ كودك وجود داشت. به نوشته اين روزنامه مقام‌هاي نظامي اسراييل معتقدند كه بهبود وضع اقتصادي غزه به شكل مستمر، بهتر از اين است كه اين اقدامات تنها در پي يك دوره درگيري انجام شود يا به عنوان پاداش به حماس در ازاي حفظ آرامش و صلح اعطا شود. با اين حال هاآرتص نوشته است كه اسراييلي‌ها قصد دارند اين گام‌ها را بدون هماهنگي با گروه حماس كه مديريت اين منطقه را بر عهده دارد، بردارند. به نوشته اين روزنامه در پي آغاز اين اقدامات، ميزان مبادله كالا از طريق گذرگاه كرم ابوسالم افزايش يافته است. خودروهاي نو و دست دوم اجازه ورود به نوار غزه يافته‌اند و هزاران كارگر اهل نوار غزه، مجوز كار در مناطق اشغالي فلسطين دريافت كرده‌اند. يك مقام امنيتي به هاآرتص گفته است كه مصالحه‌هاي اقتصادي براي مثال درآمد ۱۶۰۰ دلاري يك كارگر اهل غزه در مناطق اشغالي كه چندين برابر بيشتر از درآمد او در نوار غزه است، مي‌تواند باعث شود كه افكار عمومي در غزه حماس را تحت فشار بگذارند كه صلح را حفظ كند. هاآرتص مي‌نويسد: اين چرخش در دولت اسراييل، كاملا با موضع پيشين اين رژيم در خصوص مشروط كردن كمك‌هاي اقتصادي به آزادي دو شهروند اسراييلي اسير در غزه و جسد دو سرباز اسراييلي كه نزد گروه‌هاي مقاومت نگهداري مي‌شود، متفاوت است. اسراييل به تازگي مسافت قابل استفاده ماهيگيران غزه در درياي مديترانه را افزايش داده است. همزمان مذاكرات ميان سازمان ملل و دولت بنت براي اجازه دادن به ماهيگيران غزه براي تعمير قايق‌هاي‌شان آغاز شده است. سال‌هاست كه رژيم اسراييل اجازه ورود تجهيزات و قطعات لازم براي تعمير قايق‌هاي ماهيگيري به غزه را  نمي‌دهد.